Brevskrivaren? Till vem?
kanske till
Herr Doktor !

Ja inte är det till "Doktorinnan" 

"Doktorn" med alsteranknytning tror jag mej veta namnet på.
Far vi se andra sidan?

OK, vild gissning! Frodinganknytning?
Ja, jag har inte en aning. Fröding-gissningen är ju kul - har lite Ängelholmsanknytning där…
Var sjutton ar Alsterolle? Ater middag forstass…
Ja, jag vet inte - Froding ar en gissning. Farfar var tydligen fr Alster - Froding var bosatt i Alster…farfar skrev - den lille soldatgossen bl.a - har forsokt att soka pa det men inte lyckats hitta annat an Runeberg…Du da Anders, kan det vara nan med din anknytning fr Varmland?

Fantastiskt brev! Personen som skrev brevet - barnbarnet - skriver med respekt och karlek for sin farfar. Froding var en stor liten man! Mer?

Wow! Slagsmal! Man undrar, verbalt eller med knytnavar rent av? Underbart brev! Fantastiskt dokument.

Och här en länk till en läsvärd sida som inleds av ett citat av Siri Fröding-Torgny som har en koppling till brevets avslutning.
Bakgrunden till tryckfrihetsmålet i oktober 1896 mot Gustaf är en intressant återspegling av den tidens sexualmoral.
Brevet är sänt till Doktor Per Clarholm, överläkaren vid Centrallasarettet i Karlstad som köpte Alster Herrgård 1928 (Se Karlstads stads sida).
Clarholm var mycket historieintresserad och forskade mycket kring herrgårdens historia. En stor mängd av det insamlade materialet inkl. Siri's brev finns på VärmlandsArkiv. Clarholms arkiv är en del av det material jag använder för att försöka göra ett bildspel kring Alsters Bruk och Herrgård. Bifogar en bild jag hittade i samlingen - herrgården var mycket nergången och Clarholm kostade på en omfattande renovering. På Karlstadssidorna finns bilder som visar Herrgården i sin nutida glans.