Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: hembygd
Läst 2941 ggr
christerm
0

Vressels by och branden 1932

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte för några dagar sedan in en tavla som enligt uppgift ska förställa Vressels by i Skåne, innan branden 1932.

Tavlan tillhör väl i och för sig inte någon av de större konstverken, men är ändå intressant för mig eftersom dess proveniens ska vara från en grannby, någon kilometer bort.

Har mejlat ett par personer med kunskap om Vressel för att höra deras mening, om tavlan verkligen kan vara från byn. Det finns i dagens Vressel inte så mycket att jämföra med, eftersom stora delar av byn brann ner 1932 pga vådeld.

Nu till min fråga: Eftersom branden skedde så pass sent, borde den vara omskriven i de dagstidningar som hade sin utgivningsort i närheten. De tidningar jag känner till är Skånska Dagbladet, Sydsvenskan, Arbetet, Ystad Allehanda och Mellersta Skåne. Är det någon som känner till fler tidningar från trakten och den tidpunkten?  Dessutom - var kan man få tillgång till dessa tidningar från 1932?

AndersE
0

Tidningar tror jag finns på Universitetsbiblioteket i Lund.

svenne
0

De större länstidningarna brukar finnas mikrofilmade på stadsbiblioteken i (åtminstone) residensstäderna.

Ello
0

Brandkåren på orten har kanske uppgifter om branden, journaler, foto, tidningsurklipp. Hittade på min brandstation, i deras urklippsalbum uppgifter om branden 1953 då fars loge brann ner.

Ser fram emot vad du hittar!

christerm
0

Tack för upplysningarna.

Ska i första hand försöka ringa in lite mer exakt datum för branden. Har för mig att den finns omnämnd i Färs Härads historia av Gottfrid Björkelund. Sen blir det till att försöka få tag på traktens tidningar från den tiden. Återkommer!

christerm
0

Har fått svar från de två personer som har goda kunskaper om Vressel, men ingen av dem har säkert kunnat bekräfta att det verkligen är byn.

Hur som helst så har en av dem redan lagt ut bilden på sin hemsida och efterlyst mer information. Ni kan se den här, och om inget annat kan ni njuta av vackra bilder från trakten.

gurin
0

Som andra redan sagt. Tidningarna går att beställa till biblioteket. Enklast dock vid ett forskningsbibliotek som Lund. Man kan också beställa enskilda artiklar ur tidningar, men då måste man veta exakt vad man skall ha och från vilket datum.

mvh/gurin

christerm
0

#6  Har varit inne på Universitetsbibliotekets (Lund) hemsida och sett att de har tidningarna mikrofilmade där. Mikrofilmerna kan man tydligen få ut omedelbart i någon sorts självbetjäningssystem.

Hade faktiskt tänkt titta in idag, men fick förhinder. Ska se om det går på fredag, brinner av nyfikenhet.

Ett annat spår är att försöka identifiera konstnären och den vägen se hur långt man kan komma via eventuella anhöriga. Har lagt in en fråga på Antikprat, får se vart den bär hän!

christerm
0

Sommaren 1932 inleddes med en mycket varm och torr period.

Dagligen kunde man i de skånska tidningarna läsa om skogsbränder och gårdar som brunnit ner. Att elden kom lös var väl det värsta som kunde hända en varm, torr sommardag.

De gamla husens halm- och spåntak var torra och eldfängda efter flera veckors ihållande torka, så egentligen var det inte så märkligt det som skulle ske i Vressels by den 12 juli 1932.

Ystads Allehand beskriver i nästkommande dags tidning vad som egentligen hände!

Ello
0

Grattis till fyndet Christerm!

Hoppas det löser sej med tavlan också. Mycket vackra bilder på hemsidan du länkade till.  Tack för det! Får bli en tur neråt till våren

christerm
0

.. planera då in för ett besök i grannbyn, Björka, också - lite kaffe och kakor går det alltid att uppbringa :-)

I och med artikeln i Ystads Allehanda har det naturligtvis dykt upp lite fler trådar att nysta i:
- Färs och Frosta nya brandstodsbolag (var hittar man deras papper tro!)
- Svea (förmodar det också är ett försäkringbolag)
- Övedskloster (vet att de har ett gårdsarkiv som katalogiserades på 80-talet)

Sen har vi tidigare nämnt:
- Brandkårerna som hjälpte till med släckningsarbetet (har fått namnet på en person i Bjärsjölagård som kan tänkas veta en del)
- Polisen eller vad de kan ha hetat då (nog gjorde man väl en polisutredning i samband med branden?)

Nu gäller det att skynda på - snart är våren här och snart börjar spaden och hammaren att skälla - och då upphör det mesta pappersarbete!

