Häradsekonomiska kartan
Den häradsekonomiska kartan finns utgiven på DVD och omfattar stora delar av Sverige. Det saknas åtta län - Gotland, Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Gävleborg, Jämtland, Västerbotten och Västernorrlands län.
Kartorna är från 1860-1930 och jag tycker det är otroligt fascinerande att titta på dessa kartor och jämföra med hur det ser ut idag.
Självklart är den här kartan värdefull för släktforskaren men jag använder den även till annat. Här lägger jag en liten bild från Hufvudstaden. Den är från 1901-06.
Något annat ni vill se?
Erbjudandet kvarstår. Önskemål?

Finns skivan att köpa.
Finns den över Båhuslän
Mvh.Arne

Halland Halmstad Kärleken Stålsberg Holm .. sen tid 1920-30-talet…
Inte som busslinjen där som hette Kärleken ,Lasarettet kyrkogården….
#2 Som syns på Alsterolles bild så är Bohuslän med.
På Rötters bokhandel kostar skivan 950-1050 kronor beroende på om man är medlem eller ej.

Och den kostar 779:- hos Adlibris ..
#7 Tack för - värdefullt! - tips. Visst är det lite märkligt att "medlemspris" ska vara ett ganska högt pris?

Anders! Visserligen har jag lite kluvna känslor vad gäller nätbokhandel contra de lokala. Men när jag började släktletandet jämförde jag "Rötters Bokhandel" och AdLibris. Jag köpte ett basutbud med litteratur: Ordbok, "Släktforska ..", läsebok, uppslagsbok etc. Och tjänade en hel del genom att välja rätt nätbutik. När det gäller de CD som utges av Sveriges Släktforskarförbund så gäller väl monopol vad gäller försäljningen.

#6 Intessant… Jag skulle om det går vilja ha en bild snäppet länge norr ut (stålsberg)och en blid snäppet längre västerut= Staden med Galgberget i bildens överkant och söderdärom….. Kan du?
Båhuslän finns väl inte med på häradskartan? Inte på mitt ex. i alla fall.
#11 Du har nog rätt Sivan! På översiktskartan verkar det vara med, men när man klickar vidare ser man att det inte finns kartor över kusten norr om Göteborg.

Tack så mycket . Stålsberg fanns nog inte när kartan gjordes….Området norr om Katrineberg bildar idag Stålsberg. Min morfars fruktodling och en del av min barndoms paradis. På Brödersborg hämtades mjölken….
#15 Gamla kartor och gamla foton är bra sätt att väcka liv i minnen…
Jag har tittat på Eniros karta och jämfört med häradskartan och kommit fram till att Stålsberg finns med men är utmärkt med nr 2 istället för namnet.
http://kartor.eniro.se/ Sverigekarta som finns som karta, flygfoto och hybrid. Man kan söka på geografiska namn ända ner till gårdsnamn.

"Mitt Stålsberg"byggdes på 1930-talet av min morfar( egen ritning) ligger mittemot nr 2 och norr om Katrineberg. Nr 2 var också Stålsberg och ägdes av en svåger till min morfar.Katrineberg var svågerns föräldragård.
Kjersti, har din morfar byggt huset själv också? Jag har hört att det var ganska många som mer eller mindre byggde sina hus själva då på den tiden.

Vet inte säkert men jag tror han var med iallafall…
Ja det var nog ganska vanligt på den tiden. Roligt med ett hus där ens egen morfar har varit med och byggt det.
"Egna Hem" var en rörelse i början av 1900-talet med mål att bereda den växande egendomslösa befolkningen egna bostäder eventuellt med tillhörande mindre jordbruk och staten inrättade 1904 en särskild egnahemsfond. Detta bidrog till att villasamhällen växte upp under snabb takt under 20- och 30-talen.
Det är väl detta Du syftar på Sivan?
#22 Jo när du säger det så stämmer det. Jag hade långt inne i bakhuvudet men ville liksom inte komma fram.