Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettövrigt
Läst 3315 ggr
ambi
0

Elvis eller Tommy?

De som är i min ålder minns säkert att man skulle antingen hålla på Elvis Presley eller Tommy Steele. Jag höll på den senare. De tuffa, raggarna och så, höll på Elvis.

Varför jag höll på Tommy Steele, var väl att han såg mindre farlig ut för en 13-åring. Han var ju inte precis snygg.

Jag minns en gång när jag och en kompis stötte på några granntjejer, som i förbifarten frågade om vi höll på Elvis eller Tommy. Vi sa Elvis, fast det var tvärtom. Vi ville väl inte framstå, som några hemvävda flickor inför dessa två tuffisar, med ljust läppstift, sotade ögon,  supersmala, nitade jeans och huckle med knuten på hakan.

AndersE
0

Det är före min tid…    ;-)

Jag har aldrig fäst någon större uppmärksamhet på någon av dem. Tommy Steele känns helt bortglömd. Elvis är väl odödlig, men har aldrig intresserat mig.

ambi
0

#1 Inte så konstigt! Det är ju 50 år sedan!!! Hu, man börjar ju fundera. Det är ju länge sedan, men det var så, att man skulle hålla på någon av dessa två rockkungar.

christerm
0

Elvis - men var för ung för att vara raggare, gick ju bara i tredje klass!

Minns att man hade stövelskaften nervikta och textade ELVIS med stora bokstäver på den nervikta sidan.

Monkey
0

Tommy förstås. Han såg ren och fräsh ut. till skillnad mot Elvis som jag tyckte var sliskig med sitt flottiga hår och sneda flin. Tommy blev skådespelare och är still going strong på scenerna i London. Elvis knarkade ihjäl sig.

blombuketten
0

Lite före min tid, även om jag kommer ihåg dem. Mest Elvis då. Men skulle jag välja så får det bli Elvis även om han inte är i min smak, När jag var un så låg det mer mellan Beatles och Rolling Stones.

#4. Förstår inte riktigt din kommentar där. Skulle Elvis ha knarkat ihjäl sig av den anledningen att han såg sliskig ut och hade flottigt hår? Det ser nästan ut som om du menar så när man läser det Flört.

ambi
0

#4 Flottigt hår? Det hade nog Tommy också. Ja alla killar från sju till sjuttio år (Brylcreme, ger stil åt alla killar från sju till sjuttio år!)

Jag tycker fortfarande att Elvis i unga år ser små-snuskig ut, i jämförelse i senare av livet. Som du säger hans sneda leende är/var inte något upphetsande. Däremot tycker jag att han hade en gudabenådad röst.

[SvenA]
0

Det fanns bara ett självklart val och det var Elvis  och båda använde Brylcreme vad jag minns och Elvis knarkade ej han vart lurad av läkare och andra at ta olika piller det var väl mest översten somlurade honom.

leja
0

Får mig att känna mig ung:) Var inte ens med i diskussionen om Roling Stones eller Beatels. De hör istället till min barndom, liksom den sena Elvis.

Vad ska man ha som signatur tro?

Ingegerd
0

Liksom Ambi och Monkey höll jag på Tommy Steele. Egentligen visste jag inte så mycket om någon av dem utan påverkades väl av klasskamrater (gick i 7:an tror jag).

blombuketten
0

Ja, Beatles och Rolling Stones tillhör min barndom också, fast jag är ju inte purung precis Glad. Det var min äldre bror som hade skivor med dem. Fast de höll ju på länge, ja, stenarna håller ju på än idag så även jag och mina kompisar lyssnade på dem. Min ungdoms idoler är snarare Deep Purple, Black Sabbath (då när Ozzy var med), Pink Floyd, Moody Blues och så Leonard Cohen m fl.

Håller nog med SvenA i det han skriver om Elvis och knark. På den tiden åts piller både här och där. Många artister fick, ofta av sin manager, olika typer av piller för att prestera mera osv. Helt otroligt. Dessutom ska man inte glömma att Elvis (så sägs det i alla fall) gick på bantningspiller och de pillrerna var inte att leka med. Fulla med anfetamin, hej och hå. Det var många som trillade dit p g a dessa bantningspiller, både artister och "vanligt" folk.

Roolaid
0

Jag var på Elvissidan. Fanns det inte något annat val som skulle göras, skinnjacka eller duffel?

swemah
0

Tänk då på oss som höll på Bill Healy, vi fick stryk oavsett vem vi mötte :-)

ambi
0

#12 Hette han inte Haley? Han med tjusalocken i pannan?

Monkey
0

Om jag hade fel om Elvis död ber jag om ursäkt, men det är vad jag alltid har hört. Beträffande Tommy så kan han knappast ha haft fett i håret med sin stora ostyriga kalufs, som alltid såg nytvättad ut. Och så såg han alltid så glad ut när han spelade. 

Jaså Roolaid, du hade skinnjacka. Det hade min man också. Själv hade jag duffel. Egentligen gillade jag Louis Armstrong bäst. Jag älskade hans diximusik och gick på hans konserter så snart han kom till Stockholm. Nu finns det ju CD-skivor med Ludde, men jag har tyvärr inte hittat någon med hans diximusik (gladjazz).

swemah
0

# Visst stavade jag fel

blombuketten
0

#14. Inget att be om ursäkt för. Jag tror det finns hur många olika historier som helst om Elvis. Frågan är nog bara hur han fick i sig knarket från början. Sen att han, i alla fall delvis, dog p g a för mycket knaprande är nog sant.

Duffel här med. En svart sådan. Till det hade man något som jag tror kallades snickardojjor på fosingarna. För att inte förglömma den jäääääättelånga halsduken.

Gnidde
0

Elvis eller Tommy var hugget som stucket. Gillade båda. Elvis var bäst att spela för granntanten tvärs över gatan på högsta volym med öppet fönster hu så arg hon blev :)( . Kul men kanske fånigt så här i efterhand;).

Hälsningar Gnidde.

ambi
0

När jag gick i skolan, så skulle vi få ta med oss skivor att lyssna till på Musiktimmen. Gretel hade med sig en Elvis-skiva. Vår lärare Göransson sa att skulle han och hon slå vad om vem, som fortfarande skulle vara populär efter ett visst antal år, Elvis eller Alice Babs? Nu är magister Göransson död för länge sedan, men så fel han hade, som trodde att Elvis bara skulle vara populär ett kort tag!

Roolaid
0

#14 Ja Monkey, jag skaffade en moppe när jag fyllt 15 och med det klimatet vi har Sverige så är det ju ett måste med något som är vindtätt och så många alternativ i den vägen fanns väll inte så det blev skinnjacka. Jag försöker tidsbestämma när allt detta inträffade. 57-58?

På tal om 1958, det är nu 50 år sedan Sverige och Brasilien spelade VM-final och brassarna vann sitt först guld. Jag läser i tidningarna här att det skall bli en jubileumsmatch mellan lagen i mars. Men i England??