Aprilerbjudanden från Genline ...
* Just nu kan du köpa ett två månader långt abonnemang på de svenska kyrkböckerna i Genlines digitala bildarkiv för endast 300 kr.
* För dig som vill ha ett längre abonnemang erbjuder vi två år för endast 2200 kr. Passa på att släktforska i de historiska kyrkböckerna till detta låga pris!
Beställ senast den 14 april 2008 för att ta del av erbjudandet.
"Jag kan icke räkna dem alla."
Genlines "erbjudanden" alltså…
Om man nappar på tvåårsabonnemanget, medföljer då någon garanti att det finns något Genline kvar att abonnera på under hela den förskottsbetalda perioden? 
2.200 för två år blir 1.100 för ett år. Som jämforelse kan nämnas att Arkiv Digitals ordinarie pris är 1.195 per år.

Fast då har ArkivDigital inte scannat in så där jättemycket ännu. För min del fattas det en hel del ännu så länge. Det som finns däremot är hur bra som helst
.
Men under de två år som ett tvåårsabonnemang på Genline varar (om det nu varar så länge…), så hinner mycket att hända.
Arkiv Digital fotograferar för fullt. De äldre kyrkoböckerna (de Genline har plus lite till *) är klara för sex län, och ytterligare tre län beräknas att vara klara under april-maj. Och sedan är det bara resten kvar… 
Så behöver man ha tillgång till de kyrkoböcker som ännu så länge bara finns hos Genline, så kan nog ett något kortare abonnemang än två år rekommenderas…
* Genline hara bara SCB-utdragen för födda, vigda och döda efter 1860; Arkiv Digital har originalböckerna.

Ja, så gör jag. Alltså har kortare abonnemang. Fast det har jag överlag s a s. Använder mig av allihop än så länge.

Jag blev uppringd av Släktforskarnas hus i Leksand, med ett erbjudande om Genline 1 år för 995 kr. Som gammal prenumerant. Jag har samma typ av abonnemang som Ranrike skriver om ovan. Först sa jag obetingat ja, men har därefter tvekat. Vad gör man?
Ännu en variant av "erbjudande"…
Eftersom du frågar, så utgår jag ifrån att du inte har betalat än…
Du har 14 dagars ångerätt vid telefonförsäljning. (Och om försäljaren inte upplyste dig om hur du gör om du ångrar dig, så börjar de 14 dagarna inte att räknas förrän han ger dig den informationen…
)
Detta är de priser som finns just nu för ett 1-årsabonnemang hos Genline:
· 1.995:- = Ordinarie pris. (Betalar någon det eller står det där bara för att alla "erbjudanden" ska se mer lockande ut?)
· 1.495:- = "Mycket förmånligt pris" för medlemmar i SSF-föreningar, enl. avtalet mellan Förbundet och Genline.
· 1.100:- = Årspris med 2-års-"erbjudandet" ovan.
· 995:- = "Erbjudande" till gamla kunder, enl. Kajan (#5 ovan).
Och kanske finns det fler?
Sedan finns ju alla varianter av kortare abonnemang. T.ex. det "likaledes förmånliga" halvårspriset 895:- för SSF-medlemmar - en hel hundralapp billigare än ettårspriset för gamla kunder…
#7 Jag håller med om att Genline-erbjudanden håller falukorvsklass. Dvs, eftersom falukorv alltid säljs på extrapris så är det snarare extrapriset som är det ordinarie priset - och det s.k. ordinariepriset ett förhöjt pris för att kunna kalla det andra för erbjudande…
Det är rätt trist.
Däremot tycker jag att Genlines utbud fortfarande gör dem unika, och jag kan inte se mig vilja vara utan ett abonnemang.