AndersE
0

#10 Det kanske slutar med en artikel till Proveniens…

;-)

AndersE
0

#10 Det kanske slutar med en artikel till Proveniens…

;-)

christerm
0

#11,12 - i bästa fall, ja. Beror på vad som sitter i andra änden av ledtrådarna!

leja
0

För många år sen hade jag en kompis som forskade på Brandstodsbolagen, men kommer inte ihåg var han fick sina uppgifter ifrån. Tror det var något arkiv. Kan ha varit riksarkivet, men vet inte. Synd att jag har så dåligt minne. Tror tyvär att boken aldrig blev klar heller, eller så tappade vi kontakten innan.

Vad ska man ha som signatur tro?

christerm
0

Bifogade karta visar hur Vressel såg ut 1915 - 17 år före branden.

Har ringat in det hus i byn som jag antar undslapp branden. Hur huset ser ut idag kan ni se på Sven Häggs hemsida, överst till höger. Vinden kom ju från öster så det är rimligt att tänka sig att husen väster om detta brann ner.

Eftersom Övedskloster ägde de nerbrunna husen, kan ett besök i deras Gårdsarkiv vara värdefullt. Namnen på de som bodde i husen vet jag tack vara Ystads Allehandas notis den 13/7 1932. Och förmodligen förde Övedskloster rullor över de som bodde i husen.

#14 Ska kolla med riksarkivet, förmodar de har någon form av register ute på nätet så att man kan se vad för arkivalier de har.

AndersE
0

Ingen stor by…

gurin
0

Christerm

Här är ett bra ställe att söka på.Flört 

mvh/gurin

chrissan
0

En detaljerad (och då menar jag detaljerad) beskrivning av Övedsklosters brandförsäkring finns på Svar, sökbar databas Brandförsäkringar. Sök på Benämning: Övedskloster. Man kan också söka på Ort:Öved

christerm
0

#16 Har varit större förr, men gick väl samma öde till mötes som Vomb, båda byarna ägdes av Övedkloster och i början/mitten av 1800-talet sades arrendatorerna upp och jorden fördelades på ett färre antal gårdar (plattgårdar). Arrendebönderna fick ta anställning som jordbruksarbetare på Öved istället

#17 Tackar, ny för mig. Ska ta och botanisera runt på sidan.

christerm
0

#18 Nu börjar vi närma oss utkanten av mitt kunskapsområde - SVARGenerad

Måste jag vara medlem/prenumerera? Verkar vara så, vad kostar det i så fall?

AndersE
0

#20 Jag tror det finns olika abonnemang. Undrar om de inte har något "klippkort…

Länk

AndersE
0

Klippkort - 10x3 timmar - kostar 295:-

Engångssökning om tre timmar kostar 50:-

Vi är nog flera här som har abonnemang och kan hjälpa till att söka.

chrissan
0

Kostar: 50 kr/3tim, 295 kr för klippkort 10 ggr och 895 för ett år, 295 för kvartal. www.svar.ra.se

Jag vet inte om just Vressel är med, men man kan också söka på Ägare: Ramel och få fram en massa handlingar.

Det är riksarkivets databas för scannade handlingar + mikrokort. De har också en del sökbara databaser till höger på första sidan.

Du kan väl också ta hem mikrokort eller gå på landsarkivet och läsa församlingsboken för det aktuella årtalet. Där borde det stå vilka som bodde var.

AndersE
0

Det här finns

AndersE
0

…och…

chrissan
0

Det är lite töntigt skrivet på regsterutdragen, dessa handlingar finns direkt tillgängliga som scannade i databasen

christerm
0

Tack för tipsen chrissan och Anders.

När det gäller eventuella polisrapporter om brandorsak, har ni /någon en uppfattning var dessa kan finnas arkiverade någonstans?

chrissan
0

Kronolänsmannnen i Färs arkiv verkar bara finnas till 1917. Södra Färs polisdistrikt arkiv (är det rätt?) finns på LA i Lund.

Här har du Färs och Frosta härads brandstodsförening:

Färs och Frosta häraders brandstodsförenings arkiv

Referenskod

SE/LLA/30036

Omfång

22 Hyllmeter

Datering

1859

-

1936

1921

-

1933

(Huvudsaklig tid)

Villkor

Nej

Arkivinstitution

Landsarkivet i Lund (depå: Kalkstensvägen

christerm
0

Tusen tack chrissan för all information - ska ta en dag ledigt och bänka mig i Landarkivet.

Södra Färs polisdistrikt låter rimligt även om det förmodligen heter något helt annat idag. Ska höra med LA var efterföljande år finns

Färs och Frosta brandstodsförening är nog mitt nästa projekt, finns säkert en del information att få därifrån.