Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthistoria
Läst 2309 ggr
Cheyenne
0

Roskildefreden 350 år

Läs om hur de södra landskapen, idag för 350 år sedan, blev Svenskar.

Roskildefreden

26 febrruari 1658

AndersE
0

#0 Bra, jag hörde ju det på radion - att det är just idag - och tänkte att det måste ju noteras på Proveniens…

Farwuq
0

Jo det kostade oss många huvuden…

Ledsen

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

sonjsbo
0

Som bohuslänning funderar man på hur Bohuslän skulle kunnat se ut som norskt fylke i dag? Kanske bara förspilda tankar.!

leja
0

Var en lång artikel i DN häromdagen. Där ställdes frågan varför vi inte uppmärksammar detta. Vi har ju stor uppmärksamhet på när Finland förlorades men inte när vi "vann" nya områden. Varför?

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
0

#4 Varken Sverige eller Danmark uppmärksammar detta…

Farwuq
0

Jag kan berätta något smått tragikomiskt: en "kommunens ordförande" som jag känner väl här i Skåne hade skrivit till sin vänort i Danmark och föreslagit att de tillsammans skulle fira Roskildefreden. Danskarna hade vänligt svarat honom "Vi finner ingen orsak att fira denna händelse". Likväl hade de två veckor senare på nytt svarat "Vi kommer och firar i försoningens namn".

Kort sagt detta är inget man firar vare sig i Danmark eller här i Skåne, få förstår vilken katastrof detta var för Danmark och folket här nere. Vi är smärtsamt medvetna här i Skåne att vi inte vann något, vi förlorade.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Alsterolle
0

I gårdagens nummer av vårt husorgan NWT (Nya Wermlands-tidningen) fanns en artikel benämnd "Apartheid formade engelsmännen". Artikeln finns även på nätet.

Den visar på hur den ursprunglig befolkning av keltiska folkstammar trängdes ut av eröverarnas seder och bruk (inkl. språk). Kanske inga paralleller till Skåne men ger upphov till en del funderingar kring hur vi behandlar en urbefolkning även i dag.

Tord
0

Om skåningarna förlorade något, som antyddes ovan, så slapp de i alla fall att bli ockuperde av Nazi-Tyskland. Det kanske är värt en hel del……. Lyssnade i måndags (4/3) på ett intressant föredrag på Riksarkivet i Stockholm. Där presenterade den kände historieprofessorn Lars Ericson Wolke sin bok "1658 Tåget över Bält". Ett mycket intressant föredrag. Bl a talade han om att kung Karl X Gustav var ett hårsmån från att omkomma på Store Bælt. Kungen hade just stigit ur sin kungasläde för att sträcka på benen(?), då isen brast och släden sjönk, men hans majestät klarade sig undan med blotta förskräckelsen. Ifrågavarande bok försåldes efter förderaget och naturligtvis köpte jag ett exemplar med författarens dedikation. Jag undrade om han inte kunde skriva in en hälsning från Erik Jönsson Dahlbergh, men det ville han "inte ta på sig". Så  "annekteringen" av Skåne, Bohuslän och Blekinge (Halland hade vi faktiskt redan) är inte helt bortglömd i Stockholm.