Adolf Christian, Eknö, Björskog.

Hallå där!
Jag får det till"_Wester Eknö"
_Du har hela familjen på sid 65 i HL A1:14, 1853-1861.
(Gid 2332.15.37300)
Hälsningar
svenne

Hej Svenne och god fortsättning på det nya året!
Ja, då var jag inte helt ute och cyklade ändå.
Tack för hjälpen!
Mvh,
Kina.

Svenne, du är en pärla!
Det var ju en bättre bild än den från Genline.

Tack för Hfl! Modern, Ulrika (här kallad Ulla) kommer från en smedsläkt i Hällestad, Östergötland.

Vad hette modern som ogift? Vid första anblicken tycker man att det står "Wattenström". Har iofs inte kollat vidare utanför denna HL, men Du kanske vet? Ovanligt namn, men tydligen fanns en släkt med detta namn.
Intressant!

Modern, Ulrika, hette Wattenström som ogift. Hon föddes 1828-11-22 (ser att det står den 23/11 i HFL men enl. födelseboken är hon född den 22/11) i Sonstorp, Hällestad, Östergötland som dotter till Kristian (Christian) Wattenström, född 1791-06-20, Sonstorps bruk, Hällestad och hans hustru Katarina Karlsdotter. Ulrika dör 1888-12-22 i Norra Kungsladugården, Kungs-Barkarö, Västmanlands län. De får bland annat min farfars far Gustaf Adolf, född 1867.

Det är alltid kul med ovanliga smed- och soldatnamn!

Kina, så får du ju inte glömma Cochois, som både du och jag stammar från. Fast de är ju vallonsläkt och kolare. (Bara en parantes)
.

#9. Jo, jag tycker också det är kul med ovanliga smed- och soldatnamn. Jag har ju en dragon(kavarellist), Åke Rinaldo, (sonnamn Nilsson) och det är ju lite annorlunda än alla son/dotternamn som man annars har i släkten.

Blombuketten, hur skall jag kunna glömma Cochois? Jag kommer ihåg när jag upptäckte att du och jag härstammar från dem.
På tal om meder och att ha smedsläkt "i blodet" så att säga, kanske därför jag var bättre i trä- och metallslöjd i skolan än i textilslöjd?
Och jag som ÄLSKAR att virka…!

Jag stötte en gång på ( i en gammal kyrkobok) en indelt soldat (dock inte en släkting) som innehade namnet "Andersson Mozart", han måste ju ha haft ett kulturellt intresse trots sitt simpla ursprung, eller också var det väl någon sofistikerad officer på kompaniet som gav honom namnet "Mozart", jag tror dock först och främst på det senare alternativet 

Mozart……kul att få ett sånt soldatnamn. Det ligger ju en viss finess i ett sådant namn
. Min smedsläkt hette Scholl som var en tysk smed som kom till Sverige. Soldatnamnen är Rost och Ros och Roos heter jag ju än idag. Rost var anfadern och en av hans barnbarn fick soldatnamnet Ros, min farfarsfarfar. Rost var en tysk soldat som hamnade i Dalsland och gifte sig och därav sitter jag här idag
.

"Andersson Mozart" var ju lite annorlunda men samtidigt lite småkäckt… Jag gillar lite ovanliga namn och när man stöter på det i sin släktforskning så är det enbart roligt. Som Wattenström hade jag inte hört innan jag började forska och inte Svalstedt heller.

#15. Rinaldo tillhör väl inte heller de vanligaste namnen. Den enda Rinaldo jag hört talas om tidigare var en häst…….från en bok
.

Ja, varför skall inte en häst kunna heta Rinaldo?
Nej, tror inte att Rinaldo tillhör de vanligare namnen. Rinaldo kan ju säkert vara både ett för- och efternamn.

Även jag har en Rinaldo bland anorna (ingift)- det var inte så ovanligt namn som man kan tro. Han var kusk. Men man hajar till första gången.

#18. Ja, man reagerar på namnet för det låter så udda.

Ja, jag reagerar nog på namnet Rinaldo fortfarande men det är kanske för att man vet att man har en i släkten. Min Rinaldo var ju Dragonkavarellist och han var faktiskt tio år yngre än sin fru (han var född 1796 och hans fru var född 1786).