Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: övrigt
Läst 3044 ggr
AndersE
0

Ljud förr i tiden

Jag lyssnade på P1 - ett inslag om att man höll på att lägga över ett stort arkiv med ljud till digitalt format. Inslaget var intressant på många sätt, men det som fick mig att tänka var då man spelade upp vanligt gatuljud - och konstaterade att det inte låter likadant som nu.

Jag började tänka på ljud jag minns.

• Just gatuljud - när jag var liten var det mindre trafik, men också andra bilar. Vi bodde ändå intill stadens infartsväg.
  • Flyg - när jag var liten såg jag flygande Tunnor och Linjeflygs Metropolitan.
  • Klockor - framförallt minns jag när jag var hos farmor och farfar. Ingen TV, ingen radio, men många, många tickande klockor som farfar drog enligt vist schema.
  • Tystnad - nästan utrotat idag, men nog minns jag stunder av åtminstone nästan-tystnad.

Och så tänkte jag på hur mycket vi försöker bevara av föremål, brev och bilder. Men vi glömmer ljuden.

Vilka av dagens ljud borde vi spela in? Samtalen vid frukostbordet - med frukost-TV i bakgrunden (fast vi har faktiskt ingen…) dammusgarens surr? Alla de andra maskiner som jobbar på olika håll? Ska vi gå uti skogen och dokumentera ett naturljud som kanske är på väg bort?

leja
0

Jag har en skiva med stenålders ljud, så det finns ljud arkeologi. Det är spännande att lyssna till och försöka gissa vad det är för ljud.

Glad

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
0

Stenåldersljud!?

leja
0

Ja, ljud som man kunde höra på Stenålder. Stenar som knackas mot varandra. Trä som gnids, vinare(ett slags leksak), Vind och vattenskvalp mm

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
0

#3 Aha! Kul!

AndersE
0

Jag gissar att det nog finns en del ljud att köpa?

• Som flyghistoriskt intresserad har jag sett LP-skivor (finns nog på CD idag) med olika flygplans ljud. På marken och i luften.
  • Jag har en CD med ljudeffekter. Allt möjligt som springande steg, pistolskott, klockor som slår, bilar som kör osv…

Jag har ju ibland funderat på att göra en släkt-DVD (istället för att skriva en bok). Där är ju ljud en tillgång. Hur lät det på en järnvägsstation för hundra år sedan? Eller på en småstadsgata innan bilen kom? Eller i en smedja? Eller på en bondgård?

ambi
0

Ljud som jag minns från mormors kammare, var det höga tickandet från väckarklockan och spyflugorna, som surrade i fönstret och ville ut. Naturligtvis följer dofterna med på köpet!

perth
0

Stenåldersljud var ett aprilskämt i radion för många år sedan. Det var när kol 14-metoden för åldersbestämning av organiskt material var en nyhet. Man hade "uppfunnit" en metod att ur fossilt trä utvinna de ljud som hörts i skogen när dessa träd växte där. Det fanns ljud av mammutar och sabeltandade tigrar. Så nog kan tekniken åstadkomma mycket. Att trassla ut ett band borde de väl kunna klara på radion. Generad

Bjornen
0

Nog finns det ljud som man tror är från stenåldern. Det var ett reportage för kanske 1 år sedan. Det var bland annat ljud från olika enkla instrument ( eller det man tror var instrument).

Bjornen
0

Nog finns det många ljud som håller på att försvinna alltid.

Bryna en lie (lite olika om du har bryne eller brynsticka).

Slå med lie, busklie. Slå säden med lie med olika typer av skarboge. Upptagningen likaså. Slå med skära (olika typer av skäror)

Slipa lie med vevslipsten, med trampslipsten, med vattendriven slipsten, dubbelslip osv.

Harvil, knäppharvil, spinnrock, långrock, slända.

Stavsmörkärna, liggkärna, separator

Ja uppräkningen kan göras mycket lång av ljud som jag numera sällan hör. Då har ändå många avljuden försvunnit och ingen kan åstadkomma ljuden igen heller.

AndersE
0

#9 Vilka bra exempel!

Nog känns det som om detta är något vi inte tänker på - vem sparar på ljud?

Ett gammalt ljud som lever kvar hos mig - en gång om året - är i alla fall ljudet av senapskulan i lerskålen…

chrissan
0

Vilka härliga ljud från barndomen! Lie och skära växte jag upp med (kan tom använda dem), slipsten, kärna, separator…..Även senapskulan - den använde min farmor.

gurin
0

Jag växte upp med revelj och knatter från AK4 och KSP58. Bodde inte många meter från I21 och skjutfält. Dessa ljud är nu nästan helt borta från detta land.

Ljudet från en Peugeot 504 D är också ett ljud som etsat sig fast. Min far hade flera sådana bilar. De hade ett mycket karaktäristiskt dieselknatter.

mvh/gurin