Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketter: släktforskningdigitaliseringarkivsläktforskningstjänster
Läst 104 ggr
Carmarino
1

AI-transkribering av arkivhandlingar

På Rötter-Bloggen skriver Eva Johansson:

Igår blev jag intervjuad av en student från Göteborgs Universitet om hur vi släktforskare använder arkiven. Det var inte bara allmänna frågor utan även om hur jag ser på AI-transkribering av handskrivna texter i arkivhandlingar. Naturligtivis är det intressant att få ge sina synpunkter som släktforskare i sådana här ämnen. Vi släktforskare är kanske de största arkivanvändarna, sett till mängden handlingar/volymer vi använder, även om mycket annan arkivforskning också pågår.

Vi talade bl a om det projekt som pågår på Göteborgs universitet som innebär att polisrapporter från 1868–1902 transkriberas med hjälp av AI. Om jag fattat rätt går det till så att dataprogrammet som gör transkriberingen tränas att läsa handskriven text, för att så småningom kunna läsa med stor Tillförlitlighet?. Träningen sker med hjälp av handpåläggning, alltså manuell rättning, tills programmet lärt sig känna igen varje bokstav i dess olika variationer. Så har jag uppfattat projektet.

https://www.rotter.se/blog/entry/ai-transkribering-av-arkivhandlingar

Riksarkivets information om projektet:

Nu tillgängliggörs arkivmaterial inom Riksarkivet med hjälp av tekniker för automatiserad handskriftstolkning, även kallat Handwritten Text Recognition (HTR), på svenska: Automatiserad handskriftstolkning.

Från och med 2022 pågår projektet "Transkriberingsnod Sverige: maskintolkning och medborgarforskning kombinerade". Projektet är ett samarbete Riksarkivet och Göteborgs universitet – Arenor för samverkan via medborgarforskning (ARCS) med finansiering från Riksantikvarieämbetet. Med hjälp av Sveriges Släktforskarförbund har volontärer engagerats för att transkribera och skapa ny HTR-modeller. Tack vare deras arbete kommer fler arkivmaterial under 2022/23 att tillgängliggöras som fulltext.

https://sok.riksarkivet.se/om-soktjansten?infosida=htr

Fulltextsök:
Söksidan (demo) finns på: https://transkribus.eu/r/archives-sweden/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Riksarkivet bevarar vårt gemensamma minne.Vi värnar rätten till demokratisk insyn och den enskildes rättssäkerhet samt skapar vägar till kunskap om vår framtid och vårt förflutna.Arkiv, riksarkivet, krigsarkivet, Svensk arkivinformation, mediakonverteringscentrum, mkc, digitalisering, digitalisera, skanning, svensk museitjänst, smt, landsarkivet i Göteborg, landsarkivet i Härnösand, landsarkivet i Lund, landsarkivet i Uppsala, landsarkivet i Vadstena, landsarkivet i Visby, landsarkivet i Östersund, Värmlandsarkiv, Riksarkivet, heraldik *, heraldisk *, heraldiska vapen, heraldiska symboler, heraldiska nämnden, landskapsvapen, landskapssymboler, riksvapnet, sveriges flagga, svenska flaggan, diplomatarium, släktforskning, släktforska
Niklas
0

Intressant. Det har jag önskat fanns många gånger när jag läst framför allt handskrivna kyrktexter från 1600-talet.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
0

#1: Jag också. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

svenake
0

Jag tycker att det låter lite som OCR fungerar? Fast man förenklat några steg?

Carmarino
0

#3: Nja, jag tror inte OCR är särskilt bra på att tolka gammal handskriven text. Åtminstone inte på svenska.

https://learn.microsoft.com/sv-se/azure/ai-services/computer-vision/overview-ocr

Lär dig hur OCR-tjänsterna (optisk teckenläsning) extraherar utskrift och handskriven text från bilder och dokument på globala språk.
svenake
0

#4: Nej, jag menar inte att OCR kan tolka handskriven text. I bästa fall kan man hjälpa OCR att känna igen enskilda bokstäver. Och då är det naturligtvis jag som fungerar som en sorts AI. :)

Jag har gjort det med "franska handskrivna serietextbubblor" som jag sedan lät Google translate översätta till svenska, som jag sedan redigerat till begriplig svenska. Många steg, som jag själv måste göra.
Och jag kan absolut inte franska (eller medeltidslatin). Men det var kul att testa. :)

Carmarino
0

#5: Ja, då verkar det vara ungefär samma sak, oavsett om det heter OCR eller AI. Bägge måste lära sig tolka texten och det måste finnas människor som lär dem det.

svenake
1

Det var jobbigt och oerhört tidskrävande (men kul). Det är bra om AI tar över sådant! :)

Den franska seriehäftet handlade om när Rollo blev hertig av Normandie år 911.

Carmarino
0

#7: Kan tänka mig att det inte var det lättaste att tolka. 😊