Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 3518 ggr
AndersE
0

Släktforskningen mer synlig?

Mats Ahlgren har skrivit ett debattinlägg på Rötter. Utdrag:

"Hur gör vi släktforskningen mer synlig, mer populär, utanför de kretsar som redan insett vilken fantastisk värld som finns i historien.  Hur får vi upp ögonen på de som tror att det bara är att sitta och slå i gamla dammiga böcker, något som inte ger något."

"En väg är att vi alla satsar på positiva samarbeten med alla de aktörer som finns. Att vi ser till att hitta var vi kan samarbeta, var våra gemensamma resurser kommer att synliggöra alla de möjligheter som finns. När vi gör det kommer de positiva krafterna att sättas i rörelse, och det är vad som behövs."

---

När jag läste det här kom jag att tänka på Kajs tankar om behovet av en riktigt bra portal. En modern hemsida som leder runt till den stora mångfald som redan finns och som naturligtvis bara växer…

Anna-hfg
0

Efter många år har jag lyckats väcka intresset i min släkt. Innan har det bara varit jag som varit intresserad av anfäderna men nu har de börjat komma och fråga mig. Det tog bara 14 år.

Men från början har jag fått kommenatrer om att det enda jag pratar om är släktforskning.

Information, information, information. Det är nog det enda som gäller. Jag har stött på många som sagt att de skulle gärna vilja forska men…. En sak de tar upp är att det är tidskrävande. Ja, det kan det väl vara men man behöver ju inte sitta i långa sessioner i taget.

--------

En sak som jag saknar på Rötter är att de inte tar alla länktips som kan vara av nytta, spaltar upp dem i områden, så man når siten man söker, lätt. att gå igenom alla tipsen är ju hopplöst.

[ulle2]
0

Håller med Anna om länktipsen. Önskar också att samarbete med norska, finska, danska mfl föreningar vore mer utvecklat. Vi är många som har anor i grannländerna!

AndersE
0

Om man tänker på det som Anna är inne på - att väcka intresset - så tycker jag berättelserna är viktiga.

Jag märker själv att när jag kan berätta en historia om en ana - då undrar mottagaren genast vad hans egen släkt döljer för berättelser.

leja
0

Om man vill ha en släktforskar site som lockar finns det mycket att göra. En portal som beskriver vad det är och som Välkomnar folk. Där hela siten spalats upp. Med olika variotioner. Man skulle kunna göra olika sidor för olika forskare.

T.ex. ett anbytar forum för nybörjare, där ett antal "gamla" forskare får vara värdar och svara på de enkla frågorna.

Ett för barn och ungdomar som vill pröva på.

Ett diskussions forum där man kan diskutera olika saker, som vi gör här på proveniens.

Bättre länktips, kanske även med enklare förklaringar i vad de olika länkarna handlar om.

En bra protal på nätet där man får vänligt bemötande, där det finns förklarande sidor, kanske till och med en nybörjar "kurs". Där man kan läsa minihistorier, som de vi har här. För att visa på vad man kan få fram. Tänk vad mycket man skulle kunna göra om man fick tid och pengar till att fixa. Vad man skulle kunna locka olika sorters folk. De som är nyfikna, de som vill läsa"sanna" historier(finns en hel bokmarknad som ägnar sig åt "sanna " livshistorier). Att på ett läsarvänligt sätt beskriva vad man gör när man släktforskar och hur roligt det är.

Vad ska man ha som signatur tro?

swemah
0

Anders

Jag tror precis som du, att berättelser liknande de vi ser här på Proveniens är en mycket bra väg att göra "den tråkiga historien"  mycket intressant.

Att lyfta den upplevda torra släktforskningen till något mer, att ge liv åt för länge sedan bortgångna människor, glömda händelser eller försvunna miljöer är möjligt med berättelserna och jag är säker på att de tänder mångas intresse för att hitta mer, att söka mer information. Då inte bara om släkt, utan kanske också det som var hembygd, eller de yrken som dyker upp osv.

Jag är dum nog att tro att får vi fart på detta så kommer "den efterlängtade portalen" som ett resultat av detta. Däremot är jag inte riktigt lika säker på den omvända ordningen, att portalen skapar intresset,  det riskerar att bli för mycket teknik och för lite innehåll.  Men å andra sidan har ju hönan eller ägget diskuterats i evinnerliga tider utan att vi fått svar.

