Spannmålsgåta 2
Vad är det som ser ut som ett handtag till vänster i den första bilden?
Tom
#3 Tom, det är locket. Ihåligt så att själva vågen kan stickas i.
Det kanske är bildens vinkel som gör att proportionerna ser konstiga ut. Men det ser ut som att behållaren och locket skulle vara mycket längre än själva mätstickan.
Kan du sätta ihop delarna (stänga locket) så att jag får se hur det ser ut?
Tom
De gånger jag sett föremål som dessa, har äldre personer kallat åtminstone bägaren för "säamått". Förmodligen användes sakerna att bestämma t ex fuktigheten i säden, vilket ju är av högsta vikt för köparen, så att vederbörande inte betalar för vattnet(fuktigheten) i säden.
#5 Den passar bra. Jag hoppas bilden förklarar…
#6 Tack Bengt. Jag har också fått förklaringen att denna eller den andra (båda?) haft någon sådan funktion.
En hypotes kan ju vara att bägaren ska fyllas med säd och vägas och att vikten är beroende av fukthalten. Skalan skulle ju då kunna motsvara något liknande "fukt per ton säd" eller något.
Fast det jag skrev nu är bara teori, utan faktabakgrund.
Den ser väldigt välgjord och avancerad ut för att vara en sådan enkel sak som att mäta fuktighet i säd. Men det vore så typiskt 'förritiden'.
Tom
Min farfar hade sitt företag från slutet av 1920-talet. Jag vet inte när de är tillverkade - det kan ha varit innan dess.
Jag gissar att de varit "precisionsinstrument"?

Hej!
Kan vara ett hektolitermått. Man använde det på så vis att man fyllde en bestämd mängd säd i röret, släppte tyngden ner på säden som packades ihop och sedan hängdes allt på vågen.
Om jag har förstått det rätt så går man efter en bestämd måttsats. (te.x 800kg Vete = 100L = 1 HL.) sedan kunde dom beräkna hur stor vikt sädeslasset hade.
De hade ett sådant på lantmännen där man lämna säd förr i tiden.
#10 Tack, så kan den ha använts.

Det är en vattenhaltsmätare och normalt fanns också en brännare till för att få säden maximalt torkad. Sedan omräknades densitetren mot den maximala vid extremt torr säd. Alternativ om det fanns tabeller för de olika sädesslagen. Det är ju inte bara beroende av sädesslag utan också sortberoende. Havren är ju lättast och rågen tyngst i förhållande till hektolitern. Man mätte densiteten på säden och fick fram vattenhalten och priset var beroende på vattenhalten. Det gav också upplysning om säden måste torkas eller om den klarade sig otorkad utan att riskera att mögla.
#12 Tack för den informationen.
Företaget - Spannmål & trä - tror jag utvecklades från hududsakligen spannmålshandel till ren trävaruhandel.
Är det någon som vet, eller vågar gissa när föremålen kan vara tillverkade?

Jag har för mig att de fanns att köpa på 1910- och 1920-talet.