Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2347 ggr
Cheyenne
0

Staden Östra - vilken fs?

I vilken fs i Stockholm ska man söka om en person i registret för mantalskrivna är boendes i Staden östra?

chrissan
0

Kan det vara Nikolai? Tycker det är svårt med dessa beteckningar, man skulle önska att stadsarkivet la ut en enkel pdf med församlingarna.

Cheyenne
0

Ja,  önskar detsamma. Tycker jag hittar hyffsat bra i Stockholm men Staden östra har jag inte stött på tidigare otroligt nog. Nicolai brukar ju betecknas Staden inre samt Staden västra…..!? Funderar på om Staden östra skulle kunna vara själva Djurgården om inte den uppgick i Ladugårdsland *suck*

Ingegerd
0

Hedvig Eleonora var min spontana tanke när jag läste frågan.

Cheyenne
0

Tack Ingegerd, det låter rimligt.

Anledningen till min fråga är en förfrågan på AF om en Augusta Sofia Tegelström som troligen var barnhusbarn från Stockholm, född 1832-02-02.

På SVAR fann jag bland barnhusets utlämningsrullor 1835 en Augusta Sofia Albertina Tegelström. Troligen är ju barnet född uä och vid en genomgång av mantalsregistret finner jag en hypotetisk mor; Pigan ME Tegelström som är skriven i Staden Östra mellan mantalsåren 1820-1844.

I de avskrivna kyrkoböckerna på SSA's hemsida finner jag i hfl för Sabbatsbergs Fattighus en piga Maria Elisabeth Tegelström född 1809 7/6 i Stockholm.
Hon ska finnas i följande volymer:

A:2, sid 181
A:3, sid 388
BI:2, sid 11

Ovanstående födelsedatum är ju angivet till 7 juni 1809 men jag tror hon är identisk med den Maria Elisabeth Tegelström som föddes 7 januari 1809 i Storkyrkofs i Sthlm. För övrigt föddes en hel skock med Tegelströmska barn där.Syskon?

Tegelström
Anna Catharina född 1812 13/9, döpt 15/9
Eric Wilhelm född 1811 26/5, döpt 28/5
Eugenia Bernhardina Desideria född 1813 4/2, döpt 10/2
Carolina Wilhelmina född 1802 4/3, döpt 8/3
Lovisa Albertina född 1813 8/12, döpt 9/12
Maria Elisabeth född 1809 7/1, döpt 9/1
Mathilda Ulrica Magdalena född 1810 22/7, döpt 5/8
Ulrica Maria född 1800 9/9 döpt ?/9

SVAR har inte lagt upp dessa fl och jag har inget Genline just nu. 

Ni vet ju hur jag är. barnhemsbarn berör!

chrissan
0

Genline har dem inte heller. De finns inte på mikrokort vad jag kan se.