Gjorde man några efterforskningar?
Jag har dom senaste kvällarna läst dödböker för Morlanda församling på Orust från 1900-1920. Det jag funderar över är alla drunknade manspersoner dom hittar med lite varierande ålder och begraver på Morlanda kyrkogård. Gjordes några efterforskningar vem personen var eller förblev dom okända. En hade nog uniform för det står att han tillhör någon av dom krigförande länderna. Någon som har några tankar om detta?
Man bör ju ha letat efter identiteshandlingar och brickor?
Det var nog inte alltid lätt att identifiera kropparna, alla var ju inte i militärtjänst och bar någon form av id.
Bara från de skandinaviska länderna dog ju över 3000 sjömän till havs mestadels pga.krigshandlingar (torped/minsprängning).De flesta hade nog inte sjömansboken i fickan när det small.
Trots neutralitet förlorade Norge nästan halva sin handelsflotta under första världskriget.

Min folkskoletid och andra världskriget sammanföll. Vi bodde då i Bohuslän. Kommer ihåg hur militärens hedersvakt följde stupade soldater från hamnen till begravning på kyrkogården. Där sköts salut - två salvor - om jag kommer ihåg rätt. Vi hade många träkors i rad längst ner på kyrkogården.
Åren efter kriget minskade antalet gravar under hand, som de anhöriga hämtade hem sina stupade soldater. Oidentifierade soldater blev kvar och gravarna togs så småningom bort. Känner inte till att det finns några gravar kvar.