Klinga med spännande motiv
Du har (eventuellt resterna av) en SABEL eller HUGGAR-klinga - (inte svärd), med etsad dekor, som så här långt - utan närgången granskning, förefaller vara försedd standarddekor från ca slutet av 1700-talet eller början av 1800-talet. Om du noggrannt och exakt riar av dekoren med alla dess streck, linjer och rester av dito, (eller visar klingan live) skulle t ex Max Sjöberg eller Jörgen Martinsson på auktionsfirman Prubus, kanske kunna ge dig något mer information om klingan. Du kan då eventuellt få veta var den är tillverkad och vad den är avsedd för. Som det nu ser ut förefaller den vara avkortad och/eller förandrad.
#3 Tack HgF!
Jag tycker dekoren är speciell. Fascinerande att detta var "standard". Tack för tipset om Probus!
Jag har en uppgift att den knappast är svensk utan troligt från Tyskland. Det jag är mest intresserad av är om det kan vara en "släktklenod" eller om morfar köpte den på "loppis"…
Jag hittade Probusauktioner på nätet. Skall prova att skriva till dem och återkommer här om det ger något.
Så har jag då äntligen blivit färdig att skriva. Vi får se om jag får något svar. En spännande väntan börjar…
Max Sjöberg från Probus auktioner skriver så här:
"Hej
Din klinga är från 1700-talets senare hälft och säkerligen av tysk tillverkning med tidstypisk etsad dekor. Klingan ser ut att vara böjd och ganska kort, troligen har den varit monterad med ett hirschfängarfäste (jaktvapen). Den ursprungliga ägaren var säkerligen en förmögen borgare eller någon blåblodig jägare ur adelskalendern.
Hälsningar
Max Sjöberg
Probus Auktioner"
Lite googling ger vid handen att:
- hirschfängare kommer från tyskan och betyder hjortfångare?
- jag tror det använts vid jakt som ett "avlivningsvapen"
- ordet har överförts och använts som beteckning för ett kortare vapen (dolk eller kort värja) - för t.ex en artillerists personliga skydd
Bildexempel 1
Bildexempel 2
Bildexempel 3
Jag drar slutsatsen att detta är något morfar eller hans far köpt - kanske under en tysklandsresa…?