"Valborg"
Jag har lagt märke till att folk börjar säga Valborg om 30 april, och önska varandra Glad Valborg. Häromkring har man alltid sagt Valborgsmässoafton eller sista april. Valborg har namnsdag idag (1 maj) och Valborgsmässan var naturligtvis idag och "aftonen" igår. Hur säger ni?

Det skiljer sig nog lite i landet. I Lund kallar stundenterna det för "siste april" och i Uppsala säger studenterna "Valborg" . Trots att jag bor 5 minuter från Lund så har jag numera gått över till att säga Valborg :) Här går det att läsa lite mer om det http://sv.wikipedia.org/wiki/Valborgsm%C3%A4ssoafton
När vi säger att det är Valborg, eller att vi firar Valborg gör vi väl det för att vi förkortar det korrekta - att vi firar Valborgsmässoafton?
Valborg. 

I Uppsala, där jag är gäller som sagt Valborg. Kommer inte ens ihåg vad vi sa när jag var liten. Men här firar man Valbor, nu har gräsmattorna hittats under skräpet och idrottsföreningarna tjänat pengar på att plocka upp skräpet.
Kan lungt säga att jag hörde musik när jag gick och la mig igår.
Hade nog varit roligare om jag inte varit så förkyld
Vad ska man ha som signatur tro?

När jag var liten i Uppsala sade man "sista april"
Själv flyr jag från skrän och bråk, sönderslagen bil och andra avarter. Till sol och champagne på stranden

Många firar väl både jul och midsommar på julafton och midsommarafton, så då är väl det samma fel att fira Valborg på Valborgsmässoaftonen.
#6 Jo, så tänker jag mig det också.
Uttrycket "sista april" som något man skulle fira har jag dock aldrig hört.

Bara i Uppsala!
När jag var liten firade vi sista april med att tända en majbrasa. Det var också i den vevan årets rakter sköts av, detta i Ångermanland.
Att fyra av raketer på nyårsafton är en sentida tradition i norr om Dalälven, så vitt jag kan utröna.
mvh/gurin

#8 Lund också :)

Och i Norge tänder man majbrasan på St Johannes, dvs midsommarafton (den riktiga)

Det ursprungliga var att skrämma bort alla farliga vilda djur innan tamdjuren skulle släppas ut på skogsbete. Därför eldade och väsnandes man för att skrämma bort varg, björn och även andra onda makter.

Att elda, sjunga och fira av raketer, så firade vi Valborgsmässoafton hemma i Dalsland. Men jag kommer inte ihåg vad vi kallade det, Valborg eller valborgsmässoafton.
Att fira av raketer och skrämmas gjorde man på Påsken, inte nyår. Nyårs raketer var något typiskt för Stockholm och runt om kring. Vet inte hur långt det är så(utbredeningsområde), men vet att det var väldigt ovanligt med nyårsraketer och smällare när jag växte upp.

Ser mycket trevligt ut. Själv låg jag i sängen, förkyld och försökte undvika att lyssna på musiken(i Uppsala).

#14 Ser mycket trevligt ut.