Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1128 ggr
vanessa
0

En guldgruva

För er som inte mött mig här tidigare, för det var länge sedan jag var här, så är jag en nybörjare med stora bokstäver. Har absolut ingen kunskap om detta.  

Idag har jag letat febrilt efter betyg. Och trillade över vissa delar av min svenska släkt. En guldgruva. Nu ligger det stolt framför mig.

Min svenska sida kommer från två delar i Sverige. Dels som torpare i Halland och som Solnabor i 08. Där marmorbrott, byggen av Valhallavägen stod på deras meritlista. Något jag har fotografier på, med de tjusiga kläderna och hattarna och stela ansiktena.

Tillbaka till guldgruvan. Det jag hittade var "Brukare och boende å Strättebo 1645-1975". Vilka som levde, föddes, dog där. Husförhörslängder, landbeskrivning1729, storskifte. Skifteshandlingar, kostnad för förflyttning av bostad, vilken sorts mark det var med mera. Intressanta saker som vad åkrarna hette. Tistelåker, Undantagsåker med mera.

Detta är dock en sammanfattning som farfarsbror gjorde. Så själva originaldokumenten har jag inte. Men det gör mig inget. Informationen är viktigare.

Denna skatt värmer min själ. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Gnidde
0

God morgon Vanessa. Det är väl bara att försöka leta efter origenaldokumenten och hoppas du hittar dom. Antingen hos den som författat artikeln eller hembygdsförreningen på orten i fråga LYCKA TILL :)) Flört

Hälsningar Gnidde.

leja
0

Kul att hitta sådana okument. Verkligen ett bra ställe att börja, de flesta släktforskare vill nämligen verifiera uppgifter genom att kolla själv i orginal dokumenten. Men de flesta av oss har inte några längre uppgifter utan börjar från noll. SÅ tur för dig  och grattis till skattfyndet.

Vad ska man ha som signatur tro?