Ängelholm på 50-talet
Samma ställe, men på andra sidan gatan. Nu har tydligen Gartborns-huset rivits, och konditoriet flyttat över gatan. Huset till vänster är Storgatan 33. Här fanns N.C. Granstedts affär redan 1852. Här är det "Eftr.", dvs Hugo Henricson som har speceriaffären. Huset ägdes av min farfar när jag var liten. Inne på gården hade min farbror en lokal där "filmklubben" huserades. På amatörbas producerades trevliga filmer med hjälp av dubbel-8. Bl.a. den fantastiska "Raketen" som var fylld med "specialeffekter" och t.o.m. deltog i en filmtävling i Stockholm! På samma gård kunde jag också följa min kusins renovering av en A-Ford 1930 på 70-talet. Alla dessa hus är idag borta.

Anders, Har du ett bildbehandlingsprogram för att återfå mer korrekt färg? Jag har precis börjat korrigera så jag är bara en nybörjare, men så här blev en bild bara genom två tryck på någon knapp.
#7 Vilken nostalgitripp. Jag kommer ihåg varu-automaten och en liknande bil hade min farbror och körde med. Så roligt att få se dina bilder!
#8 Jo, bilderna är tagna med Agfa-film. De blir lite blekta. Jag har andra diabilder från samma tid tagna med Kodak som ännu har helt korrekta färger.

Det är ju alltid lätt att fixa i efterhand. Motiven finns ju på dina dia-bilder och det är ju ett enormt kulturhistoriskt värde.
Mmm… mycket roligt och trevligt…men på samma gång vemodigt!
Nostalgi, var ordet!
Jag minns godis-automaten vid Konfektasken. Kronblom, ägaren tror jag han hette, honom kunde man träffa på framåt småtimmarna, fyllandes på automaten.
Andra ställen som lockar fram minnen.
Röda Kvarn, Musik-Bengtsson, Lindéns Korvkiosk, Griffo Grill, hette det så?
Vad hette biografen vid Konfektasken? Scala, eller?
Gu´så trevligt att minnas dessa platser.
#11 Jo, Johnny visst är bilder bra "minnesväckare"!