Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: historia
Läst 1690 ggr
Cheyenne
0

Stockholmskällans frågesport

Hur många rätt får du? Vissa frågor är väldigt lätta men jag är ändå stolt över att jag fick 15 rätt av 15 möjliga utan att googla en enda gång ;)

Frågesport 

Cavinka
0

Jag är minst lika stolt som du Cheyenne. Att få 13 rätt och komma från Göteborg tycker jag var strålande. Jag googlade inte heller.

AndersE
0

Ojdå, en skåning som fick 14! (Fel på hantverkaren…)

Men det var mycket tur - jag gissade en del. Fast ingen googling så klart…

zachs
0

Jag fick också 13 rätt och är nöjd med det! Utan att googla!

Effie
0

15 av 15. Göteborgare. En hel del tur, för jag kan inte påstå att jag kunde allt.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

blombuketten
0

Fick bara 11 rätt, trots att jag är uppväxt i Storstockholm (Jakobsberg) och har tillbringat mycket tid i Stockholm Flört.

ChristinaSylejmani
0

Fick 11 rätt av 15 möjliga! Inte SÅ lätta frågor ändå men jag får väl vara nöjd med tanke på att jag är norrländska och mina kunskaper om Stockholm inte är de bästa. Glad

AndersB
0

"Du hade 15 rätt av 15 möjliga!" Skrattande  Utan googling.

Var osäker på några stycken så lite tur var det.

chrissan
0

15 av 15 möjliga - ingen Googling!

svenne
0

13 rätt av 15, utan googlande.
Fel på Strindbergs skola och badet.
Några gissningar var det också.Räcka ut tungan

chrissan
0

Hade tur med Strindbergs skola, jag läste om den i morse när jag letade fakta om emelia Scheele.

Cheyenne
0

Strindbergs skola tyckte jag var en av det lättare då jag sett hans födelsenotis i Klara fs och även visste att han växte upp i Klarakvarteren. Därimot fick jag gissa hej vilt på Slussenfrågan.

leja
0

Hade 14 rätt, gissade fel på Strindbergs skola, valde mellan två men blev osäker och valde fel.

Fast en del frågor var knepiga, så så lätt var det inte.

Vad ska man ha som signatur tro?

blombuketten
0

Ser att ChristinaSylejmani och jag har samma "låga" poäng. Vi tycks vara de minst pålästa här Skrattande Hemlis. Strindberg däremot kunde jag då jag gillar honom skarpt.

Alsterolle
0

Bara fel på Strindberg - "allmän" historiekunskap räcker tydligen ganska bra även för en naturvetare!

Ingegerd
0

13 av 15 utan googling. Jag hade fel på Katarinahissen och en fråga till. En del tur, för det var en del gissningar från min sida.

Tord
0

Inga gissningar, inget googlande, mycket lätta frågor, alla rätt.

vickevira
0

Liksom ett par av er andra - fel på Strindberg. Men 14 rätt är jag helt nöjd med :)

Roolaid
0

Först idag såg jag detta. 15 rätt av dom 15 möjliga.

Anna-hfg
0

14 av 15. Skåning som man är, fnissSkrattande

Ronny-K
0

Bara 13/15 trots att jag gjort en del av lumpen  i  kungliga huvudkommunen.

Men dagpenningen räckte ju å andra sidan inte till några större exkursioner…

xian
0

Såg frågesporten först i dag.

15 rätt av 15. Inte illa av en bleking. Fast jag har ju bott på Söder ett par år i min gröna ungdom.

Och så är jag lite granna påläst om Gamla stan. Jag ska leda en "släktexkursion" där framåt hösten. Trots att det finns åtskilliga stockholmare i släkten. En anfader lät nämligen bygga sig ett stenhus på Västerlånggatan 68. Och en annan anfader var med när S:t Getruds kyrka byggdes.