Minns du?
Jag hittade en lista som Peter Englund skrivit:
Det verkar först lite banalt, men jag ler flera gånger när jag läser igenom den långa listan. Av listan blir jag säker på att Peter måste vara något år äldre än jag. Är han född -58?
Jag tänker också att jag borde också skriva en sådan lista…
Hmm… länken verkar inte vara någon länk.
Anders du lyckades inte kopiera rätt. Fel fras i minnet.
Gör ett nytt försök.
mvh/gurin
#2 ;-)
Nu då….
Han är född 4 april 1957. 
#4 Ja, där ser man. Var och en som skriver en sådan lista måste avslöja sin ålder ganska precis. Ändå är vi ju från varsin landsände.
Jag minns t.ex. mycket väl de där miniserierna - både "Kapten Miki" och "Davy Crockett". Jag tror de kostade 45 öre.
Och hur man med spelkort, klädnypa och snöre förvandlade cykeln till moppe. Vilka ljud det blev!

Jag minns halvöreskola, radioprogrammen 'Familjen Björk' och 'Optimisten och Pessimisten'. Dessutom hur Hitler lät när han sa: "ausradieren". Englunds nummer 32 är ett av mina tidigaste och käraste barndomsminnen, helst skall mamma vika lakanet över ansiktet och leka 'tittut'.

Kommer ihåg en del, men var lite för ung för annat. SKulle vara lul att skriva en egen lista, men den var lång tycker jag. Fast just små enkla minnen tycker jag om(kommer speciellt ihåg när tioöres kolan gick upp i pris och kostade en krona).
Vad ska man ha som signatur tro?
#6 Ja, det roliga när man läser listan är ju att det väcker egna minnen. Jag kan fortfarande längta efter farmors säng. Jag såg över där ibland, och minns de manglade lakanen och de tunga vinröda täckena. Ingenstans somnade jag så gott som där.
Englund minns 5-kronan. Själv minns jag 2-kronan. Sällsynt, men förekommande. Jag fick en av en farbror en gång. När godissuget blev stort en dag handlade jag för den. Den ångesten har funnits kvar, men för något år sedan köpte jag mig en ny tvåkrona "från tiden"…
;-)
Inte bara 2-kronan har jag köpt. På Tradera har jag hittat andra saker från barndomen som jag köpt. Britains cowboy & indian, några Miki/Crockett-häften och ett par andra saker…

Han är jämgammal med mig så jag kommer ihåg det allra mesta han skriver om
.
No 67 - Jag och en kompis hade mycket kul med blandningar av kalisalpeter och socker. Vi gjorde vulkaner i sandlådan, och våldsamma bränder i byggsatser och plastmodeller. Det uppstod en rätt häftig värme då blandningen brann. Säkert inte helt ofarligt…

Vinegummina i lösvikt kostade 5 öre styck, de betydligt större röda gelékrokodilerna kostade 50 öre. I kiosken en bit från skolan kunde man ur en stor plåtask i lösvikt köpa en cigarett, Ritz, utan filter för 50 öre styck. Den var hemsk, väldigt stark, men det var det enda som var tillgängligt, så det fick gå.
Slutade röka gjorde jag 1997 efter att ha rökt en ask cigaretter om dagen sedan 20-års-åldern och numera blir det lite godis istället.
Man kanske skulle göra en egen minneslista och använda som underlag för en självbiografi. Det var väldigt vilket minne denne karl har. Men något kommer man nog ihåg bara man börjar att rota omkring. Även jag har gått i skolan på lördagar, jag kommer ihåg vad lyckliga vi blev när det blev bestämt att det skulle vara bara fem skoldagar. Men ändå var det de två första åren som jag minns vara de bästa för min del i grundskolan.
Mordet 1963 på John Kennedy kommer jag också ihåg,jag gick i trean, men var nog för ung för att förstå det hela men förstod att han hade blivit skjuten,och tyckte det var hemskt,man hörde de vuxnas prat.
Jag kommer också ihåg att Dag Hammarsköld omkom 1961 och att piloten som körde planet var son till min mors bästa väninna.Han var född i Kall. Då var jag sju år.
Nog bör jag väl komma ihåg mer än så här, det gör jag. Jag brukar ibland lyssna på böcker via internet och skaffade mig en PIN kod på länsbiblioteket ,den knappar jag in när jag när jag hittat någon bok som jag vill lyssna på samt knappar in lånekortsnumret också, annars funkar det inte. Nyligen lyssnade jag på Skammens boning av Doris Dahlin och om man räknar bort det hon berättar om det "elaka vattnets" inverkan på hennes far, så var det mycket smått och gott man kände igen.
#13 Jo, det är ingen dum idé. Listan är spontan och anspråkslös - och har ändå ett värde.
#14 Ja det behöver inte vara så uppstyltat för att det ska bli värdefullt. Roligt att läsa, det var en hel del man kände igen.