SVAR
Jag brukar då och då skaffa ett tre-timmarsabonnemang på SVAR då jag inte finner det värt med längre abonnemang. Detta pga att de inte skannat de kyrkoböcker jag vill åt.
MEN, när jag har ett tre-timmarsabonnemang brukar jag passa på att lägga min röst på en volym som inte är skannand ännu,
Nu har jag fått ett mail från SVAR som säger att den volym jag röstat på nu finns tillgänlig. Men vilken längd är det? Allt jag fått veta är att den heter
SE/RA/420401/01/H 1 AA (nr. 1410)

Det är SCB-utdraget Älvsborgs Län år 1904.
#1 Du hann före - Älvsborgs län är det ja!

Fick detta häromdagen från SVAR:
**Erbjudande
**Ditt abonnemang är snart slut och om du vill fortsätta som abonnent så erbjuder vi dig ett årsabonnemangspris för endast 895 SEK . Ordinarie pris 995 SEK.

Kollade just scb_Älvsborg födde 1901. Nästan 900 sidor och inte indexerat. Usch vad jobbigt att bläddra. T.o.m. med 3,5 MB lina.

Tack alla för svar.
Jag fick bläddra fram till sid 724 i längden för att finna min farmors födelse *drygt*

Finns det verkligen flera församlingar eller register än "demosocknen" Ervalla som är indexerade? Inte har jag sett något mer material som är indexerat, i alla fall, men jag kanske bara har haft otur.

Det är väl behändigt att detta material nu finns tillgängligt på nätet, bekvämt att kunna sitta hemma och bläddra.
En gång i världen var enda stället, där detta fanns, på SCB:s arkiv på Karlavägen i Stockholm. Detta innebar för mig en tågresa på ett par timmar till Kungliga huvudkommunen, t-bana til Karlaplan, och sedan promenad till "Garnisonen", varpå man fick ta en kölapp och vänta på att få ett forskarbord , för det brukade vara fullt tidigare än vad min resa tillät. Sedan man väntat på att någon skulle avlägsna sig, så fick man äntligen ett bord och kunde beställa in dagens luntor. Dessa är skrivna på dåligt papper, så vid dagens slut var man nedskräpad med små bitar papper, som trillat av från marginalerna, även om man försökte bläddra försiktigt.

Jag är fullt medveten om att vi nu har det så mycket lättare med släktforskning då den kan göras till stora delar hemma vid datorn till skillnad från några årtionden sen.
MEN om man nu som SVAR skannar/fotograferar av kyrkböcker eller avskrifter därav, varför inte indexera de i samma andetag?

En del födelseböcker är indexerade på årtal. Väntar fortfarande på hur Genline tänker göra med sitt i Halmstad lanserade GIDx-projekt med indexering ner till by-/torpnivå. Ingenting hörs.

Se där! vad trevligt!

SVAR ger alla möjligheten att idag läsa i Östergötlands Kyrkoböcker, det är fritt ända fram till midnatt.

Upptäckte idag att mantalslängderna, som var nästan omöjliga tidigare, var indexerade ned till socken-nivå.
Är jag helknäpp eller var har svar #15 tagit vägen? Det skulle ha inkommit 13:59 idag söndag, antar jag.

Det var i en total sinnesförvirring jag beklagade mig över att 100 år gamla böcker på SVAR var märkta med sekretess. Fann dock längderna under en annan volym på SVAR. Anders var snäll och raderade mitt onödiga gnäll

Aha, det var raderingar, som gjorts!

Är inte alla födelseböcker, vigselböcker och begravningsböcker inlagda på SCB- kort församlingsvis till 1920 ? Jag har alltid hittat dessa som jag letat efter endera på biblioteket eller i släktforskarnas hus i Leksand. Dessa kort kan ju också lånas eller köpas av SVAR.
Vi har t o m på vårt bibliotek SCB-kort från 1930, även folkbokföringen. En guldgruva värt, men tyvärr, Jag blir bara latare och latare, så det blir inte ofta jag åker dit. Nu är det väl inget speciellt jag söker, men om jag vill, så har jag den möjligheten. Synd att det inte finns med som utbud av det inscannade materialet. Varför?
Det finns SCB-kort för F/V/D att låna till 1937 (70 år) men pga av Riksarkivets policy för PUL får de bara lägga ut skannade personuppgifter 100 år tillbaka i tiden. SCB-utdragen kan numera därför finnas till 1907 (när de hinner med det, de var ju inte skannade alls före oktober 2007). Personligen skulle jag hellre se satsning på originalböckerna än på SCB-utdragen.
Riksarkivet har bett om ändring av PUL angeånde detta men det tillhör väl inte de största prioriteringarna i landets styre.

