Gammal bild från Skåne
Bifogad bild är tagen av Otto Larsson, Hovfotograf Swenssons Eftr. i Kristianstad. Någon gång efter 1905 - kanske på 10-talet. Motivet verkar vara taget i samband med kalkning av husvägg?
Bilden - papperskopia, hittad på vår hembygdsgård och inscannad av kollegan Hans Carlsson. Eftersom iFokus krymper bilden ligger en större variant här
Vad håller gubbarna i? Kan det vara, att eftersom man inte plockat ut hästen, som var så vanligt, så står man och håller i skakler osv i stället? Några verkar hålla i en dynggrep och andra spadar. (Jag har inte förstorat bilden)

Mycket fin bild, Alsterolle.
Helt säkert handlar det om kalkning, frågan är bara vad kalkade man?
Själv får jag känslan av att det handlar om rengöring, desinficering av stallar och uthus. Kalk användes förr som desinficeringmedel i stallar. Kanske har det varit någon form av boskapssjuka som härjat och man rengör utrymmena efteråt.
Om man tittar på personernas klädsel, verkar årstiden vara sen höst eller tidig vår, de är varmt klädda. Hus kalkade man först när faran för nattfrost var över - sen vår, tidig höst.

Tack för "gissningarna".
Jag har just skickat förfrågan till Kulturen i Lund. Kanske någon där vet!

Sen är bilden intressant ur ett annat perspektiv - den hierarktiska ordningen i bilden!
Längst till vänster gårdsägaren/arrendatorn. Därefter arbetsledaren med kalkpumpen. Sedan i fallande ordning de olika arbetarna/drängarna. Näst sist pigorna och några småpojkar, och allra sist, nederst på samhällsstegen - vad?
Gissar att det är utländsk arbetkraft, av utseendet att dömma. Mannen som bär det lilla barnet på armen, har typiska slaviska drag. Kanske är det "Galizier" som kom hit från Polen i början av 1900-talet, för att arbeta på de större godsen i Skåne.

Min mormor pratade om "Galizier" som kom och arbetade när hon var liten. Jag minns mest att hon pratade om att de låstes in i en lada på natten, tyckte det verkade otäkt.
Tror att hon inte gillade det heller utan att hon kom ihåg det för att hon var upprörd över hur de behandlades.

Vad ska man ha som signatur tro?

Visst blev de illa behandlade, men det fanns också ställen där de fick, med den tiden mått mätt, relativt bra behandling. På Vombs Södergård behandlades de ganska väl, vad jag har förstått av intervjuer med ättlingar till de galizier som kom dit runt 1910. En del gifte sig med svenskar och bildade familj.
Min barndomskamrat Sven hade en pappa som var barn till invandrade galizier, samt en mamma som kom hit efter andra världskriget.

#4 Jo, nog är bilden intressant ur många synpunkter. Pälskrage och ridbyxor, att par av dåtidens statussymboler.
Jag undrade först vad det var för krok som syns på bilden men det är ju slangen mellan sprutan på ryggen till det långa munstycket.
Jag är inte säker på att hur ansikten avbildas när kontrasten är så stor på en bild. Kanske ser mörkare ut än i verkligheten.
Det är väl en hel familj till höger - bredvid "samhällsstegen".

Ser ut till att vara man, hustru och tre barn. Sen kan man undra vad de två som står på virkeshögen har för "proveniens"!

christerm, tror du inte de två hör till samma familj, dvs en ytterligare son samt far/svärfar till föräldrarna?

#9 Var inne på samma fundering som du, Cheyenne!
Den här bilden har så mycket att berätta - kanske det finns, än idag, någon levande person som hade kunnat ge bilden liv och namn. En person som kunde berätta om de olika människornas livsöden.

Kan inte släppa bilden 
17 januari 1924 och 4 januari 1925 konstateras mul och klövsjukan i Skåne - kan bilden vara från detta tillfälle?

#3 Du kanske också ska försöka med Regionmuseet i Kristianstad!

#12 Tyvärr kunde jag inte öppna deras hemsida. Annars var dom först på mina tänkbara informationskällor.
Trevligt att en sådan bild ger upphov till så mycket funderingar. Skall se om det inte kan bli flera! Från andra delar av vårt avlånga land.

"avlånga land" - finns det mer land att utforska norr om Småländska höglandet?

Lite "moteld" får jag med anor i Västergötland och Medelpad komma med:
Vi har ju t.ex. en ursprungsbefolkning längst i norr som troligen fanns innan invandring söderifrån både av folk och tungrotsR. Som tur är fanns även folk norr om småländska höglandet som kunde ta vara på all malm och skog som har varit så viktigt för Sverige
.
Om jag försöker få pluspoäng från en skånepåg har hustrun anor i Skåne mer än 7 generationer tillbaka och svärfar kombinerade arbete på bondgård i Billesholm med enmans! gruvdrift i egen kolgruva under kriget.

OK - lägger mig ner och viftar med svansen 
Det där med enmans gruvdrift låter intressant. Låg gruvan i Billesholmstrakten och var den under jord eller som dagbrott?

Tack för länkarna Cheyenne. Intressant att läsa om bakgrunden till deras invandring - ytterligare ett litet kunskapspaket att utöka samlingen med!

Hur har det gått Alsterolle - har du fått något svar från Kulturen i Lund än?

#13 försök med att gå in på Kristianstad kommuns hemsida. tror där finns en länk eller kanske e-post adress till museet. Föreningen Gamla Kristianstad kanske kan hjälpa till. Gärds Härads Hembygdsförening.

#19 Nej tyvärr ingen respons därifrån.
#20 Sist jag försökte med Kristianstadmuséet krånglade deras WEB - skall försöka igen!
Det skulle vara kul att få reda på lite mera.