Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 3040 ggr
Alsterolle
0

1,6 miljoner nya bilder hos SVAR

Saxat från Rötters förstasida

Från och med den 6 april har antalet digitala bilder tillgängliga på www.svar.ra.se ökat med totalt 1.607.050 bilder, huvudsakligen ur kyrkoarkiven.  

- Det handlar bland annat om redan skannade folkbokföringshandlingar som vi nu kan publicera på Internet, säger Anders Nordström, ansvarig för Riksarkivet/SVAR.

Min kommentar: Vilka sidor som tillkommit är väldigt svårt att veta. Det nya tillskottet tycker man borde vara av Nyhetsvärde men finns inte under SVARs egna NYHETER.
Likaväl som "Nya scannade volymer" borde rubriken "Nya inlagda volymer" finnas.

chrissan
0

Jag håller med dig, det är svårt att veta i vilka församlingar man släppt nyare kyrkböcker. Det skulle vara bra med uppgifter om det på Svars sida, då kan man börja komplettera sina uppgifter.

AndersB
0

Ni känner väl till min förteckning över skannade volymer, som uppdateras löpande med allt nytt.

http://scangen.se/?go=svar_nyavolymer.php 

Den tillkom just för att jag tyckte det var så svårt att hålla koll på allt nytt som dök upp.

Jag har själv inte haft abonnemang på SVAR på länge, så jag vet inte hur stor hjälp min sida är egentligen. Kanske går att förbättra avsevärt.

Cheyenne
0

Susat runt lite och tex SCB-registrerna efter 1907 är inte tillgängliga trots att där nu ska gälla en 70- eller 85-årsgräns.

Alsterolle
0

#2 Föredömligt initiativ. Även om SVAR själva har länk till

Nya skannade volymer

så verkar det som om du har "förhandsinformation"!

Vi får se om SVAR bättrar sig vad gäller denna infomation.

Genea
0

Framför allt är skannade originalböcker ännu inte släppta nu på förmiddagen. Det är ju inte Nya skannade volymer - de kan vara (är!) skannade för längre sedan, men har PUL-märkning i databasen även nu på fm 7 april.

Men den som väntar på något gott Glad

AndersB
0

#4 Det är den sida jag hämtar uppgifterna ifrån, så ingen förhandsinformation. På SVARs sida måste man klicka på Datum-rubriken för att se de senaste tillskotten.

Fördelen med min sida är att den byggs på och alla volymer sedan augusti 2006 är med, samt att man kan söka fram ett urval, t ex nytt inom ett landsarkivområde eller församling, eller annat genom att skriva något smart i sökrutan för Arkiv.

Största nackdelen med SVARs sida är att den alltid bara innehåller några hundra poster, så om man inte kollar regelbundet och de råkar vara väldigt produktiva några dagar så kan massor hinna försvinna. Så icke hos mig!

Alsterolle
0

En eloge till SVARs kundtjänst som fick ett tips om dessa inlägg:

Hej Olle!
Tack för Ditt mail.
Tyvärr har överföringen inte fungerat som det var tänkt.
Vår förhoppning är att det ska vara löst under denna eftermiddag!

Med vänlig hälsning
SVARs kundtjänst
Ingegerd Jensenl

chrissan
0

Jaaa, test av Storkyrkoförsamlingen avlöjar i alla fall Bok över obefintliga till 1920!

chrissan
0

Och födelseböcker till 1911 (nästa går till 1926) dödbok till 1929, flytt till 1921. Här ska forskas

Cheyenne
0

Och flyttlängder ända till 1922 i Adolf fredriks fs, Stockholm *jihaaa*

Cheyenne
0

Och död- och begravningsböcker tom 1927 i Adolf Fredriks fs. Nu får jag se "min" Axel Elliots dödsnotis. Tänk att man kan bli så glad över något så sorgligt.

Generad

AndersB
0

Har lagt in en direktlänk till NAD för varje skannad volym i min förteckning. Från NAD finns sedan en länk vidare till SVAR för att läsa bilderna.

http://scangen.se/?go=svar_nyavolymer.php

xian
0

Till hjälp för den som forskar i socknarna i landets sydöstra hörn har vi lagt in direktlänkar till bl.a. Nationella Arkivdatabasen på repektive sockensida på OSTKANTEN. Det finns också direktlänkar till NAD i vårt forum. Med hjälp av "sponsorer" kommer vi att lägga ut en del intressant material fritt tillgängligt på nätet.

