Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 4233 ggr
svenne
0

Släktforskningens dag 15/3

Som Ni kanske vet är det släktforskningens dag runt om i landet i morgon, den 15 mars.

Kommer Ni att besöka någon institution eller tillställning med anledning av detta? Själv kommer jag att delta i arrangemanget på Arkivcentrum här i Karlstad som funktionär i forskarsalen där besökare och nybörjare får hjälp med att få uppgifter ur arkivens djup eller att komma igång med sin forskning. Det brukar vara trevligt och antalet besökare blir fler och fler för varje år.

Eftersom jag är i matvarubranschen har jag fått i uppdrag att ordna förplägnad för ca 250 personer, så delar av eftermiddagen har gått åt att köra dit smörgåsar, dricka, kaffe m.m till besökarna och rostbiff med potatissallad till funktionärerna, allt att avnjutas i något som vi vid såna här tillfällen kallar för "café Almqvist", en sal på arkivet, uppkallad efter arkitekten Bror Almqvist, som ritade byggnaden någon gång på 1920-talet.

Så har Ni vägarna förbi Karlstad är Ni välkomna!

AndersE
0

#0 Jag har inget planerat (för långt till Karlstad…) och det verkar inte som om det är något på gång i Ängelholm…

köpcenter i Väla utanför Helsingborg finns tydligen något jippo imorgon…

svenne
0

Det är väl ungefär samma upplägg här.

zachs
0

Vi har öppet hus på Tibro museum i morgon mellan 10.00 och 13.00. Kommer att vara med och hjälpa till en stund.

lkvist
0

En sväng förbi Väla blir det kanske.. eller till kommunhuset i Båstad, får se…

Sannes
0

I Uddevalla är det arrangemang på Bohusläns Museum, bland annat kommer Anna Lena Hultman att berätta om emigrantforskning.
Själv kommer jag att sitta vid en dator och visa vad det finns för olika cd skivor.

KriAn
0

Jag kommer att tillbringa dagen på Vänermuseet i Lidköping där vi i år har våra aktiviteter i samband med Släktforskningens dag.

Temat kommer att vara Migrationen över Vänern och vi kommer även att få del av vad museet har i sina gömmor som kan intressera en släktforskare.

Ingegerd
0

Jag skulle så väldigt gärna vilja delta i Släktforskningens dag på Åhuset i Nyköping (länsmuseets arkiv). Det var jättetrevligt där förra året. Men tyvärr krockar två evenemang och då jag är kassör för Sörmlandsdistriktet av ett parti (ska väl inte ange vilket på den här sidan), måste jag delta på vårstämman då bokslutet ska redovisas.

Ni har ett fint arkiv i Karlstad, Svenne. Jag tog en dagstur dit den 7/2, men personen jag sökte stannade bara drygt 3 år i Ekshärad (1900-1903), på samma plats och i samma civilstånd (ogift), så jag hade inte mycket att hämta. Den mesta tiden ägnade jag åt att kontrollera/bekräfta födelseförsamling för ett antal personer som saknar födelseort i Sv dödbok.

leja
0

Såg även att Sjöhistoriska museet i Stockholm ordnat en special släktforskar dag, där man skulle kunna kolla upp fartyg och deras besättningar. Tyvärr kan jag inte gå. Men intressant verkade det.

Vad ska man ha som signatur tro?

Cheyenne
0

I mitt närområde, dvs i Sollentuna utanför Stockholm, har Sollentuna Släktforskarförening bjudit in Genline för att förevisa deras tjänster. Hålls på Sollentuna bibliotek. Känns inte så aktuellt för mig men det leja nämner under #8 hade varit oerhört spännande och värdefullt för mig då jag har ett antal kofferdikaptener bland mina anor.

AndersB
0

#8 Sjöhistoriska hade varit intressant. Om man känt till det i förväg.

Det står inte ett ord om Släktforskningens dag på Rötters framsida (vad jag kan se).

leja
0

Jag håller med om att det hade varit intressant med sjöhistoriska, fick se det av en slump, eftersom jag letade om uppgifter om en annan utställning i tidningen. Annars hade jag inte vetat om det, men var tyvärr upptagen med annat idag.

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersB
0

Är inte den här dagen väldigt dåligt marknadsförd, eller är det bara jag som inte hänger med?

Visst, redan "frälsta" släktforskare får veta vad deras förening deltar i, och de som besöker arkiv och museer får reda på det på deras hemsidor eller annonser. Men jag skulle velat haft en översikt över alla arrangemang över hela landet, så man i god tid kunde se vad som funnits och planera in vad man ville besöka. Speciellt för nya och blivande släktforskare vore det bra, är det inte dessa man vill nå??

Portalen Rötter hade varit ett utmärkt ställe för en sådan översikt över arrangemang, men som sagt hittar jag inte ens att den här dagen nämns!! Visst, om man går in i kalendariet så har många enskilda föreningar lagt in sitt program, men hur många tittar i kalendariet regelbundet. Urvalet är också helt upp till vad föreningarna själva valt att lägga in. Museer och arkiv saknas helt.

lisopasi
0

min yngste fyller idag, så jag lär inte komma iväg på något varken i år eller andra år då det alltid tycks krocka!

AndersE
0

#12 Jag håller med.

chrissan
0

Även ja håller med #12, det finns ingen heltäckande översikt med program och aktiviteter

lkvist
0

#12, #14, #15 Instämmer.

Får man drömma lite…

En för dagens arrangemang speciell site (liknande tidningarns speciella EM/OS/Schlager siter) med trevlig och överskådlig design hade kanske kunnat vara något.

