Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 1870 ggr
ambi
0

Skvaller om vem som var far

Många hittar ju oäkta barn i sin släktforskning, men det är problem att hitta någon far till barnet.

Min farfar växte upp på Norrbyskär, Ångermanland. På denna ö hade Carl Kempe byggt upp ett sågverkssamhälle. Jag kan tänka mig att där som på andra ställen höll man noga reda på varandra. Naturligtvis så visste/anade man vem som var far till det barn en ogift kvinna väntade.

Jag har hört sådant skvaller av numera döda personer, vem som ansågs vara far till tre barn. I ett fall visste t o m halvsyskonen om att de hade en icke erkänd halvbror.

Är det någon fler som hört några sådana här uttalanden som "Det sägs att NN var far till PP"? Sådant här skvaller har ju egentligen inget bevisvärde, men kanske ändå kan vara nog så sant. Sådana här uppgifter går ju i graven med den som känner till det.

AndersE
0

På min sambos sida har jag fått överta en del äldre släktforskning. Där finns sådana "rykten" nedtecknade, men han har dessutom hittat andra stöd för tesen - såsom att den utpekade fanns i socknen i rätt tid, att han flyttade strax efter att graviditeten inträffade och att en summa pengar fördes över.

Jag har ytterligare ett sådant fall på sambons sida. Mycket muntligt, men ännu inga andra stöd.

Jga tycker visst att man kan använda skvaller/muntlig tradition, men att man bör försöka finna annat som stöder eller motbevisar.

ambi
0

Jag har då i alla fall noterat det. Så att det ska finnas kvar för den som är intresserad. Nu har jag inte lagt min släktforskning på nätet, men det är synd att sådana här uppgifter bara stannar på papperet.

Nog skulle jag om jag hade en ana med okänd far, tycka det var kul om jag fick läsa att de i byn sa att NN var fadern. Eller skulle det vara som att utpeka någon och då blir den släkten sur? Det skulle vara som att läsa på någons hemsida att min farfar ansågs vara far till ett annat barn i byn.

Så Anders du ser att risken är stor att sådana uppgifter de försvinner. Det alla i byn visste, men inte prästen.

Jag har tidigare berättat om min farmors faster, som blev strupmördad. Hon väntade ju barn med sin baneman. Det kunde man bl a läsa i vittnesprotokollet. Om han aldrig mördat henne, hade hon ytterligare haft ett barn med okänd fader, trots att alla visste vem fadern var då.

AndersE
0

Jag har lagt ut ett par "okända fädrer". Det är bara att hoppas att det framgår vilken grad av osäkerhet som finns.

Exempel 1

Exempel 2

lizzkulla1
0

i min släkt finns en del med fader okänd , fast okänd är han ej iregel.men vill inte ta på sig fader skapet av olika anledningar

söker en far till  ernsth johan valentin herrström  född i landskrona 28 mars 1914.  ernsth avled 21 okt.1980 i perstorp

modern arbetade som piga på Hjortshög nr. 3 utan för helsingborg  f.o.m. 21 mars 1913- 26 jan. 1914

flyttade då till landskrona närmare sina anhöriga