Svensk lokalhistorisk databas
Jag hittade den här trevliga sidan (efter ett tips på Scangen).
Från sidan: "Databasens idé är att göra fr. a. kommunarkivens rika källmaterial, d v s material som beskriver det lokala självbestämmandets utveckling, tillgängligt för historisk forskning och allmänheten. Detta görs genom att samtliga kommunal- och sockenstämmoprotokoll, stadsfullmäktige- och kommunalfullmäktigeprotokoll m. fl. skrivs av ordagrant, tecken för tecken. Kommunalstämmo-, stadsfullmäktige-, kommunalfullmäktigeprotokollen m. fl. omfattar åren 1863-1951, från kommunreformen tills dess att den första kommunsammanslagningen genomfördes i landet. Sockenstämmoprotokollen finns från början av 1700-talet fram till 1862. Det finns dock även enstaka protokoll från mitten av 1600-talet. I en första fas omfattar digitaliseringen Hallands län, och i förlängningen hela riket."

Den är trevlig..Jag har gjort en del "släktrelaterade fynd" där och man kan få sig histora på lokalplanet sig till livs.Allt från väghållning snöskottning till
Protokoll fördt vid kommunalstämman i Söndrum den 8 Februari 1909. § 1.Till ledamöter i taxeringsmämnden förinnevarande år valdes, stenhuggare Elof Johansson i stenhuggeriet
Detta fann jag nyss vid en snabbkoll nyinlagt … Elof var släkt till min mor . Jag tror att det är rätt Elof iallafall.
Ja, sånt är kul! Jag får avvakta tills "mina trakter" kommer med…
Jag tittade in på SLHD nyss. Hittade kommunalstämmoprotokoll från Ysby där farfars far är omnämnd:
"Den af handlandena Ellerstrand och Olsson till kommunalnämnden inlämnade ansökan om rättighet, att i deras handelslokal i Ysby, försälja vin till afhämtning i mindre parti än 10 liter, föredrogs å stämman och beviljades enhälligt, med vilkor, att icke sälja vin se- dan kl. 6 ef. m."
Tack, den där sidan har jag inte sett förut. Ett lovvärt initiativ och ett riktigt hästjobb.
mvh/gurin
#4 Absolut! Kommunstämmoprotokoll från småkommuner med få noteringar kan ju kännas tungt att skriva av. Men jag hittade flera värdefulla uppgifter och fick mycket ny information om farfars far.
Jag har skrivit ett mail och uttryckt min tacksamhet!