Alla arrangemang med tider, program och vägbeskrivningar. Lokala föreningar kunde sedan enkelt länka från sina sidor till denna gemensamma.

Nybörjartips och specialerbjudanden på böcker/cd-skivor/abonnemang (whatever) just denna dag för besökare på sidan.

Pressmeddelande till tidningar/TT med hänvisning till sidan så kan lokala tidningar själva hitta till de i sin läsekrets aktuella arrangemang att skriva om inför och efter.

Och så feedbacken.. återrapportering från föreningarna/arrangörerna med bilder och text… och arkivering av sidan så att man år från år kan titta tillbaka på föregående års arrangemang.

(I princip varje inlägg jag gör glömmer jag mig och skriver i Safari iställert för Firefox och har inte möjlighet till att formattera texten alls.. så.. då blir det att redigera inlägget.. Flört)

AndersE
0

#16 Wow! kanon!

Genea
0

#16 så fungerade väl Rötter litegrann första året 2006 (http://www.genealogi.se/nysid06/news0118.htm då även pressmeddelande fanns) inte med extrapris och tips men vår förening fick t.ex tre nya medlemmar under dagen. Från förbundets håll har det ju reats produkter i ett halvår …

Men jag var  förvånad att inget alls sägs om det på Rötter i år  (fanns en nedladdningsbar affisch vars borttagande nog utgjorde gårdagens uppdatering av Rötter), men ett drag av trötthet har väl lagt sig över ledning och redaktör ….

Det är svårt för föreningar att nå ut på nätet tror jag, egna hemsidan, kalendariet och att kanske bjuda in den lokal pressen - ser man nyhetsbannern som ligger på DIS startsida har lokaltidningar i landet skrivit en del inför arrangemang lokalt.  På mindre orter kanske det syns mer än i Stockholm. Idag är det ju dessutom Internationella konsumetndagen …

Själv är jag trött och just hemkommen efter dagens intensiva Släktforskningens dag i den lokala föreningens lokal som varit välbesökt precis hela dagen, men det ordnas inget speciellt tema.

Om man är medlem i DIS kan man ju söka i DISBYT med dess finesser (även om man inte lämnat in något) resten av kvällen medan TV:n spelar Melodifestivalen :)

Ranrike
0

Ja, man tycker ju att den "verksamhetsansvarige" i Släktforskarförbundet kunde ta en prat med Rötters redaktör och få honom att åtminstone skriva något om Släktforskningens Dag som anordnas över hela landet. De borde ju inte ha så svårt att komma överens - det är ju samma person som sitter på båda stolarna… Skrattande

Men det är också mycket annat som inte står i Förbundets "nättidning"; det är inte lätt att konkurrera med puffar för ordförandens senaste veckobrev eller "hyllrensningar" och andra viktigheter. Och inte sällan presenteras gammal skåpmat som "nyheter" med braskande rubriker.

Det tog f.ö. en vecka innan "nättidningens" redaktör kom på att det hade kommit ut ett nytt nummer av Släkthistoriskt Forum. Och gissa vem som numera (tillfälligt?) sitter också på den sistnämnda redaktörsstolen…? Ju färre kockar, desto sämre soppa? Skrattande

Naturligtvis borde det, som sagts ovan, finnas en samlingssida med alla arrangemang landet runt denna dag (och inte bara gömt inne i kalendariet), med länkar till nybörjartips m.m. Om inte Rötter har det nästa år heller, så lovar jag härmed att det i varje fall kommer att finnas i Arkivguiden!

torsbo
0

Själv har jag varit hos Sällskapet  Släktforskarna i Sandviken och pratat om emigration, ett 30-tal  åhörare,vilket väl var ganska OK.

Arrangemanget hampades dock av SM-finalen i bandy  (som Sandviken förlorade med 6-11) och av att funktionärer i Folkets Hus stängde dörren till biblioteket, där vi höll till, redan vid 13-tiden trots att det skulle vara öppet till 15. Lokala personer hittade nog dit ändå, men externa besökare kom nog inte in.

Alsterolle
0

Här finns bilder från Släktforskningens dag på Arkivcentrum Karlstad:

http://picasaweb.google.se/alsterolle/SlKtforskningensDag2008 

chrissan
0

Uppsala Nya Tidning har i alla fall en artikel på första sidan i nättidningen om Släktforskningens Dag (www.unt.se)

Putte2
0

En länk till kalendariet i Rötter hade ju inte suttit i vägen. Det fanns 25 evenemang inmatade för den 15 mars, varav 22 var rubricerade "Släktforskningens dag".

chrissan
0

Artikeln var post factum dvs idag, men generellt så har man väl inte lyckats få fram budskapet från förbundet. Undrar om Rötterredaktionen försökt med ett pressmeddelande, åtminstone till lokala tidningar? Annars hittar folk inte till Rötter. Man bör nog vara ganska så aggressiv i sin marknadsföring för att nå ut.

svenne
0

#21 Fina bilder, Olle! Det känns som det vore igår…Glad

AndersE
0

#25 :-)

#21 Jag håller med. Fina bilder - det ser ut att ha varit väldigt ambitiöst upplagt.

Cheyenne
0

Mycket talande bilder om man tittar på besökarna som sitter framför de olika datorerna och kikar i folkräkningarna och i skannade kyrkböcker, kanske för första gången. Glädje blandat med djup koncentration.

Påminner mig om första gången jag satt ute i Arninge och den första födelsenotisen jag fann var min farfars fars år 1884 i Tingsås. Att se den och få namnen på hans föräldrar gav mig rysningar.

AndersB
0

Lyckade arrangemang i Karlstad och annorstädes, helt klart! Glad