AndersE
0

#4 Många bra idéer!

#5 Det jag tänker på med "portal" är att det inte går att göra allt detta på en och samma plats - men att man behöver knyta ihop mångfalden.

Så att lilla Proveniens och hembygdsföreningen, och den personliga hemsidan, och trevliga bloggen - allt blir en del av att vi hjälps åt.

AndersE
0

Om man verkligen ville göra släktforskningen mer synlig skulle man ju få någon att göra ett TV-program. Typ "släktsagan" fast bättre.

Man kan ju tänka sig att ha en serie program med kändisar där släktforskare hjälper kändisen - och samtidigt visa upp alla "ingredienser"; intervjuerna med äldre släktingar, jakten i lådor på vinden, arkiven och alla hjälpmedel på internet.

Det skulle kunna bli god TV-underhållning - och en fantastisk rekryteringskampanj.

AndersE
0

Det här skulle ju släktforskarförbundet kunna "dra i". Erbjuda någon TV-kanal sina tjänster…

Ett alternativ är ju att göra något liknande i en tidning. Hemmets Journal har ju redan visat sitt intresse t.ex. Ännu roligare vore kanske någon ungdomligare tidning - som t.ex. VeckoRevyn?

Lotta ut en släktutredning, och kör sedan en serie artiklar med vinnarna. Varje artikel har en faktaruta med info om vart man vänder sig för att börja forska själv.

kajan
0

Jag tror fortfarande på att en mer generös attityd, gärna i form av en portal där många organisationer och andra samverkar, är en framgångsfaktor. Tyvärr har väl Släktforskarförbundets snäva egenintresse präglat Anbytarforum och Rötter - inte släktforskarintresset hos besökarna.

En portal skulle säkert kunna byggas av Släktforskarsverige - i en kombination av lokala föreningar och t ex DIS som ansvarig för portalen.

leja
0

#8 har du sett BBC programet "Who Am I", där har du din ide i full verklighet. Det är jättekul. Men jag gillar iden. Att sprida kunskap om släktforskning. Det de gjort i BBC är verkligen att visa hur man kan ta reda på saker.

#9 Håller med. Det måste kunna gå att göra en släktforskar sida mer vänlig. Att man kan och får vara sig själv mera. Där man vänligt leds in på de sidor som bäst passar en. Där man befinner sig i sin forskning. För det blir otympligt om alla ska ställa frågor på samma ställe, samt har skapat irritation(vi känner alla till). Vorre bra att enkelt kunna förklara skillnader på riks, lokal förening. Vart man vänder sig med frågor. Vem som svarar på vad. Jag tror på en ide med en sida för nybörjare där vana släktforskare står som "faddrar" och svarar på frågor. Det var något som jag saknade, istället fick jag svar som "Det bör du inte fråga om forska själv istället".

Jag tror på båda ideerna. Men en släktforskar site som drivs av flera intressenter är nog ett måste idags läget. För tyvär är släktforskarförbundet lite väl låst i sina åsikter idag. Det kräver dock en stor satsning och det är svårt att se var pengarna ska komma ifrån. Kan vi sälja en bra Tv-tidnings ide och ta pengar där ifrån ??

Glad

AndersE
0

#10 Jag har inte sett BBC, men läst om det. Låter kul och går säkert att försvenska.

En "fadderavdelning" låter så självklar att man undrar varför det inte finns…

chrissan
0

På National History Show (bara att ha en sådan!) har man live släktforskning i serien Who do you think you are, som TV programmet heter. På scen visar man alltså en kändis anor.  Man har också gjort släktutredningar för en del vanliga besökare. Detta sker i Olympia i London, en jättestor mässhall.

leja
0

Låter kul. När jag var i Köpenhamn(för några år sedan). Hade de en utställning om flyktingar. Med interaktivt skådespel. Man fick välja en "flykting" som man skulle spela och fick sen fälja vad som hände, från hemlandet via smugglare, gränsvakter, eventuellt fängelse och sen ankomst till Danmark, "tullaren" hade svårt att hålla sig för skratt då jag inte komihåg vad jag hette. Men det var en upplevelse som jag inte glömmer.

Att ha något liknande för släktforskning låter kul. Både att på plats försöka forska om en besökare, men även ha färdiga historier. Vilket museum kan man ta kontakt med? Finns det något som vågar satsa på sånt?

