hven
undrar om någon vet något om tegelbruket som fanns på hven fram till 1909
Hej!
Min mormor och morfar hade hus på Hven så jag är uppvuxen där på somrarna. Huset låg i Norreborg - där tegelbruken låg :)
Jag har sett många gamla kort från tegelbruken och skutornas tid, och stranden nedanför är full av tegelskärvor, men jag vet inte så mycket mer egentligen.
Har du några specifika frågor? Kanhända vet andra i familjen mer än vad jag gör - så kan jag höra mej för.
/Mia
#0 Jag googlade lite. Det verkar ha funnits flera tegelbruk på Ven?
samma tanke - googlade också runt lite igår när frågan väckte min nyfikenhet. Vet inte hur jag överlevde tiden före Google ;)
Någonstans hittade jag en uppgift att tegelbruken flyttades från Kyrkbacken till Norreborg på sent 1800-tal… Så det stämmer nog att det funnits flera bruk under olika tider.
Vi har inte kvar huset - tyvärr tvingades vi sälja det på 80-talet. Jag kommer ihåg iaf att det fanns synliga halvraserade lämningar av ugnarna på ett par ställen nära där vi bodde, men när vi var där senast (för ett par år sedan) så var det bortröjt. Förmodligen pga rasrisker. Däremot finns det stora tegelbrukshuset kvar i Norreborg - upprustat till bostadshus sedan många år tillbaka.
Ska googla lite till. Och fråga en kusin vad hon vet - hon har anor på Hven på sin pappas sida och har släktforskat mycket.
på tuna 13 bodde fam. herrström runt sekelskiftet deras 7 barn är födda där
edla död som barn begraven på hven anna f.29 juni 1884 ester f. 21 juni 1886 agda f. 16 mars 1889, ernst 12 juli 1891, hilma f.29 juli 1893 min farmor, alma f. 21 mars 1900, ally f. 21 mars 1902
johannes persson-herrström 8 dec.1857
johanna herrström f. lundberg 6 okt.1862
det är från deras hven tid jag söker något som kan finnas kvar t.e.x. husgrund historia eller bild herrström arbetade ju på tegelbruket. noreborg känner jag igen från samtal med ally herrström-ollen i lomma
jag för kanske också lära mej det där med att googla,
är det att trycka på googel ock sen vidare skall försöka stax
Tuna 13 måste vara det som kallas trettongården. Det är isåfall en kringbyggd gård i ett plan som numera är restaurerad och bostadsrättsförening. När jag var barn hade jag flera kompisar som hade sommar-lägenheter på "tretton". Gabriel Jönsson har haft en lägenhet där också.
Så om det är rätt i mitt minne - så finns trettongården absolut kvar.
Dags att googla lite till :)
Jag har inga kunskaper om just Hven och tegelbruket där men i min släktforskning har jag med dessa personer. Uppgifterna är hämtade från Sv. befolkning. Konrad Mathias gifte sig 1901 med sin kusin Jenny Hvenilda Sophia Gemsell och de bodde på nr 13.
1890
Post 2327230
Betsholg, Conrad M.
Bruksförvalt. vid tegelbruk enl. handelskalendern
f. 1854 i Landskrona (Malmöhus län, Skåne)
Ogift man, ensam i familjen
N:o 13
Sankt Ibb (Malmöhus län, Skåne)
Födelseort i källan: Landskrona
1900
Post 819601
Betsholtz, Konrad M
Bruksförvaltare
f. 1854 i Landskrona (Malmöhus län, Skåne)
Ogift man, ensam i familjen
Tuna N:13
Sankt Ibb (Malmöhus län, Skåne)
Födelseort i källan: Landskrona Malmöhus län
Hittat följande på hemsidan för Länsstyrelsen Skåne
citat:
1800-talet innebar för Ven en kraftig uppblomstring. Ett flertal tegelbruk anlades, av dessa återstår nu mest övergivna lertag. Framför allt var det de växande städerna vid Öresund, och då i synnerhet Köpenhamn, som efterfrågade tegel. Tegeltillverkningen medförde ett uppsving för skuttrafiken och ordentliga hamnar byggdes i Kyrkbacken 1876 och Bäckviken 1886. Till hamnarna knöts en omfattande bebyggelse i vilken kaptenshusen, gediget byggda i tegel och försedda med rik dekor, är framträdande. Några av taken är täckta med det för Ven säregna takteglet "ruter ess". Under tegelbruksperioden tillkom bostadshus för tegelbruksarbetare.
tack för alt om hven tills nu min far köpte en gång på kyrkbacken och kyrkan den gamla målad av carl julius för är den fin