Telefonkataloger
Vi har fått årets kataloger utlagda i porten i Stockholm. Det verkar bara vara Gula Sidorna numera. Stämmer det att man slutat med katalogerna för privatpersoner A-Ö? Låter lite konstigt, alla har ju trots allt inte tillgång till Eniro på nätet. Och katalogen är ju också ett tidsdokument, en källa om man så vill, så att man kan gå tillbaka till ett visst år och se vilka som fanns med då.

Stockholmsdelen är väl flera delar och då kanske inte alla kommer samtidigt.
Jo, men de brukar alltid komma samtidigt. Och när jag letar på eniro.se på deras tjänster och under kataloger, så finns bara Gula Sidorna och DinDel med. Verkar som de skrotat privatpersoner…

Oj, måste man ringa nummerupplysningen nu för hutlösa pengar? Eller den servicen kanske också är skrotad…?

Och med "man" menar jag alla som inte har tillgång till dator
Jag ska kolla på jobbet i morgon och återkomma. Har för mig att vi har fått alla fyra delarna dit. Dessutom fick vi ett paket med bara Gula Sidorna och Rosa Sidorna (företagsdelen alltså) av en person som ringde på dörren härom dagen. Jag påpekade att vi brukar få kataloger så att de räcker till de 11 lägenheterna i fastigheten också, men det fick vi inte just då. Minns inte riktigt vad mannen svarade.
Vi fick Gula Sidorna och Företag A-Ö i ett paket inplastat, men inte de två andra.
Jag har mailat Eniro och frågat. Återkommer med svaret (om jag får något).
Nu har jag kollat på jobbet, och det stämmer, Anders, det är bara de katalogdelarna vi har fått också.
Jag håller med om att telefonkataloger är tidsdokument och ibland användbara källor. Undrar hur mycket som finns sparat?
Jag har själv en för Ängelholm 1947 som jag är väldigt glad för.
Gamla telefonkataloger finns på Kungliga Biblioteket har jag fått tips om av en Stockholmsforskare, så jag ska gå dit på lunchen någon dag, för jag jobbar bara 5-10 minuters promenad därifrån.
Tipset om telefonkatalog fick jag för att kunna kolla en adress, då jag sett i en bouppteckning att en person bodde på Lidvägen i Örby, Brännkyrka. Men Lidvägen finns inte där, så det ska bli roligt att se vad det egentligen borde ha stått för adress.

Alla tryckta böcker, kataloger, foldrar och liknande ska levereras till universitesbiblioteken som pliktexemplar. Numera trycks mycket via kopiatorer och dessa kommer tyvärr inte in som pliktexemplar.
Ja, telefonkatalogen är en fenomenal källa för nutidsforskaren. Tidigare var ju också nästan alla med, men nu är det allt större bortfall i takt med att folk struntar i fasta abonnemang.
Fick svar på mailet:
Det är korrekt att vi bara delar ut gula/rosa delarna till en början!
I gula sidorna hittar man ett svarskort, där man kan fylla i och skicka in om man vill beställa privatpersons delen!
Sen börjar den delen delas ut i slutet av februari och framåt!
MVH
Lars Jönér
Eniro Kundtjänst
Så är det alltså med det! Naturligtvis bra att kunna dra ned på pappersslöseriet, för skogens skull.
Min svåger har en Stockholms telefonkatalog från 1928, tror jag det var. När vi kommer på besök brukar jag kolla i den efter utflyttade släktingar, skriver upp uppgiften och slarvar bort lappen. Så nästa gång ska jag vara mer rädd om det jag skrivit ned. 

