Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskningslaviner
Läst 2056 ggr
ambi
0

Cigarrarbetaränkan Scheer

På foto #413 i porträttfynd, Rötter så finns Christina Ulrika Scheer  född Forsberg den 6/11 1834, St jakob Stockholm och troligtvis hennes andre make cigarrarbetaren Johan Heinrich georg Scheer död 7/1 1888 i Haparanda, Norrbotten (jag hittar honom inte där) och hustruns son Jonas alfred Johansson född 24/2 1874 i adolf Fredrik, Stockholm. Han var son till Jonas Petter Johansson född 1834. 1889 så skulle modern och barnen! återvänt till Stockholm.

Fotot är taget i Skellefteå, Västerbotten enligt uppgift ca 1884 och där finns ytterligare en pojke. Vem är han? Hade Scheer något barn i ett tidigare äktenskap? Nu skulle den yngre pojken på fotot vara Jonas Alfred. Han ser ut att vara ca 8 år och den äldre ca 12 år alltså född ca 1870. Då skulle fotot vara taget ca 1882, men kan det stämma?

Om man tittar i Rotemansarkivet så befinner sig familjen i Stockholm 1883-1886. I så fall skulle det passa hellre att den tolvårige pojken är Jonas Alfred om de befann sig i norra Sverige efter 1886. Vem är då den yngre?

chrissan
0

Det verkar som han hade sonen Georg Louis Alfred Scheer f 17/11 1868 (2 uppgifter, Storkyrko eller Tyskland). Han flyttar samtidigt som Johan Scheer till Söder från Tegnéroten 15/10 1883. Han är bokbinderilärling.Fadern dör i skrumplever 1888, men änkan blir kvar i Stockholm. Så kortet är nog taget på resa. Jonas Alfred överförs till "idiotanstalten" 1888, men blir senare varvsarbetare och grovarbetare, gifter sig och får barn, finns kvar 1926. Så idiotförklaringen var nog felaktig, då fick man inte gifta sig.

Georg flyttar 1888 från Klara till Tyskland men återkommer, gift med Helena Andersdotter f 1862 i Norberg, 4 barn. Georg dör 22/8 1900 (Klara CD)

Enligt Söder-CD är Josefina född 6/11 1833.

chrissan
0

I folkräkningen 1880 bekräftas mina antaganden:

Johan Henrik Georg Scheer är skriven i Jacob och Johannes tillsammans med hustrun Josefina, son Georg Louis Alfred och Jonas Alfred. Som anmärkning står att han för närvarande vistas i Haparanda. Kan inte kortet ha varit taget då?

Han dog dock i Stockholm, enligt dödsbeviset i hemmet Bellmansgatan 16, kl 5.30 på eftermiddagen 7/1 1888.

ambi
0

Chrissan!

Det bör ju stämma att fotot är taget kring 1880. Då bör den äldre pojken, som jag bedömer vara kring 12 år, vara Georg Louis Alfred född 1868.

Antagligen så fotograferade familjen sig på resan till Haparanda eller på vägen hem. Man kanske åkte båt efter kusten.

Jag kollade husförhörslängden för 1880 i Haparanda, men de verkade aldrig ha varit skriven där. Något som är bra med Haparanda, är att det finns en förteckning över Haparandas invånare i bokstavsordning efter deras efternamn och på vilken sida de finns, för åren kring 1880. Tänk om det var så i alla städer!

Uppgiftslämnaren av fotot verkar vara ett barnbarn till Jonas Alfred. Så hans uppgifter är inte alldeles korrekta, men då Scheer var ingift, så kanske han inte lagt ned någon större energi på att ta reda på mer om honom (dödsplats t ex)

Jonas Alfred gifte sig 1910 och dog 1954.

Har du tid och lust kan du kanske lägga in de uppgifter du fått fram på foto #413. Den andre pojken bör ju vara Georg i alla fall. (Undras vad som hände med hans syskon, när modern dog?)

Tack för att du tog fram uppgifterna. Nu har min nyfikenhet på vem gossen var stillats Glad