Jag har en gång föreslagit att man skulle göra likadant på Anbytarforums sockensidor. Med direktlänkar till NAD, SOFI, Historiska kartor, Riksantikvarieämbetet, sökbara register m.m. Men därav intet. Allt som blev kvar av det förslaget är en länk till NAD som ligger på en undanskymd plats under källhänvisningar som av någon anledning ligger under ordningsregler. Länken kunde ju åtminstone ligga väl synlig i den omdiskuterade vänstra ramen. Men jag orkar inte bry mig längre. Anbytarforum är ett avslutat kapitel för min del.

Åtminstone när det gäller Blekinge så finns det en gammal bibliotekskatalog som är till stor hjälp om man försöker hitta rätt i Genlines djungel. Den bygger nämligen på samma mikrofilmer´som Genline har skannat av. Det finns förmodligen liknande kataloger för andra landskap. Bara som ett litet tips till alla Genlineanvändare.

Själv vevar jag vidare på min gamla ombyggda skolprojektor och "bläddrar" i ArkivDigitals volymer och i lite eget material.

Christian Cool

chrissan
0

Tyvärr så skall varje bra idé harvas mellan alla instanser och sedan är det inte mycket kvar på slutändan. Mycket orationellt sätt att arbeta enligt min mening.

Cheyenne
0

Oj vad kul jag har haft det med alla nya tillgängliga skannade bilder på SVAR. Jag har tom hittat mina föräldrar (inkl. mig själv och mina syskon) i flyttningslängder så sent som 1972 :)

Sannes
0

Trots att jag har abonnemang på SVAR så har jag inte använt det så väldigt mycket. Jag tänkte nu försöka att ge mig på de nya bilderna man har lagt ut, men det var ju inte direkt enkelt att hitta. Totalt hopplöst…..
Beror väl mest på att jag inte kan leta på rätt sätt antar jag…..

Hittat lite i någon födelsebok i allafall Glad

Och de flyttningslängderna som Cheyenne skriver finns var….

Tacka vet jag AD Online, där hittar jag rätt i alla fall Skrattande

AndersB
0

Ja Cheyenne, vilka volymer innehåller flyttlängder från 1972? Jag sökte på flytt men fick 13 konstiga svar.

Cheyenne
0

Jag fann de av en slump och då i Stockholms län och ii fs jag har någon anknytning till. Ex:

Botkyrka, flyttningslängder tom 1979

Saltsjöbaden -"- tom 1973

Solna, fram till 1976

Det finns fler fs i Sthlm med så här sena flyttlängder men jag vet inte heller något bra sätt att söka efter dem.

Genea
0

Det är ju bara de församlingar som skannats från 2003 och framåt som nu kan ha flyttlängderna med i SVAR:s nya material - och det måste vara en församling där volymerna bryts före 1980 (dvs förmodligen en stor församling, mindre församlingars böcker går gärna till 1991 … ).

Det bör därför kunna vara Stockholms län, det man nu skannar i Västra Götalands län (se GLA:s hemsida), och det nyss gjorda i Värmlands län, Gotlands län, delar av Vadstenas område.

NAD:s register länkar väl direkt till bilderna?

Alsterolle
0

"Det blidde en tumme" 

Man undrar när och i vilken ordning som släppet av församlingsböcker etc. efter 1900 sker. Skall det vara så svårt att ställa om behörigheten? Ingen information kring detta har jag funnit hos SVAR.

Som ovan nämns så ligger Stockholm bra till under det att landsbygden (t.ex. Värmland) får vänta. Hur länge vet väl ingen. Trist när man håller på med registrering i projektet "Namn åt de döda" och helst sitter hemma och tittar i dödböcker och församlingsböcker fram till "nya" PUL. Bilderna finns ju inscannade och tillgängliga i Värmlandsarkivs datorer … 

Tyvärr fick visst inte ArkivDigital fota efter 1900 så inte heller där finns det frisläppta materialet.

svenne
0

Olle!
I dag på efterniddagen på jobbet råkade jag träffa på en av damerna som jobbar på Värmlandsarkiv så jag ställde frågan till henne. Hon svarade att det är just nu klart och vad hon kunde förstå så kommer de nu PuL-märka volymerna för Värmland att bli tillgängliga på SVAR under morgondagen, (onsdag).Så vi får väl se om det stämmer.

Man får väl hoppas att undrens tid inte är förbi…

Alsterolle
0

Jomenvisst!

Detta trevliga besked har även jag fått - vi får hålla tummen.

svenne
0

Jag skrev inlägget en stund innan jag upptäckte att ett mass-mail hade gått ut med detta beskedet. Jag såg att även Du stod med i mottagarlistan så då får vi se! Bara det inte blir överbelastat i morgon när alla ska börja rota i den värmländska myllan.Glad