Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 1779 ggr
blombuketten
0

Johanna Maria Johansdotter, Åmål

Sitter här med en svår text att tyda. Jag klarar det inte men har fått lite hjälp av Kina. Det här är vad hon fått fram hitills,

Sitta på straffängelset i(å?) Kumla? t. 1871. för barnamord.

Barnen/t […] få hjälp [..] och […] flyttning till La[ndet?) av stadens fattigvård".

Undrar om någon kan se något mer? Har även lagt in denna fråga på AF.

GID 659.25.28000 Hfl 1961-1965 Åmåls lfs s.315 AI:13 och även på GID 1964.39.63900 Hfl 1861-1965 Åmål sf s.198 AI:16.

ChristinaSylejmani
0

Kumla står det nog inte, Nygård kanske? Det var ingen lätt text, det här.

chrissan
0

Den första anteckningen (AD-online): 

anklagad och genom egen bekännelse förvunnen att genom arsenik hafva avdagatagit dottren Anna 20/7 1864 häktad den 31/7 ?.

sedan:

Skrifven i staden (?) ???hennes son Anders Gustaf njuter ? där håll af stadens fattigvård

I AI:16

Tjenar i år på Nygård hos Eriksson. sitter på straffängelset i Norrmalm till 1871 för barnamord.

Barnet uppfostras fortfarande och klart med flyttning till landet af stadens fattigvård.

chrissan
0

Johanna Maria ankom till Norrmalm 1/6 1865. Hon kan inte skriva men läser innantill godkänt och förstår försvarligt. Hon är dömd till 6 år för barnamord jmf Kungl Maj:ts utslag af den 9 dennes (hon fick alltså nåd från dödsdomen antar jag).

Hon var hemma till 19 års ålder, därefter tjänade hon. Nattvard 1a gången i Ny socken vid 15 års ålder sista i Åmål 1863. Föräldrarna är döda, de hette torparen Johan Andersson och Christina Petersdotter.

1/6 1867 transporteras hon till arbetsfängelset i Göteborg.

Detta från kyrkobok Norrmalms centralfängelse, uppslag 126 (fånge 59, 1865)

Se även artikeln Barnamord här på Proveniens, min ana satt på Norrmalm också.

blombuketten
0

Men Chrissan då, du är ju helt suverän. Tack så mycket för den fina hjälpen, nu blev jag jätteglad Skrattande. Vad du kan.

Tack Kina för den första tydningen av texten. Jag klarade inte av den alls.

chrissan
0

Det finns säkert en hel del intressanta rättegångsreferat från tingsrätt och hovrätt (dödsdomar gick alltid till hovrätten), samt nådeansökan med kungens underskrift att få fram i arkiven. Brottet och den anklagade brukar beskrivas noggrannt.

blombuketten
0

#5. Ja, då ska jag ta fram detta. Spännande attfå henne beskriven. Jag tittade i Stockholms stadsarkiv för ett tag seda, och fick då fram Anders Gustaf Rost f.1856 (hennes son). Han flyttade tydligen till Stockholm och bodde på Kungsholmen. Det står några antecknigar från kriminalregistret på honom också, så han hittade väl på något tok förstås. Han är ju född u ä, men fadern uppges vara en Jan Petter Rost och Rostarna i Åmål och Edsleskog härstammar jag från.

Nu är jag bara så glad.

chrissan
0

Han var på Tjurkö, en kronoarbetsanstalt. Dit kom man mest om man var utan laga försvar, dvs inte hade anställning. Men en del mindre bovar kom dit också. Klassisk stenbrottsverksamhet i fotbojor. Tyvärr finns inte handlingarna filmade.

Han försvinner tydligen i slutet av 1890-talet. Står som efterförd och avförs 1956, det år han skulle fyllt 100. Det gör man med obefintliga.

Men: Kan inte detta vara han (det finns fler Anders Rost)

Efternamn:   ROST
Förnamn:     ANDERS GUSTAF
Ålder:       33            Kön: M
Född: 1856/1857
Församling:  TJURKÖ    Län: K
Titel/Anm:   ARBETARE
Utresehamn:  MALMÖ
Utvandrdag:  1890 11 13
Destination: BOSTON
Medåkande:   NEJ
Källkod:     1890:3826:2128

Det verkar som han rymde. Kolla GID 1452.42.9600

2 dec 1890 kommer han till New York med Anchoria. Han står visserligen som inkommen till förs i Stockholm 1892, men det kan vara fel. Hittar honom inte mer i USA.

ambi
0

Visst blir man bestört, när man läser om detta och andra barnamord. Hur lätt skulle det ha varit förr att ensam ta hand om små barn och dessutom inte ha hjälp av föräldrar eller andra släktingar. Man kan förstå kvinnans drastiska beslut att utföra dessa handlingar. Sedan blir man så arg, för det finns ju en far i bakgrunden, som inte behövde ta något ansvar. Även en frånvarande far var på sätt och vis skyldig till sådana här barnamod eller till ev om kvinnan begick självmord.

chrissan
0

Jag läste just i natt en artikel om "horsbrott" i 1600-talets Sverige. De bestraffades ju hårt. Men det intressanta var att man la mycket energi på att hitta fadern och ställa honom till svars. I början var det bara mannen som straffades. Men det hela ledde i alla fall till att man mycket ofta utdömde underhåll, antingen i form av delad vårdnad (just det!) eller i form av pengar. Sedan blev det sämre och den lag som kom i slutet av 1700-talet om att föräldrarna hade rätt att vara anonyma för att förhindra barnamord ledde till att nästan alla oä barn helt blev moderns ansvar och fadern kunde gömma sig och inte ta sitt ansvar.

blombuketten
0

Chrissan, du är otroligt duktig på att hitta olika ting. Jo, nog verkar detta vara rätt Anders Gustaf. Han stack alltså till Amerika. Ja, det kan man ju tänka sig rimligt med tanke på det liv han haft. Kan inte varit kul uppväxt för hans del.

Tack för denna information också. Tänk ändå, igår satt jag och visste nästan ingenting om denne Anders Gustaf och hans mamma, och nu, tack vare dig Chrissan så vet jag ju en hel del Glad.

Intressant det du skriver om 1600-talet. Det verkar ju som om kvinnan överhuvudtaget hade en mer rätt långt tillbaka, än vad de fick under 1700- och 1800-talet.

chrissan
0

Jo, kvinnan hade på sitt sätt en bättre ställning då. Innan 1600-talet så hette det mökränkning och förövaren (mannen) betalade skadestånd till kvinnans familj. Han ansågs ensam skyldig. Men det var ju lite ägande av kvinnan inblandat. En intressant uppsats var det att läsa. finns i: Jämmerdal och fröjdesal, kvinnor i stormaktstidens Sverige. Redaktör Eva Österberg.

chrissan
0

PS Vad hände med Johanna Maria?

Anders bör man kunna hitta en del om i sockenprotokollen.

blombuketten
0

Jag har hunnit följa Johanna Maria fram till 1890. Hon kommer till Rådande, Edsleskog där hon arbetar som piga. Vad jag kan se så kommer hon dit strax efter frigivningen och blir kvar där som piga hos två bröder Efraimsson. Mer vet jag inte än.