Fotografiers källvärde
Apropå proveniens!
Eftersom jag just i dag brottats med just släktens historia, mormor gick bort i somras, måste jag nu få skriva av mig min frustration och ge Er alla en uppmaning inför framtiden. När Ni har papperskopior av era digitalbilder, skriv på baksidan vem det föreställer. Det räcker inte med: Jag sommaren 2005 i Vänersborg, eller mormor och morfar eller för den delen pappa och mamma. Dessa annotationers värde är noll och intet när ingen längre vet vem som skrev dem, eller det just är mormors och morfars namn vi vill ha tag i. Detta gäller givietvis också platser och intreörer.
Jag har nu flera fotografier från gamla släktingar där den som skickat dem över Atlanten bara noterar, den och den samt myself, där och där. Vem f-n är myself. Det tar inte många minuter att plocka fram en penna och skriva ner några rader.
Lyckligtvis skrev min mormors morfar mycket prydliga annotationer på vissa kort med hela släkttavlor med födsel, döds och giftoår på, men många kort har i alla fall blanka baksidor.
En frustrerad gurin som också kommer att lägga ut det här inlägget på fotoiFokus.
Jo Gurin, det där känner jag igen…
Ändå, det är helt otroligt att man ibland kan lyckas identifiera bilder som kan vara 100 år gamla. Jag har visat bilder för gamla släktingar som har kunnat hjälpa. Eller hittat samma bild hos någon annan - och med anteckningar.
Om bilderna är av "visitkorts/porträttkorts-typ" kan man lägga ut dem på Rötters porträttfynd och hoppas att någon identifierar. Kanske finns bilden redan där, och kanske är den identifierad.
Den typen av bristande anteckningar du har nu, helt intetsägande, kan ju visa sig guld värda senare när du lyckats identifiera någon.
Jag hade själv ett par foton av ett uppenbart gift par, och jag anade att de var viktiga för mig. Jag hade några teorier men visste inte hur de skulle bekräftas. Jag la ut bildena på "Rötter" utan framgång. Så blir jag hembjuden till släktingar, vandrar omkring bland rummen och hittar samma bilder på väggen!
Då jag frågar vilka det är säger de först att de inte vet, men sen att en annan släkting berättat att det var hennes mormors föräldrar.
Så fick jag identifierat bilderna på farfars mormors föräldrar!
Mitt problem är dock att just dessa bilder rör sig om amerikaner, troligtvis på 20-talet och det är vanliga semesterkort, typ strand och baddräkter.
Svenska släktingar vilka jag har på kort är har jag ganska stor koll på. Mormors släkt är tämligen väl utforskad, då främst av hennes morfar.
mvh/gurin
Det gäller väl att hitta någon i livet som haft samma umgänge…
Är det utvandrade släktingar som skrivit hem?
Nej, min mormors mormor invandrade på 1880-talet från Chicago. Dessa bilder bör röra sig från momors mors kusiner och deras barn. Ja, ja jag får ta tag i detta senare om jag får tid.
Jag har lovat att ta alla mormors handlingar och fota av dem med digitalkamera och scanna fotografierna. Enda sättet att klara detta på är att inte engagera sig allt för mycket i materialet utan rent mekaniskt fota av det.
Sedan skall det bildas arkiv och öppnas för forskning åtminstone det äldsta materialet. Själv tänker jag dock skaffa mig första tjing och skriva något om jag får tid.
I dag har jag hittat föreläsningsanteckningar från Hjärnes föreläsningar i historia från Uppsala universitet, några småskoleuppsatser som min mormors mor skrev, mormors kassaböcker från 1930 och 40-tal med mera.
mvh/gurin
Edit: tog bort ett felaktigt ord, jag är inte släkt med den gamle historieprofessorn, i alla fall inte vad jag vet.

Jag har två gamla bilder i ovala svarta ramar. Tyvärr är det omöjligt att se vad det föreställer utom i en viss vinkel. Och då blir bilden negativ. Jag tror att det är inramade glasplåtar. Glaset utanpå gör det väldigt svårt att scanna. Vanligt foto är också svårt. Jag vet inte hur jag skall bära mig åt. Hur skall jag bära mig åt för att kunna se bilderna? Vad gör jag?
Frågan kanske skulle ställas på FOTO iFokus, men gamla bilder verkar gångbara här.
Lägger in den ena här .
Det jag urskiljer på bilden är tre små barn .Till vänster syns två flickor i rutiga klänningar och de står framför ett bord Till vänster sitter en pojke i randig kostym ,kortbyxor och randiga byxor
Kjersti, prova att försiktigt ta av bakstycket och se vad som finns i. Är det en glasplåt så går den att scanna. Förmodligen går det att få fram en bra bild. Själva retuscheringen kan du säkert få hjälp med på foto.ifokus.

Oj, vad häftigt!
Har du inga uppgifter alls på varifrån de kommer eller vilka det kan vara?
Jag tror inte det är farligt att försiktigt ta av bakstycket, men här är några tips om du vill vara försiktig:
Nordiska museet har några sidor om gamla bilder. Man kan även skriva till dem och ställa frågor - de besvarar så fort de kan.
Där finns även en fotohistorisk tabell med olika typer för olika perioder. Kan din vara en Ambrotyp? (s/v negativ / positiv; glasplåt med kollodium och silver, preparerad så att den negativa bilden framträder som positiv med mörk bakgrund)
Har det hänt något med bilderna kjersti?
Med mitt arkiv har det i alla fall hänt lite. Delar av det finns nu vid forskningsarkivet i Umeå och jag har i dagarna fått förfrågan om lån från det.
Det visar i alla fall att någon har blivit glad över att jag tagit mig tid och lämna över, vad mina morbröder kallade för skräp och ville bränna upp, till forskningen.
Det betyder visserligen att någon annan sätter tänderna i just detta material innan jag själv fått tid till det, men det är det värt. Faran är ju att jag själv aldrig får tid.
Det är ju inte direkt ont om outnyttjat källmaterial.
mvh/gurin
#10 Med "mitt arkiv" - menar du mormors efterlämnade?
Vet du hur arkivet i Umeå hanterar det? Sorterar de det på något vis eller läggs allt i en kartong med notisen "inlämnat av gurin"?

#9 inte än…
Mormors efterlämnade menar jag givetvis. Det sorteras som ett personarkiv och det mesta av det jag lämnat in är redan sorterat av en flink Medarbetare på forskningsarkivet. Vitsen med att lämna det till just Umeå är att de ännu inte har så stora mängder arkivmaterial att förvalta, så det de får in sorteras snabbt och läggs ut som sökbart i databaserna.
Det går således bra att söka på namn. Försök dock inte att söka på gurin 
Har en hel del kvar här hemma dock många fotografier och så. Får väl se om jag kan gå igenom dem under semestern, även om jag tvivlar på det. När man flyttar till Gotland visar det sig att folk gör sig påminda och vill komma och hälsa på särskilt i juli.
mvh/gurin
#13 Kul att det är duktiga i Umeå!
Gotlandssyndromet….