Ny "Proveniens"?
På AF såg jag ett länktips:
Beskrivningen tycker jag låter som ett nytt Proveniens…
"Släktforskningsportalen är platsen där vi har som målsätt-
ning att samla släktforskare sverige över där vi kan samtala och sammarbeta för en bättre forskning.
Verkar det intressant så tveka inte att hänga på detta tåg
in i en kul värld. Skapa ett konto gratis här till vänster och
följ med in i värmen och träffa nya spännande forskarvänner.
Du får en egen sida här på portalen där du kan berätta mer om dig själv med text och bild. Skriva blogg, dagbok, chatta och titta runt i forumet, eller bara luta dig tillbaka och njuta av sällskapet du får här."
;-)
Någon som testat?
Det är för enkelt och billigt att starta sajter numera… Tanka ner ett CMS gratis och du har en community på 10 minuter. Känns som det går 13 på dussinet av dem, opersonliga och stöpta i samma mall. Nu var jag på lite styggt humör. ;)
iFokus har en egen stil och känns fräsch. Du behöver nog inte vara orolig, Anders!
Jag såg att man, förutom fullständigt namn (vilket ju är helt i sin ordning), också kräver att man uppger både hemort och ålder… 
M.a.o. påminner det mer om Avbrytarforum än Proveniens, åtminstone när det gäller viljan att kartlägga "medlemmarna" in i detalj.
Tack för erbjudandet - men nej tack!
#1 Ja, jag tror att det har betydelse att iFokus är egenutvecklat och inte bygger på standardvara. Det har en egen "stil"…
Annars tycker jag nog det är positivt att det är enkelt att starta nytt. Fast jag skulle hellre se nischade forum än fler allmänna. Fast å andra sidan - jag tänkte Proveniens som nischat när jag startade och sen har det utvecklats åt alla möjliga håll…
Jag gillar annars tanken att det kan finnas nischade forum där specialintressen - och kompetens - samlas. Som t.ex. "sockendiskussioner". Men jag tror att de flesta gillar att återkomma till ett forum fär man lär känna deltagarna?

Det är så att man vill känna sig hemma. Jag tycker att en av styrkorna med Proveniens är att den hänger med medlemmarnas val av diskussioner och inte tvärt om.
Men det borde inte hindra nischade forum. Men desto mindre område som behandlas, så blir det svårare att hitta användare. Det är långt ifrån alla släktforskare som hittat hit(och man måste inte vara släktforskare för att vara med här), en del beror även på att de områden som vi har uppe så finns det många som är intresserade men inte har data vana. Då kan det bli svårt att hitta. Det beror inte på ålder utan på vanan av att använda dator.
Ska gå och kolla den nya saiten nu och se vad jag tycker.
Vad ska man ha som signatur tro?

Provade, skrev in minsta möjliga uppgifter(du måste bara fylla i de med röd stjärna). Sen ska jag få en inloggning via min mail, men den verkar inte komma. Trodde det skulle ske automatiskt?
Nä det tar för lång tid. Ser heller ingen stans man kan klaga. Får väl leta lite till. Men ska det ske med automatik så brukar man få mailet omedelbart.
Jag har lite svårt att se vad som lockar till att registrera sig på den här typen av forum? Det enda som skulle få mig att göra det är en rekommendation från någon.
På forum som Rötter/AF eller Proveniens - och många andra - kan du ju titta dig omkring och läsa det mesta innan du väljer att registrera dig.
#6 Håller med.
Bra att börja nischat och sedan eventuellt växa.

Har nu försökt, fick till sist uppgift om hur logga in. Men inget funkar och det verkar inte som om det finns någon vettig funktion. En chatt, men varför. Jag begriper inte mycket. Dessutom har jag en presentations sida som jag inte kan lägga in text på?? Verksr lite meningslöst.
Jag brukar nog försöka kolla upp sidor som säger sig handla om släkt forskning och se hur bra de är. Men den här begriper jag mig inte på. Vad är det för mening om den mest ska handla om personerna som använder den. Det är väl inte det jag är mest intresserad av?
Verkar i alla fall inte bli någon konkurent. Inte som den fungerar nu.(eller inte fungerar)
Det verkar som Släktportalen är rätt så nystartad och inte hunnit få så många medlemmar ännu.

Var inne och testade denna, och blev mest funderasam över att allt var så mörkt och att man genast blir ombedd att skriva en presenation av sig själv, men det fungerade INTE. Ska bli spännande att se vad som händer.
10# ja det fungerade inte för mig heller, detta med presentationen, Jag har gått ur släktportalen.
Den har funnits några år om det är samma som jag tittade på förut och då var verksamheten väldigt låg