Svar/riksarkivet satsar på att scanna allt material fram till nutid. Mycket är redan scannat men ligger inte på nätet, delvis pga PuL. Det tråkiga är att man inte släpper in andra aktörer som t ex Arkiv Digital. Det skulle vara fullt möjligt, vem som än gör det, att bara ge tillgång till de delar som ligger "före" PuL även för böcker som går längre fram i tiden. Det gör man i Danmark och Norge. Jag sitter just och är frustrerad över en dödbok som går från 1895-1928, varför har man inte lagt ut den del som går fram tom 1907?

SCB-C, SCB-E och SCB-F finns församlingsvis sorterade och då borde inte länslistor användas eftersom det blir mycket svårare att leta i hela länet i stället för församlingen. Dessa är ju gjord från 1860 till och med 1920. Därefter finns inget annat än länslistor. Men det är naturligtvis mycket bättre med orginalböckerna som är mera korrekta. Men där finns ju ett problem att det i enstaka fall finns kompletteringar som kan vara gjorda långt efteråt t.ex. ändrade födelsedatum. Sekretessgränsen är därför mera osäkert.
Eftersom det finns ett register till vilket mikrokort en församling finns på så tycker jag inte det är så besvärligt att leta i länslistorna från 1921.
Men givetvis tycker jag det är bättre att man digitaliserar de originalböcker som inte har skannats efter 1895 än att man skannar samma årtal som SCB-utdrag… Digitaliseringsprojektet av kyrkböckerna är dock ett långtidsprojekt.

Jag kan inte riktigt förstå varför SVAR satsar på scanning av SCB-material från 1898 och framåt när man lika gärna kan lägga ut de scannade originalböckerna så långt sekretessen tillåter. Jag vet inte hur det ser ut på övriga landsarkiv men här på Värmlandsarkiv i Karlstad finns originalböckerna, både FB och ministeralböcker från 1895 och framåt tillgängliga, (scannade av SVAR), internt i datorerna för forskare, så långt sekretessen tillåter. Varför inte lägga ut det materialet istället för SCB-utdrag som saknar indexering m.m. och nästan är omöjliga att hitta i.
Till SCB-materialet på de gamla mikrofilmerna 1860-1895 fanns en "lathund", i vilken det beskrevs i vilken ordning kontrakten och församlingarna kom, men den stämmer inte alls i det nyare material som SVAR nu har lagt ut, men ordningen kanske är ändrad. Jag har gått igenom några årgångar och finner till min stora förvåning att inte ens församlingarna i samma kontrakt står tillsammans, utan det växlar mellan kontrakten och församlingar och som det ser ut just nu är materialet i mina ögon i stort sett oanändbart om man inte har obegränsat med tid. Jag har förgäves försökt hitta någon form av konsekvens eller systematik i ordningsföljden som socknarna kommer i men nu ger jag upp….

Orginalböckerna kan innehålla kanske 40 år och då anses inte något vara tillgängligt förrän hela volymen klarar sekretessgränsen. Men det är ju bättre SCB-korten läggs ut som finns sorterae på församlingar till 1920.

#27 Jovisst är det så att om en volym innehåller delar som omfattas av sekretessen så läggs inget av volymens innehåll ut, men nu var det ju inte det jag hade synpunkter på.
Nu kan jag inte säga att följande faktum är generellt på alla landsarkiv, för det vet jag inte, men åtminstone här är alla volymer som till fullo inte omfattas av sekretessen (70 år) scannade av SVAR, digitaliserade och finns sedan ett par år tillbaka tillgängliga på arkivets datorer i forskarsalen.
Det som då förvånar mej är att SVAR istället för att lägga ut redan befintligt scannade original ministreralböcker t.om. 1907 (PuL) församlingsvis, börjar kladda med att scanna motsvarande SCB-utdrag som dels inte är lika informativa som originalen, och dels är i stort sett omöjliga att navigera i.
Förklara det förfarandet, den som kan!