Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettersläktforskningamerikaforskningalltförsverige
Läst 212 ggr
Carmarino
3

Allt för Sverige 2025

Den 20 oktober börjar årets säsong av Allt för Sverige. Får kanske kolla första avsnittet och se om jag kanske är släkt med Maybeth. Har ju en del anor från Bjärehalvön. 😊

https://www.rotter.se/senaste-nytt/4482-ny-sasong-av-allt-for-sverige-tio-nya-svenskamerikaner-jagar-sina-rotter

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund. Gratis databaser, artiklar, guider och nyheter för släktforskare.
Vixxen
1

Spännande!

johan
2

Ett av mina absoluta favorit -program på SVT.

Kul med Bjäre. Min mamma är därifrån och jag och min syster har kvar huset som vår mormor och morfar byggde tidigt 40-tal.

Och ett bostadsområde i Torekov är på sätt och vis döpt efter min mammas morfar. Området heter Morfars trädgård, och mycket riktigt så hade han en fruktodling på platsen där det nu är bostäder.

Mvh // Johan

Fornöga
1

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

I höst återvänder ”Allt för Sverige” till SVT. Tio svensk-amerikaner har rest över Atlanten för att upptäcka sina rötter – och tävla om att få träffa sin svens
Vixxen
3

Spännande med en ny omgång!

Fornöga
2

I morgon är det åter högtidsstund för programmets vänner.

Ser i ett programblad (Aftonbladet) att Anders Lundin utlovar "mindre utflippade deltagare" den här gången än i vissa tidigare ¨årgångar.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Vykortsvackra Bjärehalvön välkomnar tio svenskamerikaner som anländer med båt till Torekov. Här får de lära sig allt om Bjärehalvöns mest berömda knöl - potatisen. Det blir morgondopp och svenskt fika med sång hos Hasse Andersson. För Maybeth väntar dessutom flera känslosamma överraskningar när hon får veta mer om sin släkthistoria. Programledare: Anders Lundin. Del 1 av 8.
  • Redigerat 2025-10-19 09:17 av Fornöga
Carmarino
1

Nu har jag sett första avsnittet. Tyckte de lurades lite, för jag fick uppfattningen att Maybeths anor kom från Bjäre, men det gjorde de inte alls. De kom från nordöstra Skåne. Har bara en ana därifrån, men han flyttade å andra sidan till Bjäre. Han kom dock inte från samma trakt som Maybeths anor.

Lite intressant att så många av deltagarna - 8 av 10 - har kvar sina svenska efternamn. Vissa dock med lite "modifieringar".

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Carmarino
1

Hann precis kolla färdigt serien innan den försvann från SVT Play (den fanns där ovanligt kort tid den här gången). Vinnaren var inte min favorit, men han lyckades ju ta sig till final genom att en annan deltagare "offrade sin plats" för honom. Så bra jobbat i alla fall.