Jag tycker att göra saker för folk som är nyfikna och få folk nyfikna är bra. Alla sätt är bra. Men även sånt som roar oss som är släktforskare, för om vi tycker detta är kul borde väl andra också gilla det? Inte alla förstås.

lisopasi
0

Hej,

På tal om länktips som inte tas om hand ordentligt ovan så fick jag en idé. Varför inte gå samman och samla in  länkar i en databas som man strukturerar upp efter diverse kategorier. Sedan kan ju alla som samarbetar få läsrättigheter till databasen och på det sättet med PHP eller liknande alltid visa de länkkategorier som man är intresserad av på sin sida. Dvs vi hjälps åt att samla in länkar som sedan visas på diverse hemsidor som ett stort samarbete :)

Har testat att lägga upp en sådan databas och gjort inmatningsformulär (dock med lösen till formuläret). Vill ni titta på länkkategorierna och det som är inmatat ser ni dem här:

http://lisopasi.com/links/ 

Vill ni prova mata in så hör av er till mig så får ni mer detaljer :)

Vad tror  ni om en sådant samarbete?

AndersB
0

Låter som en bra idé lisopasi. Frågan är var den ska ligga. Man vill ju hoppas att Rötter ska kunna bli den portal för alla släktforskare som den borde vara, och då skulle din idé passa in där. Just att många kan uppdatera den är bra. I ditt förslag fattas väl endast ett alternativ med "Senaste länktips", och kanske sökning.

En annan möjlighet med Rötter är att den kan vara en portal med tjänster som finns lite här och var. Då skulle ett sådant här länkbibliotek kunna ligga var som helst.

Att jag drar in Rötter är att annars är risken stor att enskilda initiativ inte får tillräcklig uppmärksamhet och rinner ut i sanden, och många riskerar att ge sig på samma sak (släktforskarlänksidor finns redan i många varianter). Därför är en samordning bra.

AndersE
0

#14 Visst behövs en bra länksamling.

Som Anders tar upp är sökfunktion viktigt. Det blir som att tagga bilder…

Jag tror också att Rötter egentligen skulle vara rätta platsen.

lizzkulla1
0

i min släkt på mammas sida gyllström och på pappas sida herrström är det bara jag som släktforskar de andra tycker det är bra att få materialet från mej de slipper också en del omkostnader för allt detta   men faktiskt tycker inte jag att det är riktigt rättvist, för denna släktforskning tar mycket tid  men för mej är det värt priset har hittat mycke som varit i en mussla som inte gick att öppna när berörda människor levde.

på bilden ses sven gyllström med sonen stig, och kurth gyllström alla är avlidna men kortet är tagit i ängelholm mellan 1936-1940

AndersE
0

#17 Hamnade det här på fel ställe? Ser inte heller någon bild?

lisopasi
0

Men vad hände här, jag är säker på att jag svarade på inläggen efter #16 igår…

Tycker också helt klart att en central länlsamling borde ligga hos landets förbund. I daxläget kan man dock undra om några hade blivit betrodda utöver deras egna att lägga in och uppdatera länkar, samt söka i databasen och att publicera dessa sökresultat på andra sidor?

Ev skulle väl ett samarbete mellan diverse forum som t ex Proveniens, GenealogiQ, ScanGen och Ostkanten kunna bli nästan lika bra.

swemah
0

Fundering: Om någon lägger upp länksamlingen, så kan ju många lägga en länk till länksamlingen, även från Rötter.

Kanske inte fungerar, men jag tycker att det måste gå att få till ett samarbete som ökar synligheten, att det fler aktörer, kanske med lite olika "image" över respektive del. En riktig ungdomssajt, en mikrohistoriasajt, en Skånesajt, en tjejsajt osv.

I min lilla värld kan då Släktforskarföbundet utgöra den del som samordnar, som visar var det finns intressanta alternativ, men låt för guds skull inte centralbyråkraterna styra vad görs. Med ett alltför centralistiskt tänkande hade aldrig denna sajt, Scangen,  Arkivguiden, Ostkanten, Kindo mm mm uppstått. Mångfald är bra, enfald är ….

AndersE
0

#20 Klokt!

lisopasi
0

Glad låter sunt

xian
0

Nä, ska det bli till någon släktforskarportal att tala om vill det nog till andra aktörer än Sveriges släktforskarförbund, eller några Bygdeband eller Familjeband för den delen ….

