Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 4135 ggr
zachs
1

Kan det vara Borås?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en del negativ som vi lyckades med hjälp av digitalkameran över om till foto. Gissar att detta kan vara Borås. Men jag tycker flaggorna ser finska ut? På affärsskylten står Bokhandel Jean Medberg. Varför denna folkträngsel?

AndersE
0

Det är vanligt på äldre s/v foton att svenska flaggor ser "finska" ut.

Du får samma effekt om du tar ett färgnegativ och gör s/v pappersbilder. (Som jag gjorde när jag höll på med mörkrumsarbete för lääänge sedan….)

CarolineO
0

Har du testat att zooma in texten på byggnaden? Är det svenska eller finska?? Jag ser inte som den är nu iaf…

zachs
0

Här är skylten lite uppförstorad.

zachs
0

Lite längre till höger. Kom inte med på första kortet. Damerna som går där ser sorgklädda ut.

svenne
1

Det verkar vara Borås.

Jean Medberg, direktör, Borås, hittar vi bl.a här i det här PDF-dokumentet.  Klicka på kikaren i arbetsfältet och sök på Medberg" och Ni skola finna honom.Glad

zachs
0

Det stog 1941-1942 när man fick upp Medbergs namn. Då borde fotona vara från 1940-talet?

svenne
0

Jag tycker bilden andas 30-tal. En del gubbar har "knackis" på huvudet, hade man det så sent som på 40-talet? Jean Medberg kan ju ha varit verksam på platsen långt före 1940.

zachs
0

Det roliga med att få denna bild knuten till Borås är att då är det troligt att dom övriga i samma negativkuvert är det också.

svenne
0

Det är ingen tvekan om att Din bild är från Borås, zachs.

Jämför med den här bilden (fanns på Tradera). Solklart!

AndersE
0

Proveniens - svaret på dina frågor!

:-)

svenne
0

Tillsammans kan vi här på Proveniens uppenbarligen reda ut en hel del….

Vi gamla släktforsknings-uvar har väl lite grann av detektiv i oss.Flört

chrissan
0

För Borås-intresserade:

Ginza säljer just nu en DVD med dokumentär från Borås 1934 för 10 kronor

leja
0

På klädstilen skulle jag vilja sätta straxt före första världskriget. Kjollängden, siluetterna på damerna. Alla småpojkar har kortbyxor osv

Vad ska man ha som signatur tro?

zachs
0

# 12 Tack, chrissan för tipset! Det blir en bra present till mor på hennes 88 års dag den 22 jan.Hon kommer från Borås, var 14 år 1934 och bör ju ha många minnen från den tiden.

zachs
0

I dag har vi tittat på filmen om Borås. Vi firade mor lite för tidigt. Det var en mycket trevlig film så presenten blev till belåtenhet. Dom hade nästan filmat över allt, skolor, ålderdomshem, regementet, fabriker och mycket mycket annat. Badhuset som jag skrivit om i en annan sträng var också med en kort sekvens och det var ju väldigt kul!

chrissan
0

Roligt att hon uppskattade tipset! Det finns ju hela serier med DVD, med lokal historia såg jag idag på DVD shopen. Jag vet inte hur kvaliteteten är

zachs
0

I kväll har jag beställt 6 st filmer till om Borås. Min mor vill skicka filmen till sina kusiner i Danmark, till sin syster som bor kvar i Borås och till en skolkamrat. Tycker allt att det är lite häftigt att mor brevväxlar med en skolkamrat vid 88 års ålder!

chrissan
0

Verkligen roligt att många får glädje av tipset. Man skulle kanske hoppas att det kommer fler filmer från olika ställen, speciellt äldre kan säkert ha stor glädje av dem, Och berätta för sina barn och barnbarn om de olika platserna, det skulle väl vara fint!

AndersE
0

Vi har börjat diskutera kring film i Ängelholm också. Staden firar 500 år 2016. Undrar hur mycket jobb det är att sammanställa något?

zachs
0

Filmen om Borås verkade vara inspelad under 3 dagar av ett filmtim utifrån. Som hade till uppgift att dokumentera staden och dess omgivningar. Men det kanske finns småfilmer man kan klippa ihop. Jag har i kväll varit och visat gamla kort från jordbruket förr i en grupp. Det väcker mycket minnen och man förundras över hur fort utvecklingen gått.

Effie
0

Bara för skojs skull: jag var i Borås häromdagen, och tog ett kort från samma ställe. Det var någon marknad, så det är lite svårt att se hur torget ser ut - men viss skillnad är det.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

AndersE
0

#21 Kul Effie. Huset i bakgrunden är ju rätt karakteristiskt.

Babzan
0

En annan bild av Borås!