Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 2455 ggr
perth
0

Mord eller självmord?

En rejäl gåta efterlystes som omväxling till klagovisorna. Någon sådan har jag inte på lager, men även en mindre gåta kanske kan ge tankarna "en liten diversion". (A. M. Lenngren)

Min farmors bror Johan August Andersson föddes i Wingslör, Lista (D) 1886-03-03. Enligt dödboken dör han som son i Olstorp, Ärla (D) av självmord genom skjutning och hängning 1907-03-27 Han blir "Jordfäst i stillhet, utslag från Kongliga Befallningshafvande inskrifningsskyldig."

Jag hörde inte talas om detta förrän långt efter min farmors död, men det sägs i släkten att dödsfallet inträffade i Stockholm under militärtjänstgöring och att det i själva verket rörde sig om ett mord i samband med en kärlekshistoria.

Vet någon vem som är 'Kongliga Befallningshafvande inskrifningsskyldig'  i ett sådant här fall och var dess arkiv kan finnas?

chrissan
0

Skjutning OCH hängning?

Det bör finnas något i Krigsarkivet om detta, eftersom det ppenbarligen handhades av de militära myndigheterna. Frågan är hur mycket man mörkade?

AndersE
0

#0 ja, jag förstår att det är lockande att lösa den gåtan…

Lördagen den 8 mars föreläser Anders Thornström från Krigsarkivet på Kristianstads släktforskareförening. Kanske någon är där och kan fråga var man bäst hittar information?

Ranrike
0

Eftersom utslaget från "Kongliga Befallningshafvande inskrifningsskyldig" rörde begravningen, så lär ju just det vara ett civilt ärende.

Vad "inskrifningsskyldig" betyder i sammanhanget vet jag inte, men Kungl. Maj:ts Befallningshavande, KB, var länsstyrelsen. Så ta en titt i landskansliets diarier över inkommande och utgående skrivelser, som finns på landsarkivet.

Och kanske finns också själva utslaget som en bilaga till dödboken?

chrissan
0

Ranrike

Var det länsstyrelsen som fattade beslut om "begravning i stillhet"? Kan vara bra att kunna.

Ranrike
0

Jag kan inte påminna mig att jag har stött på det tidigare, däremot att häradsrätten har beslutat det.

Men jag kan inte få "Kongliga Befallningshafvande" till något annat än länsstyrelsen, och den blandade sig ju i det mesta i gamla tider - även om 1907 är rena nutiden för mig; jag är ju trots allt född på 1900-talet… Glad

chrissan
0

Kan detta förfarande vara motsvarigheten till Pliktverket (Värnpliktsverket) och alltså ha ansvar just för personer som gör sin militärtjänst. Därav länsstyrelsen, som väl hade hand om det då. Inskrivningsskyldig är lika med värnpliktig (+civilförsvarspliktig) i lagarna.

Hans värnpliktsnummer borde finns i församlingsboken, utifrån det kan man hitta hans akt på krigsarkivet

bokesliden
0

Det borde finnas information om det i häradsrättsarkivet. Men annars kanske det vore värt att kolla lite i lokalpressen? Med tanke på vad du skriver om mord och kärlekshistoria så borde det ju finnas en del i tidningarna.

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om det inte var Johan August Andersson i #0 som var inskrivningsskyldig, (alltså till det militära), och att Kongl. Befallningshavaren gav klarsignal till jordfästningen efter att han var död. Kan Johan August Andersson möjligen tagit livet av sej för att undslippa rekryten?  Inte helt otroligt, sånt har ju hänt mer än en gång.

Begravningen ägde nog rum först som det var konstaterat att inget brott hade begåtts som orsakade hans död.
Jag har också stött på det där om att Kongl. befallfningshavaren "godkänner" begravningen, (se bild), men här handlar det om en skräddare som hittades död utomhus, troligen ihjälfrusen, men en utredning var tvungen att göras före begravningen för att utesluta brott. (efter Kon. Befallningshafvares resolution)

Beteckningen "Konungens befallningshavande" kan nog ha olika betydelse i olika sammanhang, vad jag har erfarit. Teoretiskt sett är det ju landshövdingen i respektive län som innehar den befattningen, men i de flesta fall i praktiken avses hans tjänstemän och undersåtar, såsom kronofogden, länsman, landsfiskalen, häradsdomaren, fjärdingsman, länsläkaren, m.fl.
Alla av dem betecknades som "Konungens befallningsmän", så var och en av dem kan räknas som just innehavare av den befattningen.

perth
0

Tack för flera uppslag!

En del av de här banorna har jag också tänkt i. Kongl. Befallningshafvande brukar ju vara Länsstyrelsen, men om detta

verkligen utspelade sig i Stockholm är det väl snarare Polismyndigheten där som lämnat en utredning. Prästen i Ärla har nog

själv fattat beslut efter detta och om familjen inte överklagar, så blir det så. Det gick bara 10 dagar mellan dödsfall och begravning, så polisutredningen var nog ganska summaisk. Jag tittade på Stockholms Överståthållarämbetes Polismyndighets arkiv i NAD och det verkar inte direkt lättnavigerat.

Församlingsboken borde innehålla värnpliktsnummer, men den är varken filmad eller skannad. Både Uppsala och Stockhoim ligger utanför min aktionsradie och mina synproblem gör dessutom att jag inte gör många knop i originalböcker. Det är bättre med en skärm, där man kan färstora och öka kontrast efter behag.

Har Krigsarkivet sina akter sorterade efter värnpliksnummer? Det är väl troligare att de ligger på regemente och jag vet inte vilket det var.

#8 Ja, det är ju fullt möjligt. Uppgiften att det hände i Stockholm är ju bara ett svagt eko av vad alla visste för 100 år defan. Om dödsfallet hände i Ärla är det troligen Länsmannen i Öster Rekarne som har skrivit ett inty "å Ämbetets vägnar". Detta har räckt för prästen. En gång har det papperet, varifrån det än kom, varit bilaga till begravningsboken. Enligt den ännu i kraft varande lagen om de döda tingens inneboend ondska, är dessa bilagor utgallrade mellan åren 1895 och 1916. Ledsen