Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettgåtan
Läst 1942 ggr
Alsterolle
0

Värmländskt utflyktsmål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bifogar ett foto som kan användas som ledtråd till var jag och hustrun var i går och berikade vårt kulturella vetande.

Roolaid
0

Hej Alsterolle

Det här verkar ju som bildgåtan i saliga Anknuten. Jag har dock ingen aning om var denna bygnad kan vara belägen.

Roolaid

Alsterolle
0

Roolaid!

Anknuten har man hört talas om men inte deltagit i. 

Trots att det är långt från Värmland till byggnaden finns en stark värmlandskoppling. Denna byggnad valdes 2001 till "Alla tiders bästa byggnad, byggd före 1950" i Sverige.

Roolaid
0

Jaha, nu vet jag var kyrkan finns, det är onekligen en bit från Värmland. Däremot kommer jag inte på kopplingen till Värmland.

Bildgåtan i Anknuten var en tråd där någon, mestadels Ed och Svenne, lade ut bilder eller delar därav, och vi andra fick gissa oss fram med hjälp av ledtrådar som lades ut efter hand. Ganska roligt och framför all lärorikt.

Alsterolle
0

Svenne har även här "gåtat" med Frihetsgudinnan så jag skall försöka så gott det går fortsätta i den andan.

Nästa ledtråd skulle kunna vara bifogad bild. Det går ganska bra att fotografera av foton på vägg med digitalkameran.

Hirit
0

Kiruna kyrka. Det ser ut som så,men jag kan ha fel, för hur kan ni ha varit så snabba att hinna därifrån och hela vägen hem, eller? Men jag kommer heller inte på kopplingen till Värmland.Får nog leta lite på internet…..Christian Eriksson(konstnär,skulptör) var visserligen född i född 30 juni 1859 i Taserud, Arvika landsförsamling enligt nedanstående länk, så han var ju värmlänning. Men vilka är människorna på kortet? Förmodar att någon av dem är Värmlänningar? Eller är det självaste kungen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiruna_kyrka

svenne
0

Mmm…Kiruna kyrka ser det ju ut att vara. Jag tror jag vet svaret på var i Värmland Ni var Olle, men eftersom jag är värmlänning och därmed jävig låter jag bli att svara.GladRoligare om någon annan kan svara rätt. Flera bekanta ansikten finns ju med på "lapp-kortet"…

Alsterolle
0

Nu börjar det brännas - "På utsidans tak finns tolv förgyllda bronsskulpturer med namn som Ingivelse, Övermod, Kärlek och Sorg" - vem är det som gjorde dessa och som finns med på bilden i #4 tillsammans med ytterligare utsmyckare av kyrkan. Altarljusstakarna i kyrkan är tillverkade där vi var i söndags (se bild)

Roolaid
0

Som Hirit redan sagt så verkar länken vara Christian Eriksson och hans skulpturer. Enligt Vikipedia så är han begravd i Mikaelikyrkan i Arvika där det också finne en staty gjord av honom. Men man gjorde väll knappast ljusstakar i kyrkan?

Alsterolle
0

Nu är det klart! Vi var på Rackstamuséet i Arvika som är uppbyggt kring Christian Erikssons barndomshem i Taserud.

Taserudsstaken är en speciell ljusstake som normalt är 2-armad. En  speciell 4-armad modell tillverkades i Arvika till Kirunas kyrka.