Gustaf Wilhelmina Rydberg
Till Ytterjärna kom Gustafa bara några dar gammal 1851 från Stockholm, efter vad som framgår av kyrkböckerna finns det ingen mer Gustafa i Järna. Hon är inskriven med no 1 Ytterjärnas inflyttningsbok 1852 med inflyttningsdatum ?/12 1851.
Enligt Sveriges befolkning är Gustafa född i Järna. Enligt hfl Ytterjärna är hon född i Stockholm.
Gustaf Wilhelmina inflyttar till Wiad i Grödinge 1863 20/10 från Ytterjärna.
Från Wiad i Grödinge flyttar Carl Fredrik, Lena Stina och Gustaf Wilhelmina till Solna 1864. Dom två andra barnen flyttar till Ytterjärna och Vagnhärad.
Gustafa inflyttade till Herrlöt i Turinge 1871 som piga från Södertälje, 1873 får hon o.ä. dotern Johanna Wilhelmina och 1874 gifter hon sig med torparen Johan Olof Olsson i Herrlöt. Kan tänkas att han är far till flickan. Efter giftermålet är hon antecknad som dotter i familjen.
Gustafa dog på Hanstavik, dit hon flyttat efter makens död 1902. Två av hennes söner arbetade där.
Det fins en Gustafa Vilhelmina som är född i Stockholm 2/12 1851 vars mor hette Helena Christina Rydberg
Batch No.: C003904 enl mormonernas db.
Har sökt flickan i Stockholms födelsböcker men inte funnit henne, även sökt i Rotemansarkivet utan resultat. Även sökt i Solnas inflyttnignslängd meninte funnit familjen. Hur göra för att komma vidare. Dels är det fel på både 1890 & 1900 års cdskivor. Några förslag???
Hälsningar Gnidde.

Finns det några Rydberg i Järna? Det låter som modern lämnade henne till bekanta. Jag kan inte hitta Helena Christina Rydberg i 1890.
Finns ingen Rydberg i varken Ytterjärna eller Överjärna. Finns ingen H C Rydberg i Stockholm. Uppgiften om modern kommer från Mormonernas databas (Ej att lita på). Skulle tro att Gustafa W är dotter till Lena Stina Johansdotter boende på fattighuset avd ogifta qvinfolk i hfl Ytterjärna 1851,52. Men var hon fick namnet Rydberg ifrån är för mig en gåta. Har letat må du tro och slitit mitt hår
;):)
Hälsningar Gnidde.

Hon kan ha tagit det bara eller tilldelats det. Eller också kan det vara fadern.
Har haft mina tankar åt det hållet också. men man borde hitta henne någonstans i storstaden, tror inte antecknat henne som inflyttad i Ytterjärna från Stockholm om hon inte var det.
Hälsningar Gnidde.

Lena Stina i Wiad som flyttar med Gustafva - är det samma som du misstänker är modern? Har du Genline så du har ett GID nummer för hfl?

Jag tittade på hfl när Gustafva kommer till Järna, bland I socknen skrivna finns hon som dotter till Lena Stina (=Helena Christina), som har 4 oä barn. Den näst yngsta dottern står det i AI:12 om att hon är född under moderns kringvandrande i Gladhammar. Att man i Family Search gett modern namnet Rydberg är nog för att man där krävar att alla ska ha efternamn. Men var uppgifterna om dopet kommer ifrån är ju oklart. Det borde bli mycket svårt eller omöjligt att ta reda på fadern.
När får hon namnet Rydberg? Om hon fick det vid konfirmationen (vanligast) så kan hon bara ha tagit det. Jag kan inte hitta henne i 1890.
Lena Stina är född i Myresjö Småland som dotter till en Dragon (grenadjär) därstädes. I 1890 står Gustava Wilhelmina med i Turinge socken gift med Johan Olof Olsson dom har då ett antal barn varav det yngsta som fins med i 1900 född 1894 Elin är min mormor. Du kan se kortet i mitt fotoalbum där är Herman & Elins brudkort. Lena Stina gifte sig med Carl Fredrik Svensson 1863 familjen flyttar till Wiad Grödinge för ett år och sedan till Solna. där förvinner familjen. G W finner jag sedan som inflyttad till Södertälje från Stockholm, hon bor något år i Stälje sedan antecknas hon som utflyttad till Stockholm, men efter idogt letande finner jag henne inflyttad till Herrlöt i Turinge sn där hon sedemera gifter sig med Johan Olof. Det är tiden mellan Wiad och hennes uppdykande i Turinge som jag försöker verifiera på något sätt. Gustafa W och Johan Olof fick 10 barn mellan 1873 & 1894
Hälsningar Gnidde.