Jag är "stockholmsforskaren" i Ingegerds inlägg ovan, trots att jag mestadels forskar utanför Stockholm
(är dock medlem i en stockholmsk släktforskarförening). Väntar med spänning på hur det går med Ingegerds Örby-fråga.
Beträffande telefonkataloger fick jag för ett eller ett par år sedan enbart Gula Sidorna. Kontaktade Eniro som sa att man i vissa områden enbart delade ut Gula Sidorna "på försök", eftersom efterfrågan på övriga delar minskat. Då jag protesterade mot detta förfarande lovade man att skicka ut återstående delar, vilket även skedde. Enligt min uppfattning har jag betalt för samtliga delar och därför ska naturligtvis samtliga delar levereras till kunden, d v s mig. Telefonkatalogen anser jag vara en backup, Internet fungerar inte alltid helt tillfredsställande och datorn kan ju lägga av. Men, även jag använder Eniro på Internet i nitton fall av tjugo.
Jag har precis kommit tillbaka från Kungliga Biblioteket. Fick åka hissen ner till mikrokortsläsesalen där telelfonkatalogerna också finns.
Eftersom personen jag sökte dog i januari 1944 kollade jag i 1943 års telefonkatalog för Stockholm men fann inte det jag sökte. Personen hette Knut Oskar Andersson, så jag sökte på efternamn och Knut, Oskar, K O, men fann ingenting. Då gick jag till yrkesregistret och sökte på byggmästare och fastighetsmäklare (chansade eftersom mannen ägde flera fastigheter i Örby), men det blev lika magert resultat där.
Jättebra att veta var katalogerna finns i alla fall. Det kan ju dyka upp någon annan som man vill leta efter på det sättet.

Jag tror att du borde nog ha sökt i någon annan katalog än stockholmsdelen. Jag är tämligen säker på att Örby vid denna tid hade egen telefonstation och ej var med i Stockholms riktnummerområde.

Vad jag menade i mitt förra inlägg var att Örby kan ha haft en egen avdelning längst bak i stockholmsdelen. Kollade du det? Hursomhelst ska jag försöka komma ihåg att titta i en annan källa i nästa vecka för att se om jag kan hjälpa dig med detta "mysterium".

Det är sååå bra med internet. Men vad gör man när man ska ta reda på ett telefonnummer till Vattenfall när strömmen gått? Jovisst det finns Eniro på 118 118 till hög kostnad. Det verkar som om man inte tänker längre än näsan räcker ibland. Under stormen Per annonserade man på radions P4 (som man ju ska lyssna på i kriser) att om lyssnarna ville veta något om vädret så skulle de gå in på www.sr.se. Tack för det - ingen el sedan 6 timmar, ingen telefonledning för ADSL - de drabbade kanske var mest intresserade av vädret och när det skulle sluta blåsa så man vågade sig ut för att hämta ved och kolla skadorna.
Chrissan
När man försöker ringa till Telia för att felanmäla deras bredband och fastnar i telefonkön blir man hela tiden påmind om att det går att felanmäla bredbandet på deras hemsida.
Det är givetvis just den information man vill ha.
Denna information är egentligen en direkt uppmaning att byta leverantör. Tyvärr finns bara en hit ut till mitt boende.
mvh/gurin

Ja, det finns ett antal exempel på ren dumhet och slentrianmässigt hänvisnade till internet. Jag har hört samma hänvisning när det gäller att skaffa abonnemang - varför skaffar man bonnemang om inte för att man inte har något?

Eller som min leverantör, som uppmuntrar att man felanmäler internet uppkopplingen via nätet. Men om jag inte kommer ut på nätet då???
Vad ska man ha som signatur tro?
#16 Tack för tipset, Tord! Jag kan ta en sväng till KB på lunchen i morgon. Nu vet jag ju vart jag ska gå direkt. Då ska jag titta i den tjocka Stockholmskatalogen igen. Jag tänkte inte på att förorterna kanske hade egna avdelningar i samma katalog som Stockholms innerstad.

# 20. Jag kom inte ut på internet, och då sa grabben på kundtjänst "Jag skickar en fil som jag tror löser problemet, vad har du för e-postadress?" 
Envishet och drömmar

#21 Jag har gjort ett nytt inlägg om detta i AF under "Var ligger platsen" i Stockholm.