Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthembygd
Läst 2016 ggr
Anna-hfg
0

Hycklinge, Östergötland

Jag har fått en fråga från en amerikanska om Hycklinge. När jag tittade i Rosenbergs CDn fanns det 2 Hycklinge i Östergötland, ett i Kinda Härad och ett i Boberg Härad. Men när jag tittar i Rötter får jag uppfattningen att det finns bara ett. Hur ligger det till egentligen?

Ingegerd
0

Hej Anna!

Gäller det Hycklinge socken, så ligger den i Kinda härad. Sen finns det tydligen ett antal gårdar (byar, orter?) i Östergötland, som också heter Hycklinge. Jag var inne på Lantmäteriets kartsök, men det var något strul, för jag fick aldrig upp någon karta, även om det stod att sökningen gav 9 träffar.

Anna-hfg
0

Den här amerikanskan skrev bara Hycklinge, Östergötland så jag vet inte var det kan vara. Men det måste väl mest vara troligt att det är Hycklinge socken.

Tack för hjälpen. Jag ska vidarebefodra att det finns flera Hycklinge än de 2 jag hittade.

Gnidde
0

Har tittat i SVBf 1890 och endast funnit en socken/församling. Likadant i Genlins db en församling/socken hfl finsför tiden 1713-1895 InUtflytt 1698-1887

Hälsningar Gnidde.

Ingegerd
0

Hej igen, Anna!

Nu i kväll har jag gjort ett nytt försök att titta på Lantmäteriets karta men inte fått upp någon. Men den här gången fick jag fram de 9 träffarna, och 6 av dem gäller Hycklinge socken i Kinda härad. Några av dessa hade ett litet tillägg till Hycklinge i namnet, vill minnas att det t. ex. fanns ett Hycklinge-hult.

Vad gäller Hycklinge socken, så har jag läst någonstans att en del av socknens kyrkböcker förstörts genom brand. Men när den branden inträffade och vilka årgångar som därmed gick till spillo vet jag inte.

Hoppas du kan hitta det du söker på något sätt i alla fall.

Genea
0

Cd:n Svenska Ortnamn 1999 (från Släktforskarförbundet) har tre Hycklinge i Östergötland, dels socknen (branden 1851 förstörde enligt "Sveriges församlingar genom tiderna" stora delar av arkivet), dels s.k. samlad bebyggelse i församlingarna Fornåsa respektive Normlösa.

Socknen Fornåsa ligger enligt Rötters Socken-Sök i Bobergs härad, så det är den som kommer upp i Rosenberg.

Anna-hfg
0

Tack för all info. Nu ska vi se om jag och Jeanette kan hitta de rätta emigranterna.Skrattande