Vi kanske skulle ta och starta ett alldeles eget förbund Skrattande

Om jag inte är alldeles felunderättad så är det en "Blekinge-portal" på gång. I samverkan mellan länsmuseet och de lokala hembygdsföreningarna för att kunna merknadsföra sig själva och sina samlingar på nätet. Helt gratis för den intressade. Där borde släktforskningen absolut finnas med.

Christian

P.S. Vi tar gärna emot länktips till Ostkantens länksida.

swemah
0

Jag tycker Lisopasi's (känns nästan lite löjligt med dessa pseodenymer, men vi håller oss till reglerna) skapelse ser intressant ut. Varför inte prova med den som start, så kanske några här kan vara behjälpliga med positiva utvecklingsideer.

Det bästa sättet att få något gjort. är att göra det själv, var det någon som sa. Men "själv" behöver ju inte vara enensam, det kan ju vara flera kloka.

leja
0

Jag hoppas att vi en dag kan få en gemensam plats, som Sveriges Släktforskarförbund, men utan allt gammalt groll. Varför inte börja på något helt nytt, eller byta ut alla i styrelsen. Inte för att de alla har gjort något tokigt, utan för att kunna börja om utan att gamla tankar och synsätt ligger kvar. Så att vi kan börja om och skapa något bättre, men på en bra grund, som det ändå är.

Jag tror nämligen att om det får fortsätta kommer det inte att bli bättre än idag och vi vill ha bästa möjliga släktforskarförbund eller hur? Att börja på nytt går nog inte så länge det finns någon som säger nej, så har vi inte gjort förr. 

Att helt starta en ny sida är ett gigantiskt arbete, men en tänkbar lösning. Men vem vill hålla i den ?

Att skapa en länk sida, dit andra kan länka sig, är en bra ide, som kanske även SSF kan tänka länka sig till. Så kan man börja någonstans. Trotts allt vill vi bara få så många glada släktforskare som möjligt.

xian
0

Vem kan tro på Sveriges släktforskarförbund som sammanhållande organ efter att ha läst "Lena sitter kvar och Helena går" på nättidningen Rötter?

Det verkar som det är någon som vill bränna alla broar innan han gjort sitt inom släktforskarrörelsen.

Jag tror på mångfalden och det regionala/lokala engagemanget. Många bäckar små …

Men det behövs som sagt något slags paraply som kan samla och synliggöra allt vad som finns på nätet. Vad säger du om den utmaningen Anders B?

Att ersätta det snart avsomnade Anbytarforum med en ny rikstäckande sajt blir nog tufft. Men ett lokalt forum är inte så märkvärdigt att åstadkomma bara man hjälps åt.

Fast å andra sidan hade jag faktiskt trott att ett nytt och kanske bättre forum än Anbytarforum hade varit sjösatt vid det här laget. 

Christian

P.S. Är det någon mer än Blekinge släktforskarförening som har publicerat förbundets enkät och det svar man kommer att skicka in?

Cheyenne
0

Jag reagerade starkt på "Lena sitter kvar och Helena går" (se tråden Referat på Rötter).

Här kan man tala om att förbundet inte går in och stöttar enskilda föreningar utan istället utnyttjar situationen för att inte själva konstant hamna under den kritiska luppen.

xian
0

Det bästa är förstås om Helan går. Och Halvan med!

Gutår, Christian

Ranrike
0

De båda sistnämnda kanske gick innan artikeln skrevs… Skrattande

Först stod det att röstsiffrorna var "54-56". Senare ändrades det till "44-56". Och nu står det "44-56 - eller 54-56 vilket som nu är korrekt"… Fundersam

D.v.s. så står det i mötesreferatet. På förstasidan står - åtminstone just nu… - att omröstningen "slutade med röstsiffrorna 44-56". Och så är det nu tillagt: "En viss förvirring råder kring röstsiffrorna. Ett flertal mötesdeltagare har, liksom rötterredaktören, uppfattat resultatet som 54-56."

Och därmed är det, åtminstone indirekt, bekräftat att det är redaktören som har skrivit mötesreferatet. Samme redaktör som, enligt närvarande mötesdeltagare, deltog i omröstningarna… Fot i munnnen

#26 Vad sjösättningen beträffar, så är den på gång…

AndersE
0

#26 "Att ersätta det snart avsomnade Anbytarforum med en ny rikstäckande sajt blir nog tufft."

