Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 2730 ggr
zachs
0

Baron Magnus Palmstjärna

Denne Magnus (Måns) Palmstjärna hittade jag i handlingarna till en skogsdelning i byn Karlshaga från 1789. Han är också ägare till Årebergs bruk i samma socken Kyrkefalla Skaraborgs län. Kan vara gift med friherrinnan Beata von Essen. Dom finns på GID 986.15.16400. Jag har försökt hitta mer uppgifter om dessa 2 men inte lyckas. Finns det någon som forskat på Palmstjärna? Hittade inget på Rötter.

Cheyenne
0

Undrar om det inte ska vara den friherrliga ätten Palmstierna som tidigare hette Schiller!?

zachs
0

I Bonniers Lexikon står Palmstierna, ätt adlad 1692. Så finns en Nils Palmstierna född 1696, död 1766, friherre, politiker, minister i Köpenhamn 1736-44, riksråd 1746-61. Var en av hattpartiets mest aggressiva och nitisks politiker. Det kanske är en släkting?

Cheyenne
0

Verkar stämma med Palmstierna. Kikar man i Adelskalendern så är Magnus definitivt ett släktnamn.

Artikel från Runeberg; här är dock ovanstående nämnd som Måns.

Länk 

Cheyenne
0

#2 Ja, bläddrar man en sida tillbka hittar man ovan nämnda Nils.

Nils Fredrik född 1788 benämns som sonson till denna med föäräldrarna M. Palmstierna och B. von Essen. M.Palmstierna var alltså son till N. Palmstierna om man ska tro på denna källa.

Cheyenne
0

Han ligger  begravd i Sandhem med hustru, dotter samt måg.

Län

Skaraborgs län

Församling

Sandhem

Sten nr

13

Förnamn

Måns

Efternamn

Palmstierna

Gård

Grimstorp

Titel

Överste

År

1815-04-22

Noteringar

I samma grav: Fältläkaren C.P.U. Nordstedt från Grimstorp, d. 1854-05-05/hustru Beata S. Palmstierna, d. 1857-04-17

Fam-grav

4

Hustru 1 år

1803

Hustru 1 förnamn

Beata

Hustru 1 Efternamn

Essen von

Registrerare

Knut Fredriksson

zachs
0

Det står Måns i husförhörslängden, så det är säkert rätt person.

AndersB
0

Är det något särskilt du är ute efter kan jag slå upp det i Elgenstierna!

zachs
0

Eftersom Palmstierna ägde del i en av gårdarna i byn som jag har studiecirkel om tycker jag det är kul att veta så mycket som möjligt.

Hittat 2 barn till Måns och Beata födda i Kyrkefalla: Carl Otto född 1790-11-27 C: 4 sid 67 och dottern Christina Charlotta Ottiliana född 1792-07-19  C:4 sid 77 GID 986.2.8300

zachs
0

Tack, Cheyenne för hjälpen! Det är så kul att fylla på uppgifter i våra ägarlängder till gårdarna i by vi studerar.

AndersB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min scanner och bindningen av Elgenstierna kom inte så bra överens, men här kommer i alla fall två bilder. Lite går det att läsa i alla fall, även om marginalen tagit en del.

AndersB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nästa sida. Antagligen bättre att helt enkelt fotografera sidan.