Doptradition
I går 22/7 2006 döptes Elsa* Ingrid, vårt senaste barnbarn.
Dopet ägde rum i föräldrarnas trädgård i ett fantastiskt väder.
Officiant Gunnar Lidén.
Lilla Elsa hade en dopklänning vars proveniens framgår av följande (med släktskap till Elsa)
Olof - Farfar *1942
Annika - Faster *1969
Thomas - Far *1974
Pernilla - Kusin *1996
Niklas - Kusin *1998
Hugo - Bror *2002
Elsa - * 8/3 2006
Namnen är inbroderade i fållen på klänningen som är i voile-tyg med spets.
Dopskålen - silverpläterad med glasinsats - används för tredje gången och vandrar nu vidare i Elsa's familj:
Birgit - Farmors syster *1938
Nils-Erik - Farmors bror *1950
Elsa - *2006
Min dopgåva till Elsa utgjordes av en släktpärm där Elsa's anor listas - så långt jag hittills kommit. En fantastisk blandning av präster, valloner, svedjefinnar i Värmland, nybyggare i Norrbotten, torpare i Skåne, Västergötland och Medelpad.
Det är aldrig för sent att påbörja en tradition!

Vilken härlig tradition!
Alsterolle, en fin och värdefull tradition att föra vidare till kommande generationer.Både med dopklänning och dopskål. Ett vackert flickebarn dessutom.
Vi har också en dopklänning som använts av ett antal barn. Vårt senaste barnbarn bar den midsommarhelgen förra året då han döptes.
Min äldste bror döptes i den 1929, sedan min syster 1937,yngre bror 1946 och jag 1954. Mina två systerdöttrar,en brorsdotter,mina barn och ett barnbarn(se ovan) är också döpta i den. Fem barnbarn till min syster är också döpta i samma dopklänning. 15 barn sammanlagd. Ett barn bar en annan dopklänning + två odöpta.

Hirit!
Vad trevligt med så lång tradition! Som jag skrev är det inte försent för andra att påbörja en tradition av liknande slag.
Precis,det är aldrig för sent att påbörja en traditon. Ett mycket fint kort på dopet av ditt barnbarn,Alsterolle. /Hirit(Harriet)