Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1313 ggr
Ywwe
0

Namnet Kjersell

För många år sedan forskade jag om min morfars släkt. Hans farfars farfar hette  Lars Kjersell född 18/5 1782 i Nors socken, Värmland. Jag undrar om ursprunget till detta efternamn. Är det kommet från Valoner? Är det en och samma släkt för det med namnet Kjersell?

Jag har tänkt att börja släktforska igen så jag är lite nyfiken.
Ywonne

AndersE
0

Välkommen till Proveniens Ywonne! 

Jag förstår din nyfikenhet. Ovanliga namn tycker jag alltid skapar en nyfikenhet.

Jag har inget svar på din fråga, men undrar hur långt du själv lyckats följa namnet. Längre än till Lars?

zachs
0

Tittade på skoj i folkräkningen 1900, då fanns det 5 st med det efternamnet. Åtminstone ett par i Värmland

leja
0

Min anfader var född i Frändeforssocken 1792. Vi tror namnet var taget från stället han var född på, men har ännu inte lyckats kolla vilket det var. Han hade en son och en dotter, minst. Mer vet jag inte om honom, hans son hade tre söner, var av den äldsta född 1845 var fältjägare i Värmland, några år.

Du kan läsa mer om det under min rubrik här i proviniens. Men jag har även undrat över hur vanligt namnet var. Har även tillfälligt vis hittat en på 1700-talet bosatt i Uppsala. Så jag tror inte dessa var släkt på något vis. Men det vore kul om det var så.

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
0

#3 Menar du att Lars Kjersell var din anfader också?

leja
0

Nej det var han inte. Men det är inte så långt mellan Frändefors i södra Dalsland och Värmland. Så det jag funderar på är att namnet Kjersell, som är ganska ovanligt, förekommer på tre skilda ställen vid ungefär samma tid ? Finns det en koppling eller är det ren slump?

AndersE
0

#5 Aha, du har alltså en anfader som heter Kjersell!

(Mitt eget efternamn (Ellerstrand) fanns också hos en annan släkt, men jag tror att respektive "startperson" träffats.)

leja
0

Ja, jag har en anfader som heter Kjersell, dessutom var det min morfarsfars namn, som han bytte till Lindgren(hans mors namn som ogift). Av för oss okänd anledning.