Baron Magnus Palmstjärna
Denne Magnus (Måns) Palmstjärna hittade jag i handlingarna till en skogsdelning i byn Karlshaga från 1789. Han är också ägare till Årebergs bruk i samma socken Kyrkefalla Skaraborgs län. Kan vara gift med friherrinnan Beata von Essen. Dom finns på GID 986.15.16400. Jag har försökt hitta mer uppgifter om dessa 2 men inte lyckas. Finns det någon som forskat på Palmstjärna? Hittade inget på Rötter.

Undrar om det inte ska vara den friherrliga ätten Palmstierna som tidigare hette Schiller!?

#2 Ja, bläddrar man en sida tillbka hittar man ovan nämnda Nils.
Nils Fredrik född 1788 benämns som sonson till denna med föäräldrarna M. Palmstierna och B. von Essen. M.Palmstierna var alltså son till N. Palmstierna om man ska tro på denna källa.

Han ligger begravd i Sandhem med hustru, dotter samt måg.
Län
Skaraborgs län
Församling
Sandhem
Sten nr
13
Förnamn
Måns
Efternamn
Palmstierna
Gård
Grimstorp
Titel
Överste
År
1815-04-22
Noteringar
I samma grav: Fältläkaren C.P.U. Nordstedt från Grimstorp, d. 1854-05-05/hustru Beata S. Palmstierna, d. 1857-04-17
Fam-grav
4
Hustru 1 år
1803
Hustru 1 förnamn
Beata
Hustru 1 Efternamn
Essen von
Registrerare
Knut Fredriksson

Det står Måns i husförhörslängden, så det är säkert rätt person.
Är det något särskilt du är ute efter kan jag slå upp det i Elgenstierna!

Eftersom Palmstierna ägde del i en av gårdarna i byn som jag har studiecirkel om tycker jag det är kul att veta så mycket som möjligt.
Hittat 2 barn till Måns och Beata födda i Kyrkefalla: Carl Otto född 1790-11-27 C: 4 sid 67 och dottern Christina Charlotta Ottiliana född 1792-07-19 C:4 sid 77 GID 986.2.8300

Tack, Cheyenne för hjälpen! Det är så kul att fylla på uppgifter i våra ägarlängder till gårdarna i by vi studerar.