Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterkulturtradition
Läst 9468 ggr
lkvist
9

Nä, nu blommar löken!!!

"Nä, nu blommar löken"  brukade min farmor utbrista ibland om hon blev upprörd över något. Jag tycker det är ett underbart uttryck och försöker att använda det själv vid passande tillfällen.

Är det någon annan som har liknade uttryck som ni använder i då och då eller som ni minns från er barndom?

perth
0

I sin barndom hade min farfar (född 1883) som sin stora idol Avskedade soldaten och bygdeoriginalet Erik Morsk, född 1825. Efter honom hade farfar en hel del speciella uttryck. Bland annat detta som farfar alltid yttrade när det slagits upp en sup åt honom:

"Tack nu! sa' Morsken när han fick stryk."

svenne
0

Min förste arbetsgivare sa när han blev förb-d:

-Dra ända in i Petsamo, vad han nu menade med det….?

Och min farfar brukade säga när han tog en sup:

-Ja skål då och tack för en te´!

chrissan
0

HAr inte Petsamo något med krigen i Finland att göra?

Tilda
1

Petsamo var Finlands andra 'arm' som  förlorades till Ryssland 1944.

AndersE
0

Jag tror även Petsamo användes då Sverige "smugglade" in flygplan som man köpt i USA.

"Efter Tysklands ockupation av våra grannländer spärrades Skagerrak av tyskarna och de beställda  jaktplanen  tvingades av nödvändighet därefter att skeppas till den finska ishavshamnen Petsamo, förpackade i stora trälådor."

Länk

svenne
0

#3-5 Ja, det är väl ungefär vad jag också har kommit fram till, men jag vet inte varför han använde just det uttrycket, "Petsamo". Tyvärr lever han inte längre så man kan inte fråga heller….

AndersE
0

#6 En ishavsnamn kan väl duga som ersättning för det helvete som brukar finnas i frasen…?

chrissan
0

Petsamo kallades "det iskalla helvetet" av soldaterna, kanske var detta meningen med uttalandet. Även under 1:a världskriget så kallades det så tydligen.

svenne
0

Ja, då menade han väl helt enkelt:
Dra åt helvete!

lkvist
0

Nu när det snart är dags för april: "April, april, du har en fluga på örat" var ett uttryck min farmor sa.. och jag har ingen aning vart hon fick det ifrån..

Anna-hfg
0

Halle da, är ett uttryck som hör i Gärds härad. Jag kan inte riktigt översätta det..

Mormor brukar säga: lycka kan hamna likaväl på en koskit som på en lilja. Vilket är ganska uppmuntrande för  mig som alltid har otur.

svenne
0

April, april, din dumma sill, jag kan lura dej vart jag vill.

Så säger vi här i Värmland….

ChristinaSylejmani
0

"April, april, din dumma sill, jag kan lura dig vart jag vill" är det som jag växte upp med.

lkvist
0

Maj, maj måne, jag kan lura dig till Skåne :)

ChristinaSylejmani
0

#14. Den har jag också hört! :-)

AndersE
0

#11 "Halle da" har jag också hört, använt som ett sätt att markera t.ex. förvåning, ungefär som man skulle använda "Herre Gud"…

#12 och #13 Det är nog spritt. Undrar var det kommer ifrån?

#14 Jo, det har jag också hört. Men när använder man det? Första april?

ChristinaSylejmani
0

"Maj, maj måne, jag kan lura dig till Skåne" har jag inte hört direkt till 1:a april. Första gången jag hörde det var när jag var barn och av en kompis (om att man kunde luras i maj också).

Var ramsan "april april" kommer ifrån har jag ingen aning om men jag tvärkollade lite på nätet och hittade denna länk.

svenne
0

#14 Jo, den har man ju också hört, men just nu var det väl "april" som var aktuellt…Skrattande

Solveig
0

Alla mina elever från olika hörn av världen känner till att man luras första april. Vi får se vad som händer på tisdag:)

svenne
0

Min farfar var född den 1:a april och brukade skoja om att han var ett stort aprilskämt….

Ingegerd
0

#19 Ja, det ska bli kul att se om jag kan lista ut vad min dagstidning Södermanlands Nyheter hittat på. En gång påstod de att Stockholmsregionens nya storflygplats skulle förläggas till Vängsö, 8 km norr om Gnesta. Det var faktiskt en och annan som gick på skämtet och gick till tidningens lokalkontor för att titta på en modell av anläggningen. Vängsö lilla flygplats är mindre än 1 x 1 km till ytan, av kartan att döma åtminstone, så det kan nog inte dundra in någon Boeing 747 där.

Passar på att berätta om ett aprilskämt som jag gick på 1989 och kunde skratta gott åt efteråt. Det var också lokaltidningen som var i farten och påstod att en siffra som talade om kreditvärdigheten skulle läggas till personnumret. Den skulle baseras på föregående års inkomst. Jag blev jättearg först, då jag hade låg inkomst 1988 men i alla fall inte hade misskött någon kredit. Sen kopplade det i hjärnan - datum 1 april!

sonjsbo
0

För några år sedan hade vi två av våra barnbarn här och hälsade på 1 april. Morfar frågade "har ni sett hålet i golvet på vinden?". Nää. Morfar öppnar takluckan i hallen och drar ner vindsstegen. Upp kilar två flickor, ser sig omkring på vinden och säger att de inte hittar något hål. Hur kom ni upp på vinden frågar morfar.