Mynt och myntsamlingar
I helgen bjöds en unik dansk myntsamling ut och den inbringade 14.820.900 euro. Dyrast blev ett Guldmynt från 1496 som gick för cirka 8,9 millioner DKR till en dansk köpare.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-09-14-dansk-moentauktion-indbringer-trecifret-millionbeloeb
Väljer en neutral rubrik ifall någon senare önskar skriva om något annat inom ämneskategorin. (Hittar ingen etikett för mynt.)
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#0: Synd att den ska skingras nu. Fast det lär väl ändå inte finnas något museum som hade haft råd att köpa hela.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1 Och knappast skulle väl något museum våga ta emot de värdefullaste mynten för deponering heller, med tanke på försäkringar etc. (Dessutom blir det nog lätt intressekonflikter, som med den svenska rymdstenen och dess utlåning till museum.)
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#2: Säkerligen är det så.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Haha, och jag stoltserar med mitt minnesmynt sen Blåvitt vann UEFA-cupen 1982. 😄 💙🤍💙
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#4 Var rädd om det- det är guld värt! 😊
#5: "Tala är silver, Blåvitt är guld!"
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Mer om numismatik så här i början av tråden.
Jag är själv inte myntsamlare, men det kanske finns någon annan som kan svara på eventuella frågor som kan tänkas dyka upp i ämnet?
#7: Har visserligen en hel del gamla mynt liggande här hemma, men det är sådana som "blivit kvar" när de slutat gälla. Tror att några av dem kan komma från avlidna släktingar, även om de inte är arv utan bara att jag hittade dem när vi gick igenom sakerna efter dem. Ingen annan ville ha dem, så jag tog dem. Det är mest valörer under en krona nämligen. Tror inte de är värda särskilt mycket, för de är inte tillräcklig gamla, eller unika. 😊
#8: Gör en egen skatt av dem. Gräv ner dem i trädgården och låt någon hitta dem om femhundra år. 🙂
#9: Om det är mig du menar så har jag ingen egen trädgård att gräva ner dem i. 😊
#9 Gissar att den tidens arkeologer kommer att säga att skatten grävdes ner av någon i rädsla för att ryssen skulle komma. 😉
#11: Ja, många av dem är från 60- och 70-talen (har jag för mig), och det var väl ryss-skräck på den tiden också. 😊