Antikvariat på nätet
Jag har själv köpt på mig en hel del böcker genom åren - böcker med anknytning till min släktforskning…
Visst är det kul att gå in på antikvariat, men samtidigt är nätantikvariat väldigt bekvämt och effektivt. Jag hittade en fin sida med lista på antikvariat med hemsidor.
God fortsättning på Året, Anders!
Jag själv sökte böcker på ett antikvariat i min stad, som finns på nätet och hittade titlar, som jag skrev upp på min önskelista för julen. Dessutom känner jag ägaren, så han gav min man tips på en bok, som han trodde jag skulle gilla.
Bokhandeln heter MINGUS och där kan man köpa böcker via nätet. Eftersom jag är intresserade av främst böcker från Ångermanland och Västerbotten, så letar jag på de orden. Han säljer dessutom skivor, mest jazz tror jag.

Många gånger är det svårt att köpa böcker på nätet om man inte verkligen vet vad boken innehåller. Nya böcker har ofta en mycket kortfattad beskrivning om innehållet, men anikvariskt är det ofta bara titel och författare och möjligen antalet sidor och skick. När jag letar böcker vet jag sällan vad jag letar efter utan jag vill bläddra för att se vad den är skriven i för nivå.
Jo, det är sant. Det är som att köpa grisen i säcken. Många böcker kan man ju låna på bibblan först och se om det är något man vill ha i bokhyllan. Tyvärr, så var två av de tre böcker jag fick i julklapp, bara mer slit och läs-böcker. Den bok som försäljaren rekommenderade till min man och att han trodde jag ville ha, det var också just en sådan bok jag kommer att ha nytta av.

Men på nätet letar man mest efter böcker man vill ha, men som är svåra att hitta. Andra böcker vill man helst se och bläddra i, tycker jag. Min vännina brukar gå till bokhandeln och titta på nya böcker, sen går hon hem och beställer på nätet.
Själv försöker jag handla så få böcker som möjligt, p.g.a. överfulla hyllor. Men vissa böcker kan man inte motstå.
Vad ska man ha som signatur tro?
#2 Visst kan det vara så. Oftast har jag läst om en bok, eller sett den på biblioteket för att sedan söka den på nätantikvariat.
Andra exempel är ju när jag upptäckte en släkting som skrivit böcker på 1800-talet. Jag ville gärna ha ett exemplar och köpte gladeligen osett.

Istället för att springa omkring i 20 olika antikvariat i Stockholm kan jag sitta hemma och söka efter böcker som kanske intresserar mig. Alla antikvariat har inte en webshop men lägger ut sina titlar på antikvariat.net så att jag vet vilket antikvariat jag ska gå till. En fördel om man bor i Stockholm med många antikvariat.