Fafars Knektkontrakt
Sitter just och försöker komma på något att dela med mig av och nu delar jag med mig av min Farfars Knektkontrakt som han skrev under den 5 januari 1885,då han var 18 år gammal.
Knektkontrakt
Emellan samtlige Rotehållare för No:100 Kläppen vid Alsens Sqvadron af kongliga Jemtlands Hästjägare.Corps och den för samma nummer ingående rekryten Lars Hellberg är följande kontrakt upprättad.
1:0 Rotehållarne betala till jägaren i årlig lön Etthundratjugo(120) kronor. Samt 2 och en half tunna korn varaf första hälften utgår den 1 Maj och andra hälften den 1 November; egande jägaren att i afseende å lönens utbekommande hålla sig till stamrotehållaren eller om flera sådana finnes,till den stamrotehållare på hwars hemman munderingshärbärget är beläget.
2:0 Af sista halfårslönen inne-håller ofannämnda stamrotehållare
(10)kronor årligen,hvilket belopp aflemnas till vederbörande sqvadronsbefälhafare vid det sko och åldermöte,som hålles om hösten,för att för jägarens räkning insättas i Länets Sparbank och derstedes af jägaren eller dess rätts innehafvare lyftas vid afgåendet från kronans tjänst.
3:0 Jemväl tillhandahålles jägaren husrum på roten i öfverensstämmelse med knektekontraktet för Jemtland,samt skjuts och kost i alla Kronans kommenderingar då kongl.Majest. och kronan ej sådant består.
4:0 Förbinder jag Lars Hellberg mig att emot erhållande af ofvanstående löneförmåner troget och redligt tjena för roten så länge hels och krafter medgifva.
5:0 Med förestående kontrakt förklara vi oss å ömse sidor nöjde.
Offerdal,Kläppen den 5 januari 1885. Underskrifter av Lars Hellberg,Jon Nilsson i Kläppen.
Bevittnat av E.Olofsson i Flatnor,Enkan Karin Olofsdotter,Olof Jonasson,Anders Nilsson i Flatnor, Jonas Larsson i Kläppen,Olof Nilsson i Kläppen, Per Nilsson i Flatnor,Anders Olofsson i Stafre.
???? kontrakt godkändes Östersund å Landskansliet 8 januari 1885. Underskrift av tjänstemän.

Visst är det roligt med ett sådant gammalt dokument. Jag har mitt orginal inlåst i kassaskåpet och vågar inte använda blixt på det eftersom papper med tiden blir så skört.

Nja, jag la det där dokumentet i scannern, jag tror inte det gör så mycket för en gång.
Härliga dokument båda två!
Hirit, jag tror inte du behöver oroa dig för en enstaka fotografering med blixt, eller en scanning.
Ofta tycker jag att blixten ger "blänk" så dokument fotograferar jag helst utan blixt. Dagsljus eller bra inomhusljus duger ofta bra.
Jag fotar aldrig dokument med blixt. Det blir bättre utan. Det gör inte så mycket om man måste öka ISO-talet på kameran. Brus spelar ju inte så stor roll. Här gäller ju bara att få en läsbar text.
Blixten ger gör ofta att delar av texten inte går att läsa.
mvh/gurin

Håller med föregående skrivare men ibland måste man ta till blixten. Jag brukar hålla kameran snett mot dokumentet/tavlan för att undvika att blixten reflekteras in i kameran. Sedan kan man trixa i bildbehandlingsprogrammet och "Omforma" bilden för att återställa perspektivet. Bifogar en sådan bild från i går. Kul tavelmotiv!
Tack för tipset Alsterolle. De ransoneringskupongerna var något att sätta inom glas och ram. Min bror har några enstaka i sin ägo. Jag ska se efter hur man kopplar bort blixten tillfälligt på kameran, för man behöver inte blixten i alla lägen. Det blev väl bara så att den blev inställd automatiskt och då blixtrar det till vid behov.