Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettbrev
Läst 4472 ggr
Alsterolle
3

Bilbelproveniens

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I gömmorna - efter min "adoptivmorföräldrar" finns en mycket sliten Karl XII bibel. Den har liksom seden bjöd några ägare noterade - inte så många i detta fall och det verkar som om en hel del försvunnit.

De som nämns är dels Pehr Nilsson och hustru Anna Ersdotter på förstasidan och Olof Eliasson, Graftjern Sättna, längst bak.

Under avdelningen "Silver" Liten Såsslev med historia #16 finns en sked med en av ovanstående - Olof Eliasson.

Har du en gammal bibel i gömmorna kanske även du kan plocka in den som ett trevligt släktdokument.
Ytterligare bilder följer.

Alsterolle
0

Här kommer en översiktsbild på första uppslaget

svenne
0

Håller den att bläddra i?Fundersam

Alsterolle
0

Här det som står på sista sidan

Alsterolle
0

Och här det som står på första sidan med ett enkelt släktträd inkopierat. Olof Konrad Tjernström är min morfar.

Och #2 - Tveksamt - åtminstone de första sidorna är trassliga värre.

AndersE
0

Vilken fantastisk bibel - och vilken proveniens.

Biblar hör väl till sådant som är totalt ointressant som ekonomisk investering, men med sådan här proveniens blir det ju ovärderligt!

Jag har någon bibel också men inte i närheten av detta…

svenne
0

Ja, vilket affektionsvärde sånt där har, speciellt om det är förfäder som har ägt biblarna. Annars är det väl som Anders säger att gamla biblar är inte mycket värda, rent ekonomiskt och samlarmässigt sett. Både Gustav Vasas bibel från 1541 och Karl XII:s bibel lär finnas kvar i ganska många exemplar, de gavs väl ut i stora upplagor på sin tid.

Men det är väldigt roligt med dem, jag har någgr stycken också samt någon gammal postilla som förfäderna har ägt, bl.a en liten konfirmationsbibel efter min morfars mor (se bild) och det är väldigt roligt att ha dem kvar.

AndersE
0

#6 Anledningen att så många finns kvar är nog att det slängts så få… Jag kan själv tycka att det känns svårt att slänga en bibel.