Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 180 ggr
Johnny
2026-03-04 10:14
3

Släktforskning –

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det skymmer i horisonten…

Jag märker att det börjar bli lite svårare att hålla reda på allt, släktforskningen känns mer komplicerad och mitt närminne sviker mig lite grann.
Åldern har ju sina sidor.

När jag städade eller gick igenom några mappar hittade jag en massa saker som jag tänkt ta tag i senare.
Man tänker ju alltid “det gör jag imorgon”, eller hur? Precis som Alfons Åberg!
Det är ju så lätt att skjuta upp saker, men ibland blir det ju inte av alls.

Jag har en särskild avdelning för just sånt – “att ta tag i lite senare”.

Så, ni som är så duktiga på släktforskning, vad tror ni om det här?
Jag tog en bild, men jag skulle ju såklart ha tagit med mer information, som jag brukade göra förr.

Då var jag bara upptagen med något annat som jag tyckte var viktigare just då.
Ida Sophia Nyberg kanske är en nära släkting som jag då letade efter, men som jag glömde bort i all stress.
Hennes son Ture döptes, var tilldrog sig detta?

Stort tack på förhand, för eventuell hjälp!

Johnny

Carmarino
2026-03-04 10:25
3

#0: Svårt att läsa, men det ser ut som 6 Deal Place. Det finns en sådan adress i Amsterdam, NY 12010 (https://www.google.com/search?q=6+Deal+Place&oq=6+Deal+Place&gs_lcrp=EgRlZGdlKgYIABBFGDkyBggAEEUYOagCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8)

Om du inte redan har tittat här, så kan jag tipsa om denna sida med svenska tidningar i USA. De skriver ofta om små vardagliga saker, så har man tur kan man hitta riktigt bra information där. Det händer också rätt ofta att de skriver nyheter från Sverige, och då många gånger om släktingar i "det gamla landet".

https://newspapers3.mnhs.org/jsp/browse.jsp

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2026-03-04 10:27 av Carmarino
Johnny
2026-03-04 15:59
2

#1: Tack för tipset, får se hur det blir framöver med forskandet. Det mesta bleknar i takt med att åren går… vad är viktigt, vad är roligt?

Carmarino
2026-03-04 17:15
1

#2: Börja med det som är roligt. Då är det lättare att komma igång.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Johnny
2026-03-05 08:55
1

#3: Vi får se hur det går med det, sommar, sol och ljusa, magiska sommarkvällar.
Med ett litet glas A H Riise tror jag att kvällarna vinner.

Tack ändå för tipset!