Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterkulturtradition
Läst 2961 ggr
ambi
0

Bondepraktikan

Min mamma skriver i sin dagbok den 1 maj 1939 att;

Den kommande sommaren blir blåsig och regnig. Vinden håller sig mellan syd och nordväst.

Det står ingenstans, vilka tecken hon gått efter. Jag vet att jag har Bondepraktikan någonstans, men hittar den inte just nu. Är det någon, som har den och kan läsa vad det står om 1 maj?

Arne Johnsson
0

Ambi.
År 1753 Försvann 11 dagar.
Dagarna mellan 17/2 och 1/3 togs bort.
Någon omarbetad bondepraktika har jag ej hittat.
Mvh. Arne Johnsson Rämma

ambi
0

Den jag hade var en nyutgåva från 1980.

ambi
0

Jag har hittat Bondepraktikan på nätet, men där står inget specifikt om 1 maj eller något annat, som kan ge svar på ovan nämnda förutsägelse.

Cheyenne
0

Kan det ha varit någon lokal person som spådde väder?

ambi
0

#4 Ja, det är möjligt. Någon som sa att det kommer att bli en sådan sommar, därför att….osv

Min mamma hade inte lärt sig ange källan! Glad

Monkey
0

Om julen ur Bondepraktikan (efter 1875 års upplaga):

Om juledag faller på en Tisdag

Kommer han på en Tisdag nu, // En kall Winter skall du komma i hug // Med mycken snö och fuktighet, // Till ett blåsande wäder du dig bered. // En våt Sommar skall du ock få, // Korn och win skall wäxa medelmåttigt då, // Smör, oljo, honung och lin med stor båtnad; // Swin skola dö och fåren lida nöd, // Då blifwer mycket fromt folk död. // Skeppen i sjön skola då fara lida, // Helsot skola då många prester bortslita. // I detta år skall god frid wara, // Bland Konungar och Förstar på jorden ära.

Vädret verkar inte lovande, men det blir i alla fall fred på jorden.

Monkey
0

Missade själva julafton:

Är juleafton och Julenatt klara, // Förutan regn och Wäder, så tag wara, // Det året blifwer nog både kort och win, // Så får hwar nog till födan sin; // Men blifwer det wäder och regn, // Betyder det litet korn och win i hwar äng. // Kommer wäder af östan hit, // Då dör qwed och djur i denna tid. // Men kommer det oss ifrån westan, // Blifwer sjukdom kungars och furstars gäst. // Döden skall taga många af dem också, // Som borttager alla både stora och små. // Kommer wädret af nordan, då gläd du dig, // Ty derefter följer ett godt år wisserlig. // Men om det kommer af sunnan dernäst, // Det betyder dagelig sjukdom wisst.

Jag håller tummarna för nordan.

svenne
0

Här finns en gammal bondepraktika till salu för den som är intresserad.

Bjornen
0

Troligen använde hon de olika tunglen, som jag dock inte kan fullt ut och jag försökte med 1939 års allmanacka lista ut när vintertunglet gick ut. Förr fanns ju också väderleksprognoserna i almanackan men var då borta för ett bra tag sedan.

ambi
0

#9 Vad är tunglet för något?

Ello
0

Ja det undrade jag också, och gjorde en sökning på Google och hittade detta:

"Gammalt ord för månen eller månvarvet. Att granska tunglet i ny och nedan är ett sätt för "kloka" att spå eller ge råd i hur och när ett arbete ska utföras eller när en ceremoni ska hållas."

Länk till sidan!

ambi
0

Tack, då har man fått lära sig ett nytt ord!

Fornöga
1

2025 Bondepraktikan- ständigt aktuell? 😉

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Petter Karlsson besvarar en läsarfråga om ”Bondepraktikan”, en klassisk skrift som är en osalig blandning av skrock, önsketänkande…
Carmarino
1

#13: Man får väl läsa den som man läser horoskop; tro på det som stämmer och strunta i resten. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker