Ängelholm på 50-talet
Samma ställe, men på andra sidan gatan. Nu har tydligen Gartborns-huset rivits, och konditoriet flyttat över gatan. Huset till vänster är Storgatan 33. Här fanns N.C. Granstedts affär redan 1852. Här är det "Eftr.", dvs Hugo Henricson som har speceriaffären. Huset ägdes av min farfar när jag var liten. Inne på gården hade min farbror en lokal där "filmklubben" huserades. På amatörbas producerades trevliga filmer med hjälp av dubbel-8. Bl.a. den fantastiska "Raketen" som var fylld med "specialeffekter" och t.o.m. deltog i en filmtävling i Stockholm! På samma gård kunde jag också följa min kusins renovering av en A-Ford 1930 på 70-talet. Alla dessa hus är idag borta.

Anders, Har du ett bildbehandlingsprogram för att återfå mer korrekt färg? Jag har precis börjat korrigera så jag är bara en nybörjare, men så här blev en bild bara genom två tryck på någon knapp.
#7 Vilken nostalgitripp. Jag kommer ihåg varu-automaten och en liknande bil hade min farbror och körde med. Så roligt att få se dina bilder!
#8 Jo, bilderna är tagna med Agfa-film. De blir lite blekta. Jag har andra diabilder från samma tid tagna med Kodak som ännu har helt korrekta färger.

Det är ju alltid lätt att fixa i efterhand. Motiven finns ju på dina dia-bilder och det är ju ett enormt kulturhistoriskt värde.
Mmm… mycket roligt och trevligt…men på samma gång vemodigt!
Nostalgi, var ordet!
Jag minns godis-automaten vid Konfektasken. Kronblom, ägaren tror jag han hette, honom kunde man träffa på framåt småtimmarna, fyllandes på automaten.
Andra ställen som lockar fram minnen.
Röda Kvarn, Musik-Bengtsson, Lindéns Korvkiosk, Griffo Grill, hette det så?
Vad hette biografen vid Konfektasken? Scala, eller?
Gu´så trevligt att minnas dessa platser.
#11 Jo, Johnny visst är bilder bra "minnesväckare"!
Jag tror inte han hette Kronblom, men han var väldigt lik, och visst kallades han så. Oförtröttligt vänlig och artig mot alla kunder. Jag minns när man köpte smågodis i påse. Varje pekning "en sån där röd syrlig" åtföljdes av ett "Ja, tack!". Det blev månha "Ja, tack!" innan påsen var full… Man kunde också köpa färdigpackade påsar med "ettöres". Hundra små godissaker för 1:-. Inte illa!
Konfektasken hade Sveriges förnämsta sortiment av chokladaskar! Tyvärr har butiken inget kvar av sin gamla charm. Och visst hette biografen Scala!
Röda Kvarn och Lindéns finns ju kvar! Griffo Grill minns jag inte…
Jo, grillen låg i genomgången mellan Storgatan och Lärkgatan. Mycket populärt ställe på sextiotalet. Vet inte hur det var på sjuttiotalet? Jag flyttade 1969.
Ett annat minne, Club Esther på Thorslund, de´ va´ grejer, de´! Även popgalorna på Folkets Hus, mittemot Lindéns, minns man ju.
Så han hette inte Kronblom, tänk vad man kan minnas fel. Ok, det är åldersrelaterat, det också.
#13 Ja, passagen finns ju kvar, men någon grill minns jag inte. Där finns sedan många år en kina-restaurang. Club Esther på Thorslund minns jag inte heller - trots vaga minnen av att ha gått stjärngosse på Thorslund (1964?) och trots att Club Esther funnits som en modernare företeelse på Nybrogatan.
På gamla Folkets Hus har jag varit sedan det blev "57:an"… Och även om han inte faktiskt hette Kronblom, så gjorde han det ju i "folkmun"!
Det är kul hur slumpens vägar hittar rätt ibland. Jag fick ett mail från en man (några år äldre än jag, och uppvuxen i Ängelholm) som hittat min hemsida och undrade om jag möjligen hade en bild på "Gammlan" dvs den gamla järnvägsstation som en gång var ändstation för "LEJ" dvs Landskrona-Engelholm Järnväg. Stationen låg alldeles söder om staden och efter stationstiden fanns där lägenheter och mannen hade bott sina första år i en sådan.
Bland de bilder jag har (se ovan) fanns en mörk och otydlig bild på något som jag inte identifierat, men som skulle kunna vara en station. Det visade sig vara "Gammlan".
Så nu har mannen en bild på sitt barndomshem, och jag har identifierat ett gammalt foto, samt fått någon historia kring huset!
"ÄNGELHOLMS GAMLA 495. LEJ. Stationen, med namn "Ängelholm" öppnad av LEJ 1875, då det första stationshuset byggdes. När SHJ byggdes 1885 byggdes en ny station ngt längre norrut. LEJs station fanns kvar en tid efter 1885 som håll- och lastplats med namnet "Ängelholms Gamla". Byggnaden revs i början av 1960-talet (JiK)"
Källa: "Sveriges Järnvägsstationer"
kronblom fanns det en man som kallades i ängelholm vet ej vem han var men var gift med en maria johansson så jag tror johansson kan vara rätt maria johansson bodde sina sista år på villan eklundagatan 3b
första bilden jag såg på ängelholm var hörnan med nilssons päls i porten i och vån. upp bodde på 1960-talet en tant som hette Judit Nilsson och var frälsningsoldat har varit uppe hos henne en gång när frälsningsarmen sjungit på torget som de gjorde varje lördaförmiddag, just denna lördag var det Axel-Daga Vigelsbo från örkelljunga de hade på 1940-talet varit officerare på armen i stan
den mannen på konfektasken tror jag hette axelsson och ägde affären
#16 o 18 lizzkulla, jag minns "Kronblom" mycket väl, och tror nog han ägde affären. Kanske hette han Axelsson?
Det kan inte ha varit någon stor lägenhet ovanför "Nilssons Päls".
#17 Det finns säkert fler bilder. Jag vet inte om partiet har egna bildarkiv. Nästa års hembygdsbok behandlar 50-talet. Kanske kommer det med något där?
#15 Hej Anders, Tänkte passa på att tacka dig så här lite
officiellt för bilden på mitt barndomshem LEJ's Gamla Järnvägstation. Det kan skapa men för livet att födas i en sådan miljö, nu menar jag inte att det var dragigt o kallt och var nästan omöjligt att elda varmt…
Nä värre än så, man blir liksom järnvägare redan från begynnelsen..
Har varit Lokreparatör i Hbg och Instruktör på SJ skolan Ählm…innan jag flydde landet.
Min morfar var föresten också lokreparatör (ånglok), jobbade i de lokstallar i Ählm där jag utbildade på diesel-el lok och spårriktmaskiner. Han dog tyvärr 11 år innan jag föddes, annars hade vi nog haft en del att tala om…
#20 Hej, det är kulo när man kan hjälpa till - och jag fick ju min bild identifierad!
Ängelholm var nog en ganska stor järnvägsstad. Hörde just att detta förändrades på 50-talet då all rangering flyttades till Helsingborg. Nästan över en natt blev det tyst…

Ronny_K
När startades SJ-skolan i Ängelholm? Nyfiken då min farfars far var Stationskarl i Ängelholm från 1908 fram till sin pension på 40-talet. Funderar på var han kan ha fått sin utbildning då han var född och uppvuxen i Tingsryd i Småland.
#22 Hej, Om jag inte missminner mig så var det 1955.
Tror inte att det existerade någon centraliserad utbildning för stationskarlar , reparatörer osv vid den tiden. Det var nog utbildning på stället.
Minns också att skolan hade ubildningslokaler på b.l.a Villan under sextiotalet och så hade dom servering i en gammal restaurangvagn alldeles intill Lasarettslinjevägen.
Min Morfar, (f 1865 D 1945) jobbade vid SJ men hade hunnit med en sväng på Pyttebanan också. En av hans söner blev lokförare, något som gubben var mäkta stolt över enligt min mor.
Har en bild på morfar tagen vid vändplattan utanför lokstallarna i Ählm någon gång vid tiden för 1:a V-kriget. Han är väldigt mager på bilden, men så hade han ju också 16 (!) barn som uppnådde vuxen ålder. Han var gift 2 ggr, första hustrun dog.
Tyvärr har jag alla bilder hemma i Ählm, så jag kan inte bifoga ngt.

Så var det nog. Jag vet att min farfars far befann sig i Ängelholm 1908 men fick ordinarie tjänst först 1910 så han kan fått sin utbildning där. Jag frågade om min ff f på AF och fick information om hans tjänstgjöring inom SJ av en person som har tillgång till SJ's avlöningslängder. Intressant läsning (kopierar in svaret här);
Frans Edvard Johansson fick ordinarie tjänst som stationskarl den 1 december 1910.
Han finns i 1912 och 1913 års avlöningsstat med tjänstenummer 2361, lön 840 + 240 + 120 kr (kontantlön + bostadsförmån + beklädnadstillägg). Placerad vid tredje distriktets 8 trafiksektion och stationerad i Ängelholm.
1915 är lönen ändrad till 900 + 225 + 120 kr, 1916 900 + 270 + 120 kr
1918 är tjänstenumret ändrat till 1869, lönen 960 + 288 + 120 kr.
1920-07-01 blev han och ett trettiotal andra stationskarlar vid 8 ts trafikbiträden. Jag är inte säker på vad ändringen bestod i, stationskarlar fanns fortfarande kvar i hundratal och lönen verkar inte ha förändrats. Den uttrycks nu i löneklasser (5) och inte till visst belopp. Jag tror dock att ett trafikbiträde tjänstgjorde med expeditionsgöromål (biljetthantering o.d.) och tågklarering, medan en stationskarl hade yttre tjänst, t.ex. växling och magasinstjänst. Tjänstenumret är ändrat igen, nu till 3146, det var en period som första siffran angav distriktstillhörighet. 1922-01-01 höjs lönen till löneklass 6 senare till 10. Så här kan man följa honom framåt till 1934. Då har hans tjänstenummer ändrats igen, till 4325. Fortfarande är han kvar i Ängelholm.