Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 1246 ggr
chrissan
0

Vad tror ni om fadern?

I letandet efter en person i Stockholm hittar jag hennes familj i Klara. I familjen finns också pigan Johanna Augusta Steinmetz, f 4/5 1860 i Biskopskulla. Eftersom Steinmetz är en familj som intresserar mig (se artikeln "Ett gammalt fotoalbum") så blir jag nyfiken. En medlem av den framstående familjen som jobbar som piga?

I födelseboken för Biskopskulla hittar jag henne: Johanna Augusta oäkta dotter till fd prästgårdspigan Carolina Eklöf. Aha - Steinmetz var en prästrik familj. Mycket riktigt, kyrkoherden heter Erik Albrecht Steinmetz, född i Hudiksvall 1798. Han är noggrann och skriver små biografier på alla sockenbor. På pigan står det en del om hennes bakgrund och föräldrar. 6 februari 1860 får hon avsked men flyttar in som inhyses på prästgårdsrättarens gård bredvid. Hon har tidigare absolverats för ett dödfött oä barn och nu igen för detta. "Barnets fader uppges av modern vara drängen Anders Johan Åhlen i  (?), ehuru han dertill nekat för pastor."

Den gode pastorn har två hemmavarande söner, David född 1833, som läser i Uppsala och Erik Johan född 1842.

Jag vet inte när Johanna Augusta byter namn, men vad tror ni om hennes far? Har hon tagit namnet efter prästfamiljen eller är det en ledtråd till den verklige fadern?

Cheyenne
0

Hur länge kan du följa henne i hfl för Biskopskulla? Bär hon efternamnet när hon flyttar till Stockholm?

chrissan
0

Har just sett att modern dör 24/2 1873, då har hon en oä dotter till född 1867.Men bor sedan ett tag i "eget hus". Johanna flyttar november 1873 till Uppsala, hon står som Eklöf i utflyttade, men i Uppsala är inflyttningslängden inte scannad!

1878 finns hon i Tegnerroten i Stockholm, hon flyttar därifrån till Klara 9/9 1878.

Cheyenne
0