Finns det inte en liten trend där AF ersätts av en mängd nya forum. Det kommer fler och fler sidor med forum kring mindre geografiska områden - det minskar troligen diskussionerna på AF för dessa socknar.

Proveniens tillkom för att just mina frågor inte platsade på AF.

Om det blir så ökar ju verkligen behovet av en bra portal.

AndersB
0

#26 Jo, det är en intressant utmaning. Och alla verkar överens att någon form av paraply behövs. Själv tycker jag att om man kunde överbrygga personmotsättningar (i vissa fall genom att några drar sig tillbaka) borde man kunna utnyttja mycket av det som byggts upp i form av Rötter och dess delar. I rätt händer borde det kunna utvecklas på ett bra sätt.

#29 Är det ett rikstäckande forum på gång? Eller ett "Västkanten"? Glad

AndersB
0

Det är fortfarande stor skepsis till det avgiftsbelagda AF (och FF), det ser man av min enkät på Scangen. Det märks ju också på aktiviteten på forumen.

Hur är din inställning till Anbytarforum och Förbundsforum sedan en avgift införts för att skriva?

swemah
0

Jag tar, efter dagens bottennapp, tillbaka allt om att SSf kan stå för sammanhållningen via Rötter.  Däremot tycker jag fortfarande att det behövs en form av samordning, den ståndpunkten har jag inte ändrat

Anna-hfg
0

När jag är ute på internet och forskar efter emigranter stöter jag ibland på sådana här sidor http://www.geocities.com/Heartland/Park/7447/Cens/cen1870.htm

Jag försöker spara dem även om jag inte har några personer som jag känner igen där. Kanske någon någonstans har släkt i listan. Men problemet är att man kan inte spara på alla länkar men var ska man göra av dem?

AndersE
0

#34 Ja, för att hitta sådant behöver man strukturerade länksamlingar…

swemah
0

Det finns idag tendenser till att nervärdera släktforskningen. Läs inlägget avseende Svenska Emigrantinstitutet i Växjö, som finns på Rötter.  Nu kanske inte allt är kommunens och landstingets fel, men visst bär de huvudansvaret.

Gå gärna in på http://www.namninsamling.com/Emigrant  och gör din stämma hörd. Är kanske ett bättre alternativ än att mailbomba några potentater, det brukar inte fungera med den metoden

ANNIA
0

#Anna

När det gäller länkar som du själv inte kommer använda men vill spara utifall att. Endera göra en specialmapp i favoriter eller bara göra ett vanligt worddokument där du klistrar in adressen och ev skriver vad som finns på den länken.

Anna-hfg
0

Använder min gamla dator med uruselt minne just nu. Väntar på att en bekant ska radera min andra dator och lägga in annat program.

Istället lägger jag länkar under bokmärken på min sida i Yahoo. Men det var bra tips att lägga dem under en specialmapp, fast då är det bara jag som har kännedom om dem om jag lägger dem därFot i munnnen. De kanske hade hjälpt en annan emigrantforskare om de hade hittat länken på en "öppen" länklista.

ANNIA
0

Anna, om sidan du har på yahoo är öppen för alla så kanske du kan göra en specialsida där. Då har du själv lätt åtkomst till alla listor plus att du kan ge länk dit så fort nån frågar så får dom leta själv bland alla listor du hittat och sparat. Och du kan då även be andra kompisar som har släktsidor på nätet att dom länkar till just den sidan.

Anna-hfg
0

Så teknisk var jag, fniss. Jag får se om jag kan luska ut hur man gör.

ANNIA
0

Ibland tänker man inte längre än näsan är lång.Skrattande Var ju lika med mig och släktforskningsprogram. Hade inte en tanke på att leta efter demos.

När det gäller den tekniska biten. iFokus har ju en flera andra sajter, bland annat datorn. Kika in där och kolla om det redan finns om hur man skapar flera sidor eller fråga själv därinne. Dom kan nog hjälpa dig.

ANNIA
0

Anna var in på datorn iFokus och där finns en artikel om hur man bygger sidor. Vet inte om den kanske kan hjälpa dig.

Heter "en modern webbsida steg för steg" och ligger i kategorin webbdesign. Hoppas att denna länk (av någon anledning så öppnar den inte i (nytt) eget fönster) tar dig direkt till rätt tråd. Tycker det är svårt att länka direkt till rätta trådar här på iFokus.