Bild på morfar
Jag har börjat arbeta med en artikel åt en hembygdsbok och kom då i kontakt med en bildbyrå. Det visade sig att de hade en alldeles förtjusande bild på min morfar sittandes vid ett kaffebord där han serveras av min mamma och hennes syster.
Man ska tydligen aldrig ge upp hoppet om att saker man söker faktiskt finns. Det gäller bara att veta var man ska leta…

Läkaren på Ekeberg?
Ja, precis! Fast bilden är från Munka Ljungby drygt 10 år efter Ekeberg.

Anders, har Du bilden så vi kan få se den?
Nja, egentligen kostar en bild på en bildbyrå rätt mycket. Det beror väl lite på hur man vill använda den - på hemsida, i bok eller trycksak.. I det här fallet tror jag den "kommersiella" kostnaden för bilden var 1100:-.
Jag har fått ett vänligt erbjudande - av IBL - att använda den gratis för min artikel, samt för privat bruk. Då känns det onödigt att använda den mer än så.
Just den bildbyrån - IBL - har för övrigt gett ut en väldigt trevlig bildbok, med gamla skånska bilder.
"Du gamla Skåne" utgiven på R M Skogs Förlag

Fin bild! Synd att de ska ha pengar för att Du ka få använda den.
#7 Nej, jag har fått ett mycket vänligt erbjudande att använda bilden gratis - för mitt reportage, och för privat bruk.

#9 Precis!
Vad kul att du hittade denna bild för det är alltid kul med bilder i sin släktforskning Jag lägger alltid in de bilder jag hittar i respektive personakt