Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 1234 ggr
AndersE
0

Släktforskning i praktiken

Jag har skrivit en artikel om min egen släktforskning. Du hittar den här.

Kommentarer och frågor får ni gärna ta upp här…

Staffan
0

Anders 

Just när jag var på väg att gå och sova fick jag syn på din intressanta artikel. Synd att det verkar så tidskrävande att släktforska; om jag gav in på det skulle jag inte få sova en blund om nätterna…

// staffan

AndersE
0

#1 Jo, det är en risk…    Flört

Niklas
0

Verkligen spännande. Tack för en bra artikel!

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AndersE
0

Tack Niklas!

När det gäller tidsåtgången handlar ju även "projektet släktforskning" om mål och ambition. Jag har upptäckt att förvånansvärt många knappt vet vad far- eller morföräldrar hette.

Ett första litet mål kan ju då vara att skapa ett litet släktträd som når till farfars, farmors osv. föräldrar. Det blir åtta personer i sista generationen. Då tar man ganska lätt reda på grundläggande data - födelse, död, yrke, bostadsort. Du har god chans hitta någon som kan berätta egna minnen och du kan nog hitta foton av dem. Du kan besöka hus och platser.

Efter att ha nått detta mål har du redan nått till en ganska god bild av varifrån du kommer - geografiskt och kulturellt.

Hirit
0

Anders, den här artikeln om din släktforskning tyckte jag var helt otroligt så intressant. Vilken fin interiör det är i det gamla soldattorpet. Tapeterna ser fina ut, vore roligt om man kunde förstora upp dem. Vilken otrolig känsla det måste ha varit att få den möjligheten att komma in i detta gamla torp, likaså övernattningen i herrgården. Den var fin. Håller med,visst är det intressant med släktforskning och dessutom allmänbildande också beroende vad man väljer att gå vidare med.

AndersE
0

#